آخرین اخبار

دومین جلسه شورای سیاست­گذاری سومین همایش ملی «معماری فضاهای دانشگاهی» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دومین جلسه شورای سیاست­گذاری سومین همایش ملی «معماری فضاهای دانشگاهی» روز سه­‌شنبه 17 خردادماه با هدف هم­فکری و تبادل­ نظر میان دبیرخانه دوره سوم (مستقر در دانشگاه رازی) و دبیرخانه دائمی ­(مستقر در دانشگاه یزد) به­ شکل مجازی برگزار گردید.

در این جلسه، دکتر حسین مهدوی­ پور عضو هیأت علمی دانشگاه یزد و دبیر دائمی همایش؛ دکتر محمدرضا نقصان‏ محمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه یزد و دبیر علمی دوره دوم همایش؛ دکتر علی شهابی­ نژاد، عضو هیأت علمی دانشگاه یزد و دبیر اجرایی دوره دوم همایش؛ دکتر سعید مرادی، عضو هیأت علمی دانشگاه رازی و دبیر علمی دوره سوم همایش؛ دکتر جواد گودینی، عضو هیأت علمی دانشگاه رازی و دبیر اجرایی دوره سوم همایش و دکتر صادق کولیوندی، مدیر گروه معماری دانشگاه رازی شرکت داشتند.

در ابتدای این جلسه، دکتر کولیوندی، دکتر مرادی و دکتر گودینی به­ معرفی اقدامات صورت گرفته در این دوره از همایش پرداختند. در این راستا دانشگاه‌­های شهید بهشتی، علم­ و صنعت ایران، تربیت­ دبیر شهید رجایی، بین­‌المللی‌ ­امام خمینی (ره)، یزد، بوعلی­ سینا، هنر اصفهان، هنر اسلامی تبریز، کردستان، زنجان، فردوسی مشهد، ایلام و ... در زمره دانشگاه­‌های حامی همایش قرار دارند.

همچنین انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران و انجمن مفاخر معماری ایران نیز در کنار دانشگاه‌­های یادشده، از همایش این دوره حمایت نموده­‌اند. امکان چاپ مقالات برگزیده در سه مجله علمی-پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران؛ معماری اقلیم گرم و خشک به انضمام جغرافیا و پایداری محیط نیز فراهم آمده است.

دبیرخانه همایش پس از کسب حمایت مالی و معنوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه، درحال رایزنی با دیگر سازمان­‌های عمرانی و اجرایی استان است.

درادامه، دکتر نقصان­ محمدی ضمن مرور تجارب دوره پیشین، پیشنهاداتی بدین شرح درخصوص برگزاری این دوره ارائه نمودند:

توجه به پژوهش­‌های کاربردی در زمینه معماری فضاهای دانشگاهی؛ توجه به ارتباط بخش خصوصی و دولتی در مراکز دانشگاهی؛ مدنظرقراردادن ارتباط میان شهرداری‌­ها (و دیگر بدنه عمرانی شهرها) با دانشگاه­‌ها؛ توجه به سبک زندگی و ارتباط آن با معماری فضاهای دانشگاهی؛ آینده­‌نگری در معماری فضاهای دانشگاهی و نیز ضرورت توجه به کارگاه‌های آموزشی و برپایی جمع‌­های علمی برای مسئولین مرتبط با معماری فضاهای دانشگاهی، مهمترین این پیشنهادات است.

سپس دکتر مهدوی ضمن تشکر از اقدامات صورت­ گرفته در این همایش اظهار داشت: یکی از کارهایی که می­‌تواند در این همایش پیگیری شود؛ توجه به تجربیات حرفه‌­ای دفاتر و مهندسین مشاور در حوزه معماری فضاهای دانشگاهی است. بیان و معرفی این تجربیات درخلال همایش می­‌تواند به اعتلای معماری فضاهای دانشگاهی کمک شایانی نماید.

وی همچنین بر ضرورت تشکیل جلسه مشترک با وزارتخانه عتف برای دریافت نیازهای آنها و معرفی این نیازها به جامعه حرفه­‌ای تأکید کرد.

در ادامه دکتر شهابی­‌نژاد با اشاره به کارهای صورت­ گرفته تا این مقطع اظهار داشت: خوشبختانه با گزارش امروز می‌­توان پیش‌­بینی کرد که همایش موفقی در پیش داشته باشیم. 

وی بر ضرورت توجه به نیازهای واقعی جامعه تأکید کرد و گفت: «متأسفانه در بسیاری از همایش‌­ها، نیازهای واقعی کشور مدنظر قرار نمی‌­گیرد، باید سعی شود با گره‌­زدن همایش به چالش­‌های واقعی جامعه، زمینه‌­ای برای رفع آنها فراهم آورد».

دکتر شهابی نژاد افزود: «با سپری­ نمودن دوران کرونا، جامعه دانشگاهی شاهد فضایی جدید در آموزش بود. این تجربیات که سبب نزدیک­ شدن و حذف فاصله‌­ها گردیده، باید جمع‌­آوری و مدون شود. با توجه­ به نقاط مثبت و رفع نقایص این نوع آموزش، می‌­توان زمینه رشد و اعتلای آموزش را فراهم آورد. پیشنهاد بنده آن است که این موضوع یعنی فضاهای دانشگاهی در بستر آموزش مجازی هم به محورهای همایش افزوده شود. همچنین می­‌توان خروجی‌­­های موفق و ناموفق طراحی در زمینه فضاهای دانشگاهی را در همایش معرفی کرد».

در ادامه، اعضاء به تبادل­ نظر و ارائه پیشنهادات برای برگزاری هرچه­ بهتر همایش پرداختند.


 

آخرین اخبار