آخرین اخبار

مراسم دانشجویی "راه مهندسی" با محوریت طرح جامع راه مهندسی به همت پژوهشکده رایان دانشگاه رازی وابسته به سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، مراسم دانشجویی "راه مهندسی" با محوریت طرح جامع راه مهندسی به همت پژوهشکده رایان دانشگاه رازی وابسته به معاونت علمی پژوهشی ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمانشاه، با هدف آشنایی دانشجویان جدیدالورود رشته‌های ۱۲گانه مهندسی با رشته تحصیلی خود، امروز شنبه ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات شهید دکتر علیمحمدی برگزار شد.

دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی، در این مراسم، ضمن خیرمقدم به میهمانان، در سخنانی با اشاره به اهمیت علم‌آموزی و همچنین مهارت‌آموزی اظهار داشت: اگر بخواهیم حرکت رو به جلو داشته باشیم باید با واقع‌بینی پیش برویم و یک نقد دقیق عالمانه منصفانه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه هدررفت منابع در آموزش عالی کشور بسیار زیاد است، افزود: متاسفانه بسیاری از دانشجویان عزیز صرفاً به آموزش‌های نظری اکتفا می‌کنند، در حالی که توجه صرف به آموزش‌های نظری آسیب‌زا است و باعث می‌شود که دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی نتواند جذب بازار کار شود.

دکتر احمدی در ادامه بیان کرد: دنیای اقتصاد و صنایع کاملاً بی‌رحم است و با کسی تعارف ندارد، اگر فردی دارای مهارت بود در این عرصه جذب می‌شود و موفق خواهد بود اما متاسفانه عمده دانشجویان ما مهارت‌محور نیستند و چندان جذب بازارهای کار مناسب نمی‌شوند.

وی رمز موفقیت دانشگاه‌های کشورهای توسعه یافته را تمرکز بر مهارت‌آموزی و کار میدانی دانست و تأکید کرد: کسانی در گلوگاه‌های صنعتی و اقتصادی سوار می‌شوند که مهارت‌آموزی را تجربه کرده باشند. باید توجه داشت که اشتغالزایی نتیجه مهارت‌آموزی خواهد بود. بنابراین باید به دنبال مهارت‌آوزی بروید، آچار به دست باشید و میدانی عمل کنید.

دکتر احمدی موازی‌کاری و وجود رشته‌های مشابه در دانشگاه‌ها را از دیگر مشکلات آموزش عالی در کشور دانست و افزود: در کنار هدررفت منابع، متاسفانه با موازی‌کاری نیز مواجه هستیم، در این راستا باید برنامه‌ریزی مناسب صورت بگیرد و از سویی، دانشجویان ما نیز باید مطالبه‌گر باشند و از استادان و مدیران دانشکده‌های خود بخواهند که بستر آموزش‌‌های مهارتی را فراهم کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: بزرگانی مانند شهید دکتر شهریاری، شهید دکتر علیمحمدی و شهید تهرانی مقدم با مهارت‌آموزی، کار اعتقادی و میدانی دنیا را متحیر کردند. ما امروز در بسیاری از مباحث در لبه علم قرار گرفته‌ایم.

دکتر احمدی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف نانو، بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی، علوم نوپیشرفته و... افزود: روزگاری در دوران دفاع مقدس ما امکان ساخت سیم خاردار و فشنگ کلاشینکف را نداشتیم اما امروز به یاری خداوند متعال و همت و پشتکار دانشمندان عزیزمان به جایی رسیدیم که روسیه خریدار صنایع ما از جمله توربین‌های ایرانی است.

وی بودجه اندک آموزش عالی کشور را از دیگر مشکلات دانست و افزود: در حالی‌که عربستان با داشتن ۴۲ دانشگاه ۵۰ میلیارد دلار بودجه در این زمینه دارد و کشور قطر از ۵ میلیارد دلار بودجه آموزشی برخوردار است، در کشور ما با وجود ۲۰۰۰ مرکز دانشگاهی تنها ۷ میلیارد دلار بودجه کل آموزش عالی است.

سخنرانی مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان کرمانشاه و رونمایی از کتب 12 گانه راه مهندسی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

آخرین اخبار