آخرین اخبار

جلسه هماهنگی کمیته مدیریت بحران دانشگاه رازی با هدف آمادگی پاسخ به حوادث احتمالی در تعطیلات نوروز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، جلسه هماهنگی و هم‌اندیشی کمیته مدیریت بحران دانشگاه با هدف آمادگی پاسخ به حوادث احتمالی در تعطیلات نوروز، 24 اسفندماه 1399 با حضور اعضا و به ریاست دکتر اعلمی‌آل‌آقا در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه رازی، ضمن تبریک پیشاپیش عید نوروز، سالی سرشار از تندرستی، موفقیت و سربلندی را برای همگان آرزو نمود و ابراز امیداری کرد: با تلاش‌ها و تشریک مساعی جامعه بزرگ دانشگاهی همچون گذشته شاهد پیشرفت و پویایی هرچه بیشتر این مجموعه باشیم.

تاکید بر بهره‌وری بالا با استفاده از امکانات موجود در مدیریت بهینه

ایشان همکاری، برنامه‌ریزی، اتخاذ تدابیر و آمادگی بخش‌های مختلف دانشگاه برای پاسخ به حوادث احتمالی در تعطیلات نوروز را مورد تاکید قرار داد و گفت: نظارت بر اجرای دقیق و همه جانبه ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط به کمیته مدیریت بحران و هدایت و همکاری در جهت اجرای پروتکل‌های این بخش باید مورد توجه قرار بگیرد.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن روند فعالیت بخش‌های مختلف ابراز امیدواری کرد: در برنامه‌های آتی با تمهیدات و برنامه‌ریزی لازم، استفاده از تجربیات گذشته در پیشبرد برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و اداری دانشگاه گام‌های موثرتری برداشته شود.

رئیس دانشگاه رازی همچنین پیشنهاد نمود که کمیته مدیریت بحران دانشگاه با عنوان «کمیته تقویت توان مقابله با مخاطرات» به فعالیت خود ادامه دهد.

ایشان بهره‌وری بالا با استفاده از امکانات موجود را مصداق مدیریت بهینه منابع در همه بخش‌ها دانست و گفت: مدیریت صحیح و استفاده‌ موثر و بهینه از منابع موجود اهمیت بسیار زیادی در کمک به توسعه و پیشرفت کشور خواهد داشت و باید از همه ظرفیت‌ها برای کمک به همنوعان خود در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بهره گرفت.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا بار دیگر رعایت پروتکل‌های کمیته مدیریت بحران دانشگاه در بخش‌های مختلف از جمله سیستم‌های ایمنی، حفظ و نگهداری دستگاه‌های هایتک، بهره‌وری بالا در استفاده از توان نیروها به ویژه در بخش حفاظت فیزیکی برای آمادگی پاسخ به حوادث احتمالی در تعطیلات نوروز و پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی را مورد تاکید قرار داد.

در ادامه آقای خشایار شیخی، مدیر کمیته بحران دانشگاه رازی، ضمن خیرمقدم به اعضای جلسه، تبریک پیشاپیش سال جدید و آرزوی سلامتی برای همگان طی سخنانی اظهار داشت: ماده یک قانون مدیریت بحران مرداد ماه 1398 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به دولت ابلاغ شد و به منظور ارتقاء توانمندی جامعه در امور پیشگیری، کاهش خطر و آسیب پذیری، پاسخ موثر در برابر مخاطرات طبیعی، حوادث و بحران‌ها، تامین ایمنی، تقویت تاب‌آوری با ایجاد مدیریت یکپارچه در امر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی ایجاد هماهنگی و انسجام در زمینه‌های اجرایی و پژوهشی، اطلاع‌رسانی متمرکز، ساماندهی و بازسازی مناطق آسیب دیده و نظارت دقیق بر فعالیت دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه حوادث و سوانح و کمک به توسعه پایدار برای مدیریت بحران کشور وضع شده است.

آقای شیخی بحران را از هم گسیختگی ناشی از وقوع مخاطره دانست که منجر به اثرات منفی گسترده اقتصادی، انسانی یا زیست محیطی می‌شود و مواجهه با آن فراتر از توانایی جامعه‌ای که تحت تاثیر این فرآیند قرار گرفته است.

ایشان با اشاره به تدابیر کمیته مدیریت بحران دانشگاه برای مقابله پیشگیری و پاسخ به حوادث احتمالی در برهه‌های مختلف گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، 80 درصد پرسنل واحدهای مختلف دانشگاه به عنوان بازوان توانمند این کمیته ما را یاری می‌رسانند، معاونت‌های اداری و مالی، دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی، پژوهش و فناوری و مجموعه حفاظت فیزیکی حراست دانشگاه در مواقع بحران پای کار هستند.

آقای شیخی پیشگیری را از ابعاد بسیار مهم مقوله بحران دانست و تصریح کرد: بزرگترین بحرانی که در یکی دو سال اخیر با آن مواجه بوده‌ایم، شیوع بیمار کرونا بوده است و تا کنون جلسات متعدد و تدابیر قابل توجهی برای پیشگیری از گسترش این بیماری توسط کمیته مدیریت بحران دانشگاه صورت گرفته و در این مدت تیم‌های پیشگیری به صورت مستمر و بی‌وقفه مشغول پایش بوده‌اند و این تدابیر کماکان ادامه دارد.

عملکرد موفق دانشگاه رازی در مقابله با بیماری کرونا

ایشان ارزیابی کمیته مدیریت بحران دانشگاه رازی توسط ستاد استانی مقابله با کرونا را موفقیت‌آمیز اعلام کرد و گفت: دانشگاه رازی در سطح استان جزو معدود دستگاه‌های اجرایی شناخته شده است که برای مقابله با ویروس کرونا در بحث پیشگیری و پایش عملکرد بسیار موفقی داشته است و این توفیق را مرهون تلاش‌های همکاران گرامی و حمایت‌های ریاست محترم دانشگاه هستیم.

آقای شیخی همچنین به توانمندی و پتانسیل دانشگاه رازی در موضوع پدافند غیرعامل اشاره و بیان کرد: موضوع بحران ابعاد بسیار پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی دارد اما شرایط اضطراری در هر سطحی از بحران رافع مسئولیت دانشگاه نیست و در هر شرایطی باید بدنه و تیم‌ کمیته بحران را تقویت و توانمند کنیم.

در ادامه اعضای حاضر در این جلسه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند. همچنین وظایف بخش‌های مختلف دانشگاه برای آمادگی پاسخ به حوادث احتمالی در تعطیلات نوروز تبیین و تشریح گردید.

آخرین اخبار