آخرین اخبار

خط تولید نیمه صنعتی کود ارگانیک در دانشگاه رازی راه اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، پژوهشگران مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه رازی، برای اولین بار در کشور، موفق به تولید و تجاری سازی نوع جدیدی از کودهای مایع ارگانیک با نام تجاری ElenDe الن دی شده‌اند.

خط تولید نیمه صنعتی کود آلی الن دی طی مراسمی با حضور دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه، سرپرست مرکز رشد و مدیران مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی افتتاح شد.

رئیس دانشگاه رازی همچنین پس از بازدید از خط تولید، بر لزوم توسعه هر چه بیشتر این واحد تاکید کرد و از عزم دانشگاه برای رفع مشکلات پیش روی این طرح خبر داد.

دکتر علی اشرف درخشان عضو هیئت علمی پژوهشی دانشگاه و مدیر عامل شرکت فناور «سیوان رویش پارسیان» مستقر در مرکز رشد دانشگاه رازی، به تشریح مراحل تجاری‌سازی و مزیت‌های این کود آلی پرداخت و اظهار داشت: نمونه اولیه آزمایشگاهی کود الن دی در سال 1400 تولید شد و پس از تشکیل واحد فناور و استقرار آن در مرکز رشد دانشگاه؛ حدود دوسال زمان برای تست‌های میدانی، راه اندازی خط تولید نیمه صنعتی، اخذ مجوزهای لازم از جهاد کشاورزی و تجاری سازی این محصول صرف شده است.

دکتر درخشان یادآور شد: در راستای اهداف توسعه پایدار دانشگاه، مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی و دفتر فنی طرح‌های عمرانی با ارائه خدمات تخصصی فنی و مهندسی شرکت را در راه اندازی خط تولید حمایت نمود.

وی افزود: کود مایع ارگانیک الن دی با استفاده از فرآوری پسماندهای کشاورزی فرموله شده است و حاوی یکسری از هورمون‌های رشد گیاهی کاملا طبیعی است که نسبت به کودهای ارگانیک کنونی در بازار مزیت های بهتری دارد.

دکتر درخشان مزایای ویژه کود مایع الن دی را به شرح ذیل اعلام کرد:

* افزایش سرعت رشد گیاهان و کاهش زمان دوره کشت

* کاهش چشمگیر میزان دفعات آبیاری

* فعال نمودن میکرو ارگانیسم های مفید خاک و تغذیه بهتر گیاه

* افزایش مقاومت گیاه به آفات بیماری زا

* افزایش بازده تولید محصول

* جلوگیری از ریزش گل و میوه درختان

* افزایش استحکام میوه به سرشاخه درخت و کاهش میزان ریزش و ضایعات در باغات

* تولید محصولات سالم و ارگانیک

دکتر درخشان یادآور شد: یکی از حوضه‌های استراتژیک کشاورزی، کشت گندم است که متوسط عملکرد برداشت گندم آبی در کشور حدود 2.2 تن در هکتار است. خوشبختانه استفاده از کود مایع الن دی توسط کشاورزان منطقه کامیاران در سال گذشته و امسال نتایج درخشانی را به همراه داشته است. استفاده از کود الن دی توسط یک کشاورز در سال گذشته منجر به برداشت 3.2  تن گندم از 0.4  هکتار زمین آبی شده است (معادل 8 تن در هکتار). امسال نیز یک کشاورز در منطقه بیلوار کرمانشاه با استفاده از کود الن دی موفق به برداشت 9 تن گندم از یک هکتار شده است که نشان دهنده عملکرد ویژه این کود در افزایش بازدهی محصول گندم می باشد. لازم به ذکر است همین کشاورز در سال گذشته برای کشت ذرت علوفه‌ای موفق به برداشت 90 تن در هکتار محصول شده است که میانگین کشوری 60-70 تن در هکتار می‌باشد.

وی افزود:  استفاده از کود الن دی برای کشت‌های مختلف، طول دوره کشت را به میزان 10-25 روز کوتاه‌تر نموده و تعداد دفعات آبیاری را نیز 3-5 مرحله کاهش داده است که در کشت گندم نمود بیشتری داشته است. در خصوص استفاده در کشت سبزیجات در منطقه میان دربند کرمانشاه استفاده از این کود مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است به طوریکه میزان استفاده از کودهای شیمیایی را به شدت کاهش می‌دهد و کشاورزان محصول سالم تر و با کیفیت بهتری تولید نموده‌اند. به طور مثال در کشت سبزی جعفری معمولا 1-2 ماه زمان برای رسیدن به مرحله برداشت، زمان لازم است که با استفاده از کود الن دی این مدت زمان به 12 روز کاهش داده شده است.  

دکتر درخشان بیان کرد: در حال حاضر خط تولید محصولات این شرکت با نام تجاری الن دی در محل پردیس طاق بستان دانشگاه رازی فعال می‌باشد و محصولات الن دی در بسته‌بندی‌های 200 سی سی، 1, 4, 20 لیتری آماده ارائه به کشاورزان، سبزی و صیفی کاران، گلخانه‌داران؛ باغداران و همچنین عموم مردم و همکاران دانشگاهی برای استفاده در گیاهان آپارتمانی می‌باشند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه فروش و استفاده از این محصولات با شماره 09352408735 تماس حاصل نمایند.  

وی یادآور شد: در پایان شایسته است که از زحمات و حمایت‌های بی‌دریغ ریاست محترم دانشگاه رازی دکتر احمدی، معاونت پژوهشی دانشگاه، سرپرست مرکز رشد واحدهای فناور، ریاست مرکز مدیریت سبز و همکاران دفتر فنی و عمرانی، در راه اندازی این خط تولید، کمال تشکر و قدردانی را داشته باشیم.


 

برچسب ها:

دانشگاه رازی
دانش بنیان
مرکز رشد
کود ارگانیک

آخرین اخبار