آخرین اخبار

پژوهشگران برگزیده دانشگاه رازی در سال 1402 در رده‌های مختلف معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده دانشگاه رازی ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۲ با حضور جامعه دانشگاهی، در سالن اجتماعات فرهنگ و ادب دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

در این مراسم، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه ضمن خیرمقدم به حاضرین و گرامیداشت فرارسیدن هفته پژوهش و فناوری، ایام عزاداری شهادت حضرت فاطمه‌الزهرا (س) را تسلیت گفت و در سخنانی اظهار داشت: پژوهش موتور محرک یک کشور است و اگر بخواهیم، علم خود را ارتقاء دهیم و به لبه‌های آن برسانیم، باید پژوهش را توسعه دهیم.

وی پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه علم و فناوری در کشور را نتیجه پژوهش‌های سودمند انجام شده دانست و با اشاره به جایگاه مهم پژوهش در برخی از نظام‌های رتبه بندی افزود: طی یکی دو سال اخیر وزارت علوم عراق، اسامی ۵۱ دانشگاه کشور از جمله دانشگاه رازی را از لیست دانشگاه‌های مورد تائید خود خارج کرد که دلیل آن‌ها برای این کار عدم حضور این دانشگاه‌ها در نظام رتبه بندی تایمز بود.

دکتر احمدی افزود: در این راستا، دانشگاه رازی در آخرین رتبه بندی این نظام شرکت کرد و توانست با کسب رتبه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ امتیاز مورد نیاز را برای حضور در جمع دانشگاه‌های مورد تائید عراق بدست آورد.

وی در خصوص شاخص‌های مورد توجه در نظام رتبه بندی تایمز گفت: یکی از شاخص‌ها حوزه آموزش است که حدود ۲۹.۵ درصد از سهم امتیازات را به خود اختصاص داده و در این زمینه وضعیت آموزش در دانشگاه رازی بسیار مطلوب است، به‌گونه‌ای که با دانشگاه‌هایی که در رتبه ۵۰۰ نظام رتبه بندی تایمز هم قرار دارند، رقابت می‌کنیم.

وی ادامه داد: شاخص پژوهش در نظام رتبه بندی تایمز حدود ۵۹ درصد از سهم امتیازات را به خود اختصاص داده که در زیرمجموعه آن محیط پژوهش و کیفیت پژوهش به ترتیب ۲۹ و ۳۰ درصد سهم دارند. متاسفانه ما در این بخش ضعیف‌هایی داریم که باید آن‌ها را برطرف کرده و جایگاه خود را ارتقاء دهیم.

رئیس دانشگاه رازی بیان کرد: در نظام رتبه بندی تایمز، امور بین الملل ۷.۵ درصد و ارتباط دانشگاه با صنعت هم سهم چهار درصدی دارد که دانشگاه رازی هم برای این موضوع برنامه ریزی‌هایی انجام داده است.

در ادامه این مراسم، دکتر مصطفایی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در سخنانی به بیانات مقام معظم رهبری (مدّ ظله العالی) درخصوص اهمیت پژوهش اشاره کرد و گفت: رسیدن به مرجعیت علمی و حل مسائل کنونی و آینده کشور دو هدف مهمی است که در عرصه پژوهش دنبال می‌کنیم.

وی افزود: اگر پژوهش و علم آموزی نباشد، در حوزه فناوری نیز هیچ دستاوردی نخواهیم داشت، چرا که فناوری بدون پژوهش، یک فناوری عاریتی است که دوام و پایداری نخواهد داشت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در ادامه با بیان اینکه یکی از راه‌های ترویج علم در جامعه تکریم پژوهشگران است، افزود: دراین راستا از سال گذشته شیوه نامه انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه تدوین و به تصویب رسید.

وی ادامه داد: طبق این شیوه نامه، نفراتی که از هر دانشکده به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب می‌شوند، باید جزو ۳۰ درصد پژوهشگر همان دانشکده باشند و از هر گروه آموزشی نیز یک نفر که بالاترین امتیاز پژوهشی را داشته باشد، انتخاب می‌شود. همچنین در سطح دانشگاه هرکدام از پژوهشگران که بالای ۱۰۰ امتیاز پژوهشی داشتند به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

شایان ذکر است؛ در این مراسم چهار نفر از اساتید و بزرگان پژوهشی دانشگاه که در سطح کشور افتخار کسب کرده‌اند، به همراه سه نفر پژوهشگر برتر و سه نفر فناور برتر دانشگاه، ۹ نفر پژوهشگر برگزیده دانشکده ها، ۱۹ نفر پژوهشگر برگزیده گروه‌های آموزشی، یک نفر همکار پیشکسوت بازنشسته، یک نفر پژوهشگر جوان، یک نفر برگزیده مراکز تحقیقاتی و ۱۴ نفر از دانشجویان پژوهشگر برتر به عنوان پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه مورد تجلیل قرار گرفتند.

آخرین اخبار