آخرین اخبار

همزمان با هفته منابع طبیعی و درختکاری، آیین افتتاحیه و تأسیس خانه فناور محیط زیست استان کرمانشاه در دانشگاه رازی به همت مرکز مدیریت سبز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، آیین افتتاحیه و تأسیس خانه فناور محیط زیست استان کرمانشاه به همت مرکز مدیریت سبز دانشگاه، امروز 16 اسفندماه 1402 با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و فعالان محیط زیست در آمفی تئاتر دانشکده هنر و معماری دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی، ضمن قدردانی از حضور میهمانان، در سخنانی با اشاره به اهمیّت توجه به محیط زیست و حفظ زمین در آموزه‌های دینی اظهار داشت: از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که حضرت فرمودند: «تحفظو من الارض فانها امکم» یعنی از زمین حفاظت کنید و مراقب زمين باشيد؛ چرا كه زمين، مادر شماست.

وی بیان کرد: همچنین حضرت علی(ع) در خصوص آباد کردن زمین فرمودند: «باید تلاش تو در آباد کردن زمین، بیشتر از جمع آوری خراج (مالیات) باشد؛ زیرا، خراج، جز با آبادانی، فراهم نمی‌شود و هر کسی، بخواهد خراج را بدون آبادانی زمین به دست آورد، شهرها را خراب، و بندگان خدا را نابود، و حکومتش جز اندک مدتی، دوام نخواهد آورد.»

دکتر احمدی در ادامه افزود: اهمیت حفاظت از محیط زیست بر کسی پوشیده نیست امّا امروز همه ما دور هم جمع شده‌ایم تا در خصوص اینکه فناوری چطور می‌تواند در خدمت محیط زیست باشد، صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه رسالت دانشگاه‌های نسل سه و چهار نقش‌آفرینی در عرصه اجتماع و کمک به حل مسائل جامعه است، افزود: باید در خصوص اینکه دانشگاه چطور می‌تواند به حفاظت از محیط زیست کمک کند نیز توجه جدی صورت بگیرد چرا که زمین از آن آیندگان است.

دکتر احمدی فضای سبز و مدیریت سبز را از شاخص‌های سنجش و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: خوشبختانه دانشگاه رازی در پایگاه رتبه‌بندی isc از رتبه ۲۳ در سال ۱۴۰۰ به رتبه ۱۲ در سال ۱۴۰۱ و رتبه ۹ کشور در سال ۱۴۰۲ دست یافت و باید این جایگاه ارزشمند را حفظ کرد. امّا پایگاه رتبه‌بندی "گرین متریک" منحصراً دانشگاه‌ها را بر اساس حوزه فضای سبز و مدیریت سبز ارزیابی می‌کند و خوشبختانه دانشگاه رازی در این زمینه نیز دارای جایگاه ارزشمندی است.

وی اظهار داشت: نظام رتبه‌بندی گرین متریک، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را در 6 بُعد محیط و زیرساخت، انرژی و تغییر اقلیم، پسماند، آب، حمل و نقل و آموزش و پژوهش مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در سال 2022 ، تعداد 1050 دانشگاه از 85 کشور و در سال 2023 تعداد 1185 دانشگاه از 84 کشور در این نظام رتبه‌بندی شرکت نمودند که دانشگاه رازی رتبه 195 جهانی و رتبه 6 در کشور را کسب کرده است و باید تلاش کنیم تا این جایگاه ارزشمند را حفظ کنیم.

دکتر احمدی در ادامه با اشاره به اهمیت خانه‌های فناور محیط زیست بر لزوم ارتقاء پژوهش‌های علمی و دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فردی، سازمانی و مدیریتی، ارائه برنامه‌های توسعه کسب و کارهای مؤثر بر اشتغال‌پذیری در حوزه محیط زیست تأکید کرد و افزود: بهره‌مندی از فناوری‌های نوآورانه محیط زیستی و تجارب سازنده بومی در زمینه حفظ تعادل زیست‌بوم‌ها و پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست و همراستا با سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری، ایجاب می‌نماید تا با ایجاد فضایی تخصصی، امکان تحلیل و بررسی چالش‌های محیط زیست با نظر متخصصین امر فراهم گردد.

وی استفاده فناورمحور در حفظ محیط زیست را از سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری دانست و تأکید کرد: خانه‌های فناور، ضمن تحکیم پیوند دانشگاه‌ها و مراجع علمی و تخصصی با محیط زیست، بستری برای ارائه ایده‌ها و مشارکت علاقه‌مندان به محیط زیست، توسعه کسب و کارهای دانش بنیان، کارآفرینی و استقرار پایدار مشاغل سبز و شناسایی فرصت‌ها و راهکارهای طبیعت محور برای بهبود معیشت جوامع محلی خواهد بود.

دکتر احمدی خانه فناور محیط زیست را محلی برای برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی به منظور تحلیل و بررسی چالش ها و نیازهای محیط زیست کشور، شناسایی راهکارهای فناورانه برای حفاظت از محیط زیست و همرسانی و حمایت از ایده‌ها و یافته‌های مبتنی بر پژوهش و فناوری دانست که از طرف نخبگان و صاحب نظران حوزه محیط زیست ارائه می‌شود. اگر بخواهید به این مهم دست یابید باید از نخبگان به ویژه متخصصان و دانشمندان دانشگاه رازی کمک بگیرید تا با ارائه راهکارهای فناورانه در خدمت محیط زیست استان باشیم.

وی هدف از تاسیس خانه‌های فناور محیط زیست را به خدمت درآوردن فناوری در راستای حل چالش‌های محیط زیست، اشاعه فرهنگ نوآوری و توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان، هم‌افزایی اداره کل محیط زیست استان با مراکز علمی و دانشگاهی، بهره گیری از ظرفیت پارک علم و فناوری به خلق و توسعه ایده‌های نو در حوزه محیط زیست، بهر مندی از فناوری های نوآورانه محیط زیستی و تجارب سازنده بومی در زمینه حفظ تعادل زیست بوم‌ها و پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست برشمرد.

دکتر احمدی ارتقاء مطالعات، پژوهش‌ها و تحقیقات علمی و دانش بنیان در حوزه محیط زیست، ارتقای توانمندی‌های فردی، سازمانی و مدیریتی صاحبان ایده و اختراع، دانشجویان، دانش آموختگان، اعضای هیأت علمی، توسعه استفاده از محصولات و خدمات صاحبان کسب و کارهای فناورانه و دانش بنیان در حوزه محیط زیست، بسترسازی برای توسعه کسب و کارهای نوپای اشتغال‌آفرین و دانش بنیان محیط زیستی، کارآفرینی، ایجاد و توسعه مشاغل سبز، سبزسازی مشاغل و استقرار معیشت و توسعه همکاری های فرابخشی جهت استفاده موثر از ظرفیت‌های علمی و فناوری را از شرح وظایف خانه فناور محیط زیست عنوان کرد.

وی برخورداری دانشگاه رازی از پارک علم و فناوری و پارک فاوا را ظرفیتی بی‌نظیر برای ورود به عرصه فناورکردن محیط زیست دانست و افزود: بهره‌مندی از فناوری‌های نوآورانه محیط زیست و تجارب سازنده بومی در استان ما ویژگی است که در کرمانشاه باید پایه و نهادینه شود.

در ادامه، مهندس جلیلیان مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در سخنانی ضمن اشاره به اهمیت محیط زیست و ضرورت حراست و پاسداری از منبع طبیعی و خدادادی در سخنانی اظهار داشت: علاوه بر تاکید آموزه‌های دینی بر حفاظت از محیط زیست، بر اساس قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی است.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در عرصه حفاظت از محیط زیست تأکید کرد: چالش‌های محیط زیست و آب و خاک نشانگر این است که حکمرانی خوبی در عرصه محیط زیست صورت نگرفته است و اگر همه ما در قبال حفاظت از محیط زیست احساس مسئولیت کنیم و سهیم باشیم می‌توان امیدوار بود که در این حوزه موفقیت‌های بسیاری حاصل شود.

مهندس جلیلیان بیان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه خوبی که با دانشگاه رازی داریم، سال گذشته بزرگترین خانه محیط زیست کشور در دانشگاه رازی افتتاح شد و امروز نیز شاهد افتتاح نخستین خانه فناور محیط زیست استان در دانشگاه هستیم.

در این مراسم از دانشگاه رازی به عنوان برترین مؤسسه آموزش عالی سبز استان و همچنین تعدادی از صنایع سبز استان تجلیل به عمل آمد.

آخرین اخبار