آخرین اخبار

جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه با شرکت دکتر کیومرث سهیلی و دکتر شهرام فتاحی استادان گروه اقتصاد دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان 30 اردیبهشت ماه 1403 به ریاست استاندار کرمانشاه و با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های استان برگزار شد.

در این نشست، دکتر کیومرث سهیلی و دکتر شهرام فتاحی اعضای اعضای هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه رازی حضور داشتند و به ارائه نقطه‌نظرات و راهکارهای پیشنهادی در خصوص موضوع مطروحه پرداختند.

در محورهای مطرح شده توسط اعضای اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی در این نشست، ابتدا  اهداف اقتصادی استان در سال جاری اعلام شد که این اهداف شامل نرخ رشد اقتصادی 7 درصد و 60 هزار نفر اشتغال در استان بود. با توجه به اینکه در حال حاضر رشد اقتصادی1/2 درصد است بایستی علاوه بر استفاده از عوامل و امکانات موجود و تامین مالی بورس، بهره وری نیز افزایش یابد.

در خصوص تسهیلات تبصره 18 (حمایت از طرح‌های تولیدی و اشتغال آفرین) اطلاعاتی در رابطه با میزان پرداخت تسهیلات ارایه شد و  عملکرد بانک‌های استان در مقایسه با کشور ارزیابی گردید که در برخی موارد خوب و برخی دیگر وضعیت خوبی در پرداخت‌ها نداشتند و مقرر گردید این مشکل حل گردد. برخی از دلایل این عدم پرداخت مرتبط با بانک های خصوصی بودند و نماینده  این بانک ها هم در جلسه حضور نداشتند. البته بخشی از این عدم پرداخت تسهیلات به تغییر سیاست‌های دولت در رابطه با فرزندآوری و برخی هم به دلیل نداشتن ضمانت کافی برای ارایه به بانک ها بوده است. در این زمینه پیشنهاد گردید عملکرد دستگاه ها در جذب اعتبارات مشخص و رتبه بندی شود.

همچنین در این نشست، اطلاعاتی در مورد منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب ارائه شد و سپس به مهمترین مشکلات این منطقه شامل محدودیت زمین، مشکل گاز رسانی و برق رسانی به این منطقه، عدم وجود راه امن و مناسب و استفاده از پساب تصفیه خانه اسلام آباد غرب ( در تخصیص آن به پتروشیمی) اشاره شد.

برخی از مسئولین مرتبط تلاش هایی را که در جهت رفع این مشکلات انجام شده بود ارایه کردند.

در خصوص کشت گیاهان دارویی (به ویژه زعفران) با توجه به منابع محدود آبی استان تاکید شد. در حال حاضر در استان 630 هکتار زعفران با عملکرد 2/4 تن کشت می شود. عملکرد در واحد سطح در استان نسبت به کشور بالاتر و همچنین کیفیت زعفران استان نیز در وضعیت خوبی است. در شرایط یکسان سود زعفران در مقایسه با گندم 10 برابر است. اگرچه متقاضیان کشت زعفران زیاد است اما اعتبارات تخصیص یافته کافی نیست.

در پایان این نشست، استاندار کرمانشاه در جمع بندی موارد مطروحه اظهار داشت: نرخ بیکاری استان در کشور در سال های 93 تا 98 اول بوده و در سال های 99 تا 1401 رتبه دوم را دارا بوده است. در سال 1401 نرخ بیکاری 2/14 درصد بوده که در سال 1402 به 3/12 رسیده و هنوز با میانگین کشور (8 درصد) فاصله داریم. تمام تمرکز استان باید بر حل مسئله اشتغال باشد تا بتوانیم نرخ بیکاری را کاهش دهیم.

آخرین اخبار