آخرین اخبار

رئیس دانشگاه رازی به همراه اعضای هیأت رئیسه، با حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه به همراه اعضای هیأت رئیسه، امروز یکشنبه ۱9 فروردین ماه 1403، با حضور در بیت حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌الله غفوری نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام ‌جمعه کرمانشاه، با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی ضمن تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، در سخنانی با اشاره به آیات شریفه سوره فاطر اظهار داشت: در این آیات زنده‌شدن مردگان در هنگام وقوع قیامت توضیح داده شده است، فصل بهار نیز که فصل رویش دوباره طبیعت می‌باشد، بیش از پیش یادآور قیامت است. از درگاه خداوند متعال آرزو می‌کنم که در سال جدید، برای همه ما یک حیات طیبه رقم بخورد.

وی در ادامه، با اشاره به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی افزود: رژیم جنایتکار اسرائیل در حال شکست است و روزهای آخر حیات خود را می‌گذراند و به حول و قوه الهی در سال جدید شاهد سرنگونی رژیم غاصب صهیونیستی و آزادی قدس شریف خواهیم بود.

دکتر احمدی با بیان اینکه بسیاری از جنایات رژیم صهیونیستی با پشتوانه دنیای استکبار رخ می‌دهد، آگاهی بخشی در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی و تبیین ماهیت خبیث این رژیم غاصب از سوی دانشگاهیان را مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: جبهه مقاومت در حال نبرد با رژیم کودک‌کش صهیونیستی است و تلفات و خسارت بسیاری را به رژیم صهیونیستی وارد کرده است. روز گذشته نیز رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان پیشرفته‌ترین پهپاد رژیم صهیونیستی با نام هرمس ۹۰۰ را سرنگون کردند.

وی در ادامه، به ارائه گزارشی از عملکرد دانشگاه و چشم‌انداز پیش‌رو پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه رازی بر اساس رتبه‌بندی ملّی ISC از رتبه 23 در سال 1400 به رتبه 12 در سال 1401 در بین دانشگاه‌های جامع کشور دست یافت و 11 پله صعود داشت و خوشبختانه این جایگاه در سال 1402 ارتقاء یافت و به جایگاه نهم دست یافته است که این دستاورد بسیار ارزرشمند مایه بسی افتخار برای استان است.

دکتر احمدی ایفای نقش مسئولیت اجتماعی و حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سه و چهار را رسالت مهم دانشگاه رازی عنوان کرد و افزود: دنیای استکبار به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند به صورت سخت و فیزیکی با جمهوری اسلامی مقابله کند، در تحریم نیز متوجه شدند که چند سال پیش دیوار تحریم فرو ریخت و امروز جنگ انرژی را به راه انداخته‌اند و به شدّت روی آن کار می‌کنند.

دکتر احمدی با اشاره به اینکه دانشگاه در حوزه موضوعات مربوط به انرژی از قبیل آب و برق ورود کرده است، گفت: دانشگاه رازی به سمت ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب حرکت کرده و بودجه مناسبی نیز برای این منظور در نظر گرفته شده است و همکاران ما در دفتر فنی در تلاش هستند که تا پیش از گرم شدن هوا این پروژه را به سرانجام رسانند.

وی همچنین بیان کرد: تولید برق از فاضلاب نیز از دیگر اقدامات ارزشمند دانشگاه در حوزه انرژی است که توسط یکی از اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه در حال انجام است و این کارها از موضوعاتی که دانشگاه در بحث رسالت اجتماعی خود دنبال می‌کند.

دکتر احمدی برخورداری دانشگاه رازی از آزمایشگاه ۱۷۰۲۵ را مزیتی بسیار مهم برای استان دانست و افزود: این آزمایشگاه قابلیت‌های عظیمی از قبیل انجام آزمون‌های نفتی را دارد و کمتر دانشگاهی در کشور داریم که از این آزمایشگاه برخوردار باشد، با وجود این آزمایشگاه، انجام آزمایش‌های نفتی که پیش از این در تهران، اصفهان و... انجام می‌شد، در کرمانشاه صورت می‌گیرد که در واقع دفاع از حیثیت علمی استان و نیز رفع نیاز استان در این زمینه است.

رئیس دانشگاه رازی در ادامه اعطای 168 پایه تشویقی به اعضای هیأت علمی دانشگاه را اقدامی بی‌سابقه در سال گذشته دانست و بیان کرد: خوشبختانه دانشگاه رازی ریالی بدهی در بحث پرداخت گرنت، حق التدریس و حق‌التحقیق و... ندارد.

وی با اشاره به اعزام کاروان‌های متعدد دانشگاهیان به عتبات عالیات گفت: بعضاً در برخی از این کاروان‌ها دوره‌های معرفت‌افزایی نیز برگزار می‌شود. در اردیبهشت ماه نیز دانشمندان یک درصد و دو درصد دانشگاه و خانواده‌های محترم آنان به عتبات عالیات اعزام خواهند شد.

دکتر احمدی در ادامه با قدردانی از توجه ویژه نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام ‌جمعه کرمانشاه در حمایت از دانشگاه، خواستار حضور حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری در جمع دانشگاهیان شد و افزود: درخواست ما از محضر نماینده محترم ولی فقیه در استان این است که جامعه دانشگاهی در ایام مختلف به صورت هفتگی و یا ماهیانه از محضر ایشان بهره‌مند باشند.

وی بیان کرد: بر اساس ماده ۱۳ قانون جهش تولید، تمام صنایع زیربنایی در صورت ارجاع مشکلات و مسائل تحقیقاتی خود به دانشگاه‌ها از امتیاز معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌شوند. بدین منظور که اگر صنایع مادر و کارخانجات مسائل و مشکلات خود را به دانشگاه ارجاع دهند هزینه‌ای که برای رفع مشکلات کارخانه یا واحد صنعتی و تولیدی به پژوهش اختصاص می‌یابد در ازاء مالیات قطعی شده محسوب می‌شود. اگر این قانون عملیاتی شود دانشگاه‌ها و صنایع ما حقیقتاً متحول می‌شوند و استاد و دانشجوی ما را میدانی و آچار به دست می‌کند. از محضر نماینده محترم ولی فقیه در استان استدعا داریم که دانشگاه را برای این مهم یاری نمایند و از صنایع مادر استان بخواهند که در این زمینه همکاری خوبی داشته باشند.

دکتر احمدی همچنین خواستار مشارکت هرچه بیشتر خیرین در ساخت و تامین تجهیزات آزمایشگاهی، زیرساختی و... در دانشگاه شد.

دکتر احمدی با بیان اینکه دانشگاه رازی اولین دانشگاه کشور در اتصال به پنجره خدمات دولت الکترونیک است، افزود: واگذاری طرح‌های ملّی به دانشگاه از جمله طرحی در زمینه دولت الکترونیک بیانگر ظرفیت بسیار بالای این مجموعه است.

وی نامگذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری (مدّ ظله العالی) با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» را سرلوحه برنامه‌های دانشگاه دانست و اظهار داشت: شایسته است که از نظرات نخبگان، دانشجویان و اساتید دانشگاه جهت تحقق شعار امسال در استان استفاده شود.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌الله غفوری نماینده ولی فقیه در استان و امام ‌جمعه کرمانشاه با تشکر از حضور میهمانان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در سخنانی اظهار داشت: امیدوارم خداوند متعال امسال را سال سعادت و سلامتی، موفقیت و پیشرفت، ترقی و تعالی و جهش در همه عرصه‌ها به سمت کمال برای جامعه ما قرار دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین غفوری مراکز علمی را پیشتاز علم و دانش در کشور دانست و افزود: در طول تاریخ آنچه که از پیشرفت و ترقی برای جوامع بشری رخ داده است، به سبب مراکز علمی و تلاش دانشمندان و علما بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان ورود دانشگاه رازی به عرصه‌های مختلف در بحث رسالت اجتماعی، ارتقاء رتبه و همچنین توفیقات این دانشگاه را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: یکی از عرصه‌های مهمی که از دانشگاه و همینطور از حوزه‌های علمیه انتظار می‌رود، بحث جنگ نرم است، جنگی که دشمنان به صورت تمام عیار در عرصه فرهنگی و اجتماعی و حجاب و عفاف علیه نظام ما راه انداخته‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین غفوری یادآور شد: این جنگ شناختی و ادراکی که دشمن راه انداخته، عرصه و کارزار آن نیز اذهان نسل جوان و اعتقادات و باورهای نسل جوان و اخلاق و رفتار آنان را هدف قرار داده‌ است.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه هجمه همه‌جانبه دشمن طی چند دهه اخیر از طریق وسایل ارتباطی و فضای مجازی برای زیر سؤال بردن بسیاری از ارزش‌های الهی، انسانی، ملّی و مذهبی ایجاد شده است، افزود: این هجمه، انقلاب اسلامی را که بر مبنای ارزش‌های اسلامی شکل گرفته هدف قرار داده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین غفوری بیان کرد: افراد بسیاری برای این مسیر اسلامی و دارای ارزش از جان خود گذشتند و ایثار و فداکاری کردند و امروز نیز باید اذهان اشغال شده نسل جوان را از دشمن بازپس گرفت. عرصه جنگ نرم کار علمایی و بینشی و دانشی است و کار تخصصی سایر اقشار نیست و باید با گفتگو و اقناع نسل جوان را نسبت به تهدیدات نرم دشمنان آگاه و قانع کرد.

نماینده ولی فقیه در استان تأکید کرد: انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه خط مقدم جنگ نرم باشند و اگر قرار است کسی به عنوان افسران جنگ نرم در این عرصه نقش‌آفرینی کنند، همه از حوزه‌های علمیه و دانشگاه انتظار می‌رود.

شایان ذکر است در این دیدار، تعدادی از معاونین و مدیران دانشگاه نیز گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته را ارائه دادند.

 

آخرین اخبار