آخرین اخبار

رئیس دانشگاه رازی در نشست خبری به تشریح گوشه‌ای از دستاوردهای دانشگاه رازی در سه سال اخیر پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست خبری دکتر محمدنبی احمدی ریاست دانشگاه با جمعی از خبرنگاران، ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۳ در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

در این نشست، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه با تسلیت ایام اربعین حسینی، در سخنانی اظهار داشت: اگر چه آذین بستن تکایا، سینه‌زنی، زنجیرزنی و راهپیمایی بزرگ اربعین تعظیم شعائرالله و مانور بزرگ جهان اسلام است که هرسال باید باشکوه‌تر از سال قبل برگزار شود؛ اما مهم‌تر از آن، این است که ما در همه زوایای زندگی خود از نهضت کربلا و قیام امام حسین (ع) الهام بگيريم و به تأسی از اين امام همام، حقگویی، ظلم‌ستیزی و آزادمردی را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم به گونه‌ای که رفتار و منش و مرام و مسلک امام حسين (ع) را در زندگی خود ساری و جاری نماييم؛ خصائل ارزشمندی که خدا را شکر شما خبرنگاران عزیز بدان آراسته هستيد.

وی در ادامه با گرامیداشت و تبریک هفته خبرنگار و آرزوی موفقیت برای اصحاب رسانه افزود: حوادث تاریخی و غرورآفرین هر ملتی در دنیا توسط خبرنگاران ثبت و ضبط می‌شود، خبرنگاران، ملت‌ها و حاکمیت‌ها را متوجه واقعیات می‌کنند و اینچنین تحولات عمیق را رقم می‌زنند.

دکتر احمدی با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگار شهید «محمود صارمی»، رسالت خبرنگاران را بسیار عظیم و حائز اهمیت خواند و برای اصحاب رسانه آرزوی موفقیت نمود.

رئیس دانشگاه همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه رئیس‌جمهور شهید؛ حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و تجلیل از خدمات ماندگار ایشان، ضمن تبریک انتخاب دکتر پزشکیان، برای دولت چهاردهم آرزوی موفقیت نمود و ابراز امیدواری کرد که دولت محترم در راستای انجام این رسالت خطیر به پشتوانه اعتماد مردمی با خدمتگزاری شایسته، پاسخگوی مطالبات بر حق ملّت بزرگ ایران باشد.

وی در این راستا خاطرنشان کرد: هرکسی که عاشق امام رضوان الله تعالی علیه، گوش به فرمان مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی، رهرو شهدا و دل در گرو این آب و خاک دارد، باید با تمام وجود سعی کند دولت دکتر پزشکیان در انجام همه مأموریت‌های خود به‌خصوص سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و برنامه هفتم توسعه کشور در بالاترین سطح ممکن موفق شود که إن‌شاءالله این‌چنین نیز خواهد شد.

دکتر احمدی در ادامه گوشه‌ای از دستاورد‌های سه ساله اخیر دانشگاه رازی را برای خبرنگاران تشریح کرد و اظهار داشت: حقیقتاً در این مدت کار‌های بسیار بزرگی در دولت شهید رئیسی انجام شد و در دانشگاه رازی نیز شاهد افتخارات و موفقیت‌های ارزشمندی بوده‌ایم.

وی تلاش برای جذب اعتبارات دانشگاهی را از اقدامات بسیار مهم در دانشگاه دانست و تصریح کرد: طی سه ساله اخیر جذب بودجه دانشگاه رازی در تاریخ ۵۲ ساله این دانشگاه بی‌نظیر بوده است، در سال ۱۴۰۰، ۱۱۵ درصد بودجه دانشگاه رازی را دریافت کردیم، در سال ۱۴۰۱، ۱۱۱ درصد بودجه و در سال ۱۴۰۲، ۱۰۵.۱ درصد بودجه دانشگاه رازی را دریافت کردیم که در تاریخ دانشگاه این میزان تخصیص و دریافتی بودجه سابقه نداشته است.

دکتر احمدی انتخاب پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به عنوان طرح منتخب اجلاس جامعه اطلاعاتی را از دستاورد‌های مهم دانشگاه رازی دانست و گفت: پروژه پنجره واحد خدمات دانشگاهی توسط وزارت علوم با طراحی و پیاده‌سازی توسط دانشگاه رازی و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران با هدف یکپارچه‌سازی الکترونیکی ارائه خدمات دانشگاهی در کشور راه اندازی شده است.

وی موافقت قطعی وزارت علوم با ایجاد دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی در دانشگاه رازی را از دیگر دستاورد‌های دانشگاه برشمرد و افزود: اعطای مجوز تأسیس این دانشکده‌ها صرفاً به دانشگاه‌های منتخب شورای گسترش آموزش عالی و تمام دانشگاه‌هایی که بر اساس گزارش مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در تولید علم بومی و بین‌المللی کشور بیش از یک درصد مشارکت داشته‌اند، اعطا شده و از آنجا که دانشگاه رازی بر اساس گزارش این موسسه، حائز شرایط بوده، مجوز تأسیس این دانشکده را دریافت نموده که مایه بسی افتخار است.

دکتر احمدی ارتقاء رتبه دانشگاه رازی در نظام‌های معتبر رتبه بندی طی سه سال اخیر را یادآور شد و افزود: بر اساس رتبه‌بندی ملّی ISC، دانشگاه رازی در سال ۱۴۰۰ رتبه ۲۳ را در بین دانشگاه‌های جامع کشور داشت، در شرایطی که حتی ارتقاء یک پله رتبه با سختی همراه است، دانشگاه رازی با ۱۱ پله صعود به جایگاه دوازدهم در سال ۱۴۰۱ دست یافت و در شرایطی که نگران بودیم این جایگاه را حفظ کنیم، به لطف و فضل خداوند متعال و تلاش و مجاهدت همکاران عزیز دانشگاه، به جایگاه نهم در سال ۱۴۰۲ دست یافتیم و بسیار امیدواریم که با تلاش همه عزیزان شاهد ارتقاء هرچه بهتر این جایگاه نیز باشیم.

وی همچنین یادآور شد: در تازه‌ترین گزارش مؤسسه نیچر ایندکس تحت عنوان «پیشگامان پژوهش» که اخیراً منتشر شده، دانشگاه رازی موفق شده با سه پله ارتقاء، جایگاه هفتم را در میان دانشگاه‌های جامع کشور و رتبه ۱۳ را در بین تمام مؤسسات آموزش عالی کشور کسب کند. سال گذشته دانشگاه رازی جایگاه دهم در بین دانشگاه‌های جامع و جایگاه ۱۵ را در بین کل موسسات آموزش عالی کشور کسب کرد.

دکتر احمدی یادآور شد: در جدیدترین ارزیابی نظام رتبه‌بندی لایدن ۲۰۲۴ به عنوان یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی جهان که اخیراً اعلام شده، دانشگاه رازی موفق شده رتبه ۲۶ در بین دانشگاه‌های کشور و رتبه ۱۲ را در بین دانشگاه‌های جامع کسب کند.

وی از موفقیت دانشگاه رازی در رشته مهندسی شیمی خبر داد و تصریح کرد: حوزه مهندسی شیمی دانشگاه رازی موفق شده در تازه‌ترین ارزیابی نظام رتبه‌بندی موضوعی جهانی ISC رتبه ۳۵۰ تا ۴۰۰ را در جهان کسب کند.

دکتر احمدی به ارتقاء رتبه دانشگاه رازی در نظام رتبه‌بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴ نیز اشاره کرد و افزود: در تازه‌ترین گزارش ارزیابی دانشگاه‌های آسیایی که توسط نظام رتبه‌بندی معتبر تایمز انجام شده، دانشگاه رازی موفق شده رتبه ۳۵۰ تا ۴۰۰ را در بین دانشگاه‌های آسیایی کسب کند. دانشگاه رازی در سال ۲۰۲۲ رتبه ۴۰۰ تا ۴۵۰ را در بین دانشگاه‌های کشور‌های آسیایی کسب کرده بود.

وی از موفقیت دانشگاه رازی در فعالیت‌های فرهنگی نیز خبر داد و گفت: براساس گزارش سامانه فرنما؛ سامانه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دانشگاه رازی در سال ۱۴۰۲ با ۸۹۶ برنامه فرهنگی از بین ۱۳۴ دانشگاه کشور رتبه ۲۷ و در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۳ با ۲۷۶ برنامه فرهنگی رتبه ۱۴ را از بین ۱۳۴ دانشگاه کشور کسب کرده است.

از دیگر موضوعاتی که دکتر احمدی بدان اشاره کرد؛ افتتاح همزمان ۶ طرح در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی بود که با ارزش تقریبی۶۰ میلیارد ریال مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه رازی همچنین از افتتاح مرکز رشد تخصصی حوزه علوم انسانی خبر داد که در مراسمی با حضور مسئولان دانشگاه و مجریان طرح جهاد علمی ستاد کل نیرو‌های مسلح، مرکز رشد تخصصی حوزه علوم انسانی با همکاری سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه، در دانشکده ادبیات و علوم انسانی صورت گرفت.

دانشگاه رازی دانشگاه برتر کشور در جشنواره شهید رجایی

دکتر احمدی از موفقیت دیگر دانشگاه در کشور خبر داد و تصریح کرد: در اجلاس اخیر رؤسای دانشگاه‌های کشور با حضور مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه برتر در جشنواره شهید رجایی معرفی شد.

عملیات اجرایی ساخت ۱۱۳۰ واحد مسکونی دانشگاهیان

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی ساخت مسکن دانشگاهیان خبر داد و یادآور شد: با یاری خداوند متعال و تلاش مستمر همکاران، اخذ رأی موافق کمیسیون ماده ۷ حفظ و گسترش فضای سبز در تغییر کاربری اراضی ۲۹ هکتاری (اراضی مورد نیاز در جهت تأمین مسکن دانشگاهیان)، با موفقیت به انجام رسید و امیدواریم عملیات اجرایی ساخت ۱۱۳۰ واحد مسکونی برای جامعه فرهیخته دانشگاه رازی به سرانجام خوبی برسد.

احداث ۲ پروژه خوابگاه دانشجویی ویژه متأهلین در دانشگاه

دکتر احمدی همچنین از در دست اقدام بودن پروژه ساخت خوابگاه دانشجویی ویژه متأهلین در دانشگاه رازی خبر داد و افزود: برای این پروژه نیز تلاش‌های خوبی صورت گرفت و رایزنی‌های بسیاری با برخی بانک‌های کشور برای تخصیص تسهیلات انجام شد و امیدواریم این پروژه که اقدام بسیار ارزشمندی در راستای طرح جوانی جمعیت است، در سریعترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

وی در ادامه، معرفی طرح استادان دانشگاه رازی به عنوان طرح برتر ابررویداد اینوتکس ۲۰۲۴ در حوزه صنایع غذایی، معرفی دکتر دانیال کهریزی عضو هیأت علمی دانشگاه رازی به عنوان استاد برگزیده کشوری، معرفی دکتر امیر رجب‌زاده به عنوان استاد سرآمد آموزشی کشور، از افتخارات دانشگاه دانست و افزود: با یاری خداوند متعال شاهد درخشش ۷ عضو هیأت علمی دانشگاه به عنوان پر استنادترین پژوهشگران یک درصد جهان و ۱۷ عضو هیأت علمی پژوهشگر به عنوان ۲ درصد پژوهشگر پراستناد جهان بودیم.

دکتر احمدی بیان کرد: دانشگاه رازی در حوزه تولیدات علمی از سال ۱۰۱۷ تا ۲۰۲۱ رشد قابل توجه و چشمگیری داشته که در بین دانشگاه‌های غرب کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است. همچنین بر اساس تعداد استنادات و تولیدات علمی، دانشگاه رازی در بین دانشگاه‌های غرب کشور بالاترین آمار را به خود اختصاص داده که این مهم سبب مرجعیت بالای دانشگاه رازی در غرب کشور شده است.

وی برگزاری همایش‌های بزرگ از جمله رویداد بزرگ مردمی اشتغال استان کرمانشاه به میزبانی دانشگاه رازی را از دیگر اقدامات عنوان کرد و افزود: در این رویداد بزرگ، استاندار کرمانشاه، جمعی از مدیران کل استان، دانشجویان، دانش‌آموختگان، کارفرمایان، کارآفرینان، مراکز کاریابی غیردولتی و مدیران اقتصادی استان، فعالان اقتصادی و صنعتی حضور داشتند.

مدال آوران دانشگاه رازی

دکتر احمدی سال ۱۴۰۲ را سال طلایی ورزش دانشگاه رازی دانست و اظهار داشت: ورزشکاران ما به ویژه دانشجویان عزیز در رشته‌های مختلف افتخارات بسیار ارزشمند و مدال‌های رنگارنگ کسب کردند که در تاریخ دانشگاه کم‌سابقه بوده است.

وی افزود: کسب ۵۰ مدال طلا در رشته‌های مختلف توسط دانشجویان دانشگاه رازی در مسابقات منطقه ۵ ورزش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور افتخاری ارزشمند بود. دانشگاه رازی با اختلاف بسیار زیاد پرچمدار کسب بیشترین مدال طلا در رشته‌های مختلف در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های منطقه شده است. امسال نیز تیم تنیس روی میز دانشجویان پسر دانشگاه رازی نایب قهرمان المپیاد ورزشی دانشجویان کشور شد.

دکتر احمدی یادآور شد: همچنین علی خوشروش مدال طلای مسابقات تکواندو شانزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان ایران را کسب کرد. تیم ووشو دانشگاه رازی نیز موفق به کسب مدال طلا شد.

دکتر احمدی در ادامه از انعقاد ۱۱ تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه رازی و دانشگاه‌های عراق خبر داد و بیان کرد: در سفری که به اتفاق تعدادی از مدیران دانشگاه به برخی دانشگاه‌های کشور عراق از جمله دانشگاه کربلا، کوفه، المستقبل و قاسم الخضرا داشتیم، تفاهم‌نامه‌های خوبی به به امضا رسید که امیدواریم فصل جدید همکاری‌های دانشگاه رازی با دانشگاه‌های عراق را شاهد باشیم.

راه اندازی پارک علم و فناوری دانشگاه رازی

دکتر احمدی در ادامه اخذ مجوز راه‌اندازی پارک علم و فناوری دانشگاه رازی را از اقدامات شاخص عنوان کرد و یادآور شد: با دریافت این مجوز استان کرمانشاه جزو سه استانی است که دو مرکز پارک علم و فناوری خواهد داشت و امیدواریم که در این مسیر با کمک و همراهی همگان شاهد کارآفرینی بیشتر در سطح استان باشیم.

دکتر احمدی همچنین از آغاز مراحل اجرایی پردیس پارک فاوای دانشگاه رازی برای جذب شرکت‌های فعال حوزه فناوری اطلاعات خبر داد و اظهار داشت: دانشگاه رازی اولین دانشگاه کشور است که با توجه به تجارب قبلی خود در موضوع ارائه خدمات الکترونیکی و استقرار پنجره واحد خدمات دانشگاهی و برخورداری از نیرو‌های توانمند و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات، به پنجره واحد دولت هوشمند کشور متصل شد.

رئیس دانشگاه رازی از رشد ۲.۵ برابری اعتبار طرح‌های پژوهشی نسبت به سال گذشته خبر داد و بیان کرد: این افزایش اعتبار به سبب تشویق بیشتر پژوهشگران بوده و به صورت ویژه از طرح‌های پژوهشی در سال‌های پیش رو حمایت خواهد شد.

 بهره‌برداری از آزمایشگاه ۱۷۰۲۵ سنجش مواد نفتی

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه گفت: آزمایشگاه ۱۷۰۲۵، یک استاندارد جهانی و کارشناسی مخصوص آزمایشگاه‌های مواد نفتی و سوختی است که طی آینده نزدیک با همکاری دانشگاه رازی در مرز خسروی افتتاح می‌شود و با افتتاح این آزمایشگاه، دیگر مواد نفتی و سوختی برای سنجش به استان‌های دیگر ارسال نخواهند شد و این مهم در همین استان انجام خواهد شد.

راه‌اندازی مرکز رسمی آموزش زبان فارسی و اخذ مجوز دفتر کنسولگری در دانشگاه رازی

رئیس دانشگاه رازی اشاره‌ای به راه‌اندازی مرکز رسمی آموزش زبان فارسی در این دانشگاه داشت و افزود: در راستای یادگیری و آشنایی دانشجویان خارجی با زبان فارسی، این مرکز راه‌اندازی شد و تمامی دانشجویان خارجی که در دانشگاه‌های سراسر استان مشغول به تحصیل هستند، می‌توانند با حضور در این کلاس‌ها زبان فارسی را یاد بگیرند.

دکتر احمدی از اخذ مجوز راه‌اندازی دفتر کنسولگری در دانشگاه رازی خبر داد و گفت: در راستای تسهیل امور دانشجویان خارجی، دفتر کنسولگری ایران در دانشگاه رازی راه‌اندازی شد و تمامی فرآیندهای مرتبط با امور دانشجویان خارجی در این کنسولگری انجام می‌گیرد.

وی تعداد دانشجویان غیرایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه رازی را ۶۰۰ دانشجو از کشور‌های عراق، افغانستان، آلمان، نیجر و سوریه عنوان کرد.

همچنین در این نشست، خبرنگاران سؤالات خود را در حوزه‌های مختلف مطرح کردند که ریاست دانشگاه رازی به این سوالات پاسخ گفت.

دکتر احمدی در پایان بار دیگر از تلاش‌های خبرنگاران در جهت آگاهی بخشی به جامعه و به ویژه انعکاس دستاورد‌ها و رویدادهای دانشگاه رازی قدردانی کرد و همچنین با قدردانی از زحمات دکتر زارع مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه و همکاران اداره روابط عمومی در ایجاد تحول ساختاری و ارتقاء فعالیت‌های این اداره یادآور شد: توضیحات مطرح شده تنها بخشی از دستاوردهای دانشگاه رازی در سه سال اخیر بود که به همت جامعه بزرگ دانشگاه رقم خورد.

همچنین در این نشست، دکتر امین زارع مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه رازی با گرامیداشت هفته خبرنگار و آرزوی موفقیت و سلامتی برای همه خبرنگاران، در سخنانی اظهار داشت: در دنیای امروز شاهد یک جنگ نابرابر در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی هستیم و در این عرصه، خبرنگاران می‌توانند نقش‌آفرینی بسیار مهمی داشته باشند.

وی ارتقاء سواد رسانه، مجهزشدن به دانش روز دنیا و فناوری در عرصه ارتباطات و رسانه و به اشتراک گذاشتن دانش را لازمه نقش‌آفرینی مؤثر خبرنگاران در نبرد اطلاع‌رسانی و اطلاعاتی در دنیای امروز دانست و تأکید کرد: امیدآفرینی در کنار انعکاس واقعیت‌های جامعه رسالت بزرگی است که خبرنگاران عزیز بر دوش دارند.

دکتر زارع همچنین با اشاره به اینکه روابط عمومی دانشگاه رازی در سه سال اخیر پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در حوزه ارتباطات، رسانه و روابط عمومی داشته، افزود: در جشنواره اخیر روابط عمومی‌های وزارت علوم، خوشبختانه روابط عمومی دانشگاه رازی خوش درخشید و امیدواریم همواره شاهد پویایی و ارتقاء این مجموعه باشیم چرا که روابط عمومی را ویترین دانشگاه و پل ارتباطی با جامعه می‌دانیم.

وی همچنین از امکان برگزاری دوره‌های تخصصی در حیطه ارتباطات، رسانه و روابط عمومی از جمله کارگاه‌های دروازه‌بانی خبر و اطلاعات، آموزش مدیا، خبرنویسی و گزارش نویسی و... توسط روابط عمومی دانشگاه رازی خبر داد و افزود: مایه بسی مباهات است که روابط عمومی دانشگاه رازی طی سه سال اخیر به حدی از توانمندی و خودکفایی رسیده که امروز با افتخار می‌تواند برگزار کننده دوره‌های تخصصی آموزشی برای خبرنگاران گرامی و همچنین فعالان عرصه روابط عمومی در استان باشد.

دکتر زارع در پایان بار دیگر از تلاش‌های خبرنگاران استان در انعکاس رویداد‌ها و رخداد‌های دانشگاه رازی طی سه سال اخیر قدردانی کرد و برای همگان آرزوی موفقیت نمود.


 

آخرین اخبار