آخرین اخبار

جلسه شورای سلامت (روانی، جسمانی، اجتماعی، معنوی) در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، جلسه شورای سلامت (روانی، جسمانی، اجتماعی، معنوی)، 20 دی ماه 1402 در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در این نشست، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه، در سخنانی، با اشاره به اهمیت آيين‌نامه تشكيل مركز مشاوره و سبک زندگی اسلامی ايرانی در دانشگاه‌ها اظهار داشت: «پیشگیری» از موضوعات بسیار مهم در حوزه سلامت روان و مسائل عاطفی و رفتاری است.

دکتر احمدی بیان کرد: پيشگيری از بروز مشكلات عاطفی- رفتاری و توسعه بهداشت روانی از طريق آموزش مهارت‌های لازم و تبديل دانش به كاربرد و مهارت از اهداف مهمی است که آيين نامه مذکور دنبال می‌کند.

وی مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و گروه‌های مختلف دانشگاهی از جمله گروه معارف در پشبرد اهداف آيين‌نامه تشكيل مركز مشاوره و سبک زندگی اسلامی ايرانی در دانشگاه‌ها را مهم خواند و افزود: در بحث پیشگیری باید از روش‌های روز و جذاب از جمله تولید محتواهایی در حوزه مشاوره، سلامت روان و سواد سلامت در قالب انیمیشن‌، تولیدات دیجیتالی و... برای اثرگذاری بیشتر و ترغیب دانشجویان بهره برد.

دکتر احمدی با بیان اینکه دانشگاه نقش موثری در پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی دارد، ضرورت توجه جدی به سلامت روانی، جسمانی، اجتماعی، معنوی و نقش‌آفرینی بیش از پیش مراکز مشاوره را یادآور شد.

وی با تأکید بر ضرورت برخورد با مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، توجه بیش از پیش به حوزه پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی از سوی مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه را مهم دانست.

در این جلسه، دکتر گوهری معاون دانشجویی دانشگاه توضیحاتی در خصوص ابلاغ آيين نامه تشكيل مركز مشاوره و سبک زندگی اسلامی ايرانی در دانشگاه‌ها ارائه داد.

وی افزود: بند 2 قسمت 5 آيين نامه مديريت جامع دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی و فناوری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغي از سوی مقام عالی وزارت بهداشت روان دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی دولتی و غيردولتی در چارچوب اين آيين نامه تشكيل شد.

دکتر گوهری به اهداف مرکز مشاوره و سبک زندگی اسلامی-ایرانی اشاره کرد و افزود: ارتقای سطح سواد سلامت دانشگاهيان در ابعاد مختلف برای دستيابی به سبک زندگی سالم مبتنی برسبک زندگی اسلامی-ایرانی، ارتقای سطح دانش و بينش روانشناختی دانشگاهیان در زمینه مولفه‌های سبک زندگی اسلامی ایرانی، تصميم گيری آگاهانه دانشگاهيان، حل مشكلات رفتاری عاطفی، شناختی، تحصيلی و خانوادگی و افزايش سازگاری با محيط و توسعه روابط اجتماعی از جمله این اهداف است.

وی راهنمايی و آموزش دانشگاهيان برای شناخت توانایی‌ها و محدوديت‌های خود، فعال كردن زمينه‌های مشاركت اجتماع محور دانشجويان برای ارتقای سلامت روانی-اجتماعی را از دیگر اهداف مرکز مشاوره و سبک زندگی اسلامی-ایرانی برشمرد.

در ادامه دکتر گل‌محمدی عضو هیأت علمی گروه مشاوره در سخنانی اظهار داشت: می‌توان گفت، از مشکلات اساسی جوانان در برهه امروز، عدم صلح درونی با خود است. در این راستا توجه هر چه بیشتر به مشاوره، آثار مثبت بیشتری در جامعه به همراه خواهد داشت.

دکتر گل‌محمدی افزود: مبحث مشاوره و سلامت روان تنها مربوط به مرکز مشاوره نیست بلکه یک موضوع جمعی است که همه باید برای تقویت آن تلاش کنیم.

وی یادآور شد: بحث سلامت در کشور یک موضوع تک بُعدی است و متأسفانه وجه سلامت روان در آن بسیار کمرنگ است. اگر بتوانیم  در ابعاد دیگر سلامت، در بین اساتید، یاوران علمی و دانشجویان کار کنیم، نتایج خوبی را در جامعه احساس خواهیم کرد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمدی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، در سخنانی، نقش خانواده در سلامت روان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: خانواده از مهمترين عوامل مؤثر در رشد همه جانبه فرزندان هستند.

وی بیان کرد: هرچقدر که خانواده‌ها بیشتر با فرزندان خود در ارتباط باشند، با آنها گفتگو کنند و تعامل بیشتری با فرزندان خود داشته باشند. قطعا مسائل و مشکلات فرزندان کمتر خواهد شد.

دکتر دادفر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه نیز اظهار داشت: فعالیت موثر مراکز مشاوره در آموزش عالی، بسیاری از مشکلات را رفع خواهد کرد.

وی با بیان اینکه فضای فکری و ذهنی دانشجویان امروز بسیار متفاوت‌تر از گذشته است، در این راستا، مبحث سواد سلامت که در واقع توسعه دانش و ادراک شناختی- رفتاری در حوزه‌های جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی است، باید با جدیت دنبال شود.

در ادامه پیرامون آيين‌نامه تشكيل مركز مشاوره و سبک زندگی اسلامی ايرانی در دانشگاه‌ها و دستور کار جلسه بحث و تبادل دیدگاه صورت گرفت.

آخرین اخبار