آخرین اخبار

رئیس دانشگاه رازی گفت: دانشگاه رازی بر خود واجب می‌داند که هرساله مراسم پاسداشت یکی از بزرگان و دانشمندان نام‌آور خود را برگزار کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، همایش گرامیداشت مقام شامخ «پروفسور مجتبی شمسی‌پور» دانشمند فرزانه جهان و چهره علمی ماندگار ایران اسلامی، صبح امروز پنجشنبه 28 اردیبهشت ماه 1402 با حضور دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مسئولان عالی رتبه کشور، علما، اندیشمندان، اساتید و فرهیختگان آموزش عالی و جامعه دانشگاهیان، در سالن اجتماعات شهید دکتر شهریاری دانشکده علوم دانشگاه رازی برگزار شد.

در این همایش، دکتر محمدنبی احمدی، رئیس دانشگاه رازی سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: بسم الله الرحمن الرحيم، الحمدلله ربّ العالمين والعاقبة لأهل التقوا و الیقین والصلوة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين ابی القاسم المصطفی محمّد(صلى الله عليه و آله). با درود و سلام به پیشگاه ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و با آرزوی طول عمر با عزت برای ولی امر مسلمین جهان و با درود و سلام به پیشگاه ارواح طیبه شهدا، شهدای کربلای معلی، شهدای دفاع مقدس، شهدای امنیت، شهدای ولایت و دفاع از حریم، به ویژه سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی و با عرض سلام، ادب و احترام و خیرمقدم محضر یکایک شما عزیزان و فرزانگان؛ خواهران و برادران ارجمند. همچنین خیرمقدم عرض می‌کنم محضر همه میهمانان به ویژه حضرت آیت‌الله علما نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه که همواره ما را رهین منت خود قرار می‌دهند. عرض خیرمقدم به محضر استاد فرزانه، دانشمند گرانمایه، فخر علم ایران، جناب آقای دکتر زلفی‌گل مقام عالی وزارت و یکایک عزیزان، حجج اسلام، مقامات لشکری و کشوری، اعضای محترم هیئت علمی، معاونت محترم سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، شهردار محترم و همینطور فرزند خلف فخر دانشگاه رازی جناب آقای دکتر علی شمسی‌پور و به ویژه همسر محترم ایشان، چراکه گفته می‌شود هرجا موفقیتی باشد پشت سر آن موفقیت یک بانوی موفق قرار دارد.. از اعضای محترم هیئت علمی که از شاگردان پروفسور شمسی‌پور بوده و از استان‌های مختلف تشریف آورده‌اند به صورت ویژه تشکر می‌کنم.

دکتر احمدی سخنان خود را با قرائت سروده‌ای بدین شرح ادامه داد:

آنرا که فضل و دانش و تقوا مسلم است / هرجا قدم نهد، قدمش خیرمقدم است

در پیشگاه علم مقامی عظیم نیست / از هر مقام و مرتبه‌ای علم، اعظم است

جاهل اگرچه يافت تقدّم مؤخّر است /عالم اگرچه زاد مؤخّر مقدّم است

 جاهل در روز فتنه ره خانه گم كند /عالم چراغ جامعه و چشم عالم است

دکتر احمدی اظهار داشت: امروز در این ماه دومین روز از روزهای تاریخی دانشگاه رازی رقم می‌خورد، شنبه 9 اردیبهشت پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه رازی را گرامی داشتیم و امروز 28 اردیبهشت ماه گرامی می‌داریم فخر دانشگاه و پاسداشت مقام علمی، اخلاقی و عملی استاد ارجمند جناب آقای پروفسور شمسی‌پور را.

باید به صورت ویژه به تقویت بنیان‌های فرهنگی و اعتقادی بپردازیم

رئیس دانشگاه رازی در ادامه سخنان خود بیان کرد: آنچه امروز دشمنان ما به صورت ویژه برای آن بودجه صرف می‌کنند؛ تخریب فرهنگ و اعتقاد ما است و آنچه ما باید به صورت ویژه به آن بپردازیم؛ تقویت بنیان‌های فرهنگی و اعتقادی است، متاسفانه یکی از زوایایی که در آن متحمل آسیب شده‌ایم و برای آن هزینه پرداخت کرده‌ایم این است که مقام علم و عالم را آنگونه که باید تکریم و تعظیم نکردیم. در صورتیکه این مهم همان تعظیم و تکریم شعائرالله است. امروزه می‌بینیم که تعداد بسیار اندکی از دانشجویان متاسفانه به جای اینکه در مسیر تکریم علم و پاسداشت آن قدم بردارند خدایی نکرده در مسیر غیرفرهنگی و غیراعتقادی قرار می‌گیرند که ناشی از این است ما در پاسداشت علم و عالم قدری کوتاهی کرده‌ایم.

دکتر احمدی یادآور شد: دانشجویان عزیز ما بدانند که امیرمومنان حضرت علی(ع) می‌فرماید: «مَن وَقَّرَ عالِما فقَد وَقَّرَ رَبَّهُ»؛ هرکسی دانشمندی را محترم بدارد به مثابه این است که خدای بزرگ را محترم داشته است، آن عالمی که متخلق به اخلاق الله شود، آن عالمی که صبغةالله باشد و مصداق «الصبغة الله التي فطر الناس عليها» باشد، قطعا پاسداشت او به مثابه پاسداشت خدای سبحان است. پیامبر مکرم اسلام(ص) می‌فرماید: «أكرِمُوا العُلَماءَ فَإِنَّهُم وَرَثَةُ الأَنبِياءِ، فَمَن أكرَمَهُم فَقَد أكرَمَ اللَّهَ ورَسولَهُ»؛ دانشمندان را گرامى بداريد كه آنان، وارثان پيامبران‏اند. پس هركس آنان را گرامى بدارد، خدا و پيامبرش را گرامى داشته است.

یکی از خیابان‌های اصلی شهر کرمانشاه به نام پروفسور شمسی‌پور نامگذاری و مزین شود

دکتر احمدی با بیان مصداق‌هایی آشکار از تواضع پروفسور شمسی‌پور و تکریم ایشان در مجالسی با حضور ریاست جمهوری، مقام عالی وزارت و... گفت: ما باید در تکریم علما قدم برداریم و تلاش کنیم که پاسداشت این بزرگان را به نحو احسن انجام دهیم که اگر دانشجویان ما در این زمینه درس مناسب و ویژه‌ای از ما بگیرند، قطعا بیش از پیش در مسیر علم، تقوا، اخلاق و فضل قرار خواهند گرفت و الحمدالله که در این مسیر قرار دارند و ما باید در این زمینه کم‌کاری‌های خود را جبران کنیم.

دکتر احمدی بیان کرد: بر دانشگاه رازی واجب است که سالیانه هرکدام از بزگان خود را گرامی بدارد، از عزیزانی که مسئولیت اجرایی در استان دارند به ویژه از شهردار محترم تقاضا دارم که در شورای ترافیک استان مصوبه‌ای صورت گیرد تا یکی از خیابان‌های اصلی شهر کرمانشاه به نام پروفسور شمسی‌پور نامگذاری و مزین شود و این مهم تداوم داشته باشد.

رئیس دانشگاه رازی در پایان برای همگان آرزوی توفیق، سلامت و عاقبت بخیری نمود.

شایان ذکر است؛ پروفسور مجتبی شمسی‌پور در سال ۱۳۲۸ در کرمانشاه متولد شد. وی تحصیلات خود را تا پایان دیپلم در کرمانشاه به پایان برد و در سال ۱۳۵۲ موفق به دریافت لیسانس شیمی از دانشگاه صنعتی شریف شد.

پروفسور شمسی‌پور گرایش شیمی تجزیه را ادامه داد و در سال ۱۳۵۴ موفق به اخذ فوق لیسانس در دانشگاه صنعتی شریف شد. سپس برای دریافت دکترای شیمی تجزیه به آمریکا عزیمت کرد و در سال ۱۳۵۸ موفق به دریافت دکترا از دانشگاه ایالتی میشیگان گردید.

پروفسور شمسی‌پور در سال ۱۳۷۱ به درجه استادی در ایران ارتقا یافت.

برنده جایزه کتاب سال در ۱۳۶۸، برنده جایزه فستیوال ملی خوارزمی در سال ۱۳۷۰ در علوم محض، استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۷۳،  شیمی دان برگزیده انجمن شیمی ایران در سال ۱۳۷۴، برنده جایزه کامستک در سال ۱۳۷۴، محقق برگزیده و خاص وزارت علوم در سال ۱۳۷۹، برنده جایزه شیمی همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۱، دریافت نشان لیاقت در پژوهش از رئیس‌جمهور در سال ۱۳۸۱، کسب جایزه آیسسکو در سال ۱۳۸۴ و استاد ممتاز دانشگاه رازی، نمونه‌های محدودی از موفقیت‌های استاد برجسته پروفسور شمسی پور است.

 

آخرین اخبار