آخرین اخبار

جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان کرمانشاه با تجلیل از ۱۰۰ برگزیده، در دانشگاه رازی به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان کرمانشاه، امروز پنجشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۲، با حضور رؤسای دانشگاه‌های استان، مدیران، پژوهشگران و فناوران، استادان، دانشجویان و فعالان حوزه پژوهش و فناوری، در آمفی تئاتر فرهنگ و ادب دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

در آغاز این مراسم، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی، ضمن خیرمقدم به میهمانان، با عرض تبریک و گرامیداشت روز دانشجو و هفته پژوهش و فناوری، در سخنانی به مشکلات و مسائل حوزه پژوهشی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: هفته پژوهش و فناوری فرصتی است که ما باید دغدغه‌های خود را برای حمایت از حوزه پژوهش بیان کنیم و از مسئولان و متولیان این حوزه درخواست کنیم که توجه جدی به مقوله پژوهش داشته باشند.

دکتر احمدی در ادامه، هدررفت منابع، وجود رشته‌های تحصیلی موازی و فراوانی تعداد مراکز آموزش عالی را از جمله مشکلات این حوزه دانست و افزود: در ایران بالغ بر ۲۰۰۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی فعالیت می‌کنند و بخشی از مظلومیت حوزه پژوهش و بودجه پژوهشی نیز به این موضوع برمی‌گردد. در حالیکه در کشور عربستان ۴۲ دانشگاه با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار فعالیت دارد، در قطر ۵ میلیارد دلار اعتبار به حوزه پژوهش اختصاص دارد، اما در ایران با این تعداد فراوان مراکز آموزش عالی متاسفانه فقط ۷ میلیارد دلار اعتبار به مراکز آموزشی در بحث پژوهش اختصاص یافته است.

وی در ادامه بیان کرد: علی‌رغم اینکه قوانین مناسب برای تخصیص اعتبار و حمایت از حوزه پژوهش در کشور ما وجود دارد، اما متاسفانه در اجرای این قوانین کوتاهی می‌شود. بر اساس بند ب ماده ۱۱ قانون جهش تولید، اعتبارات پژوهشی قابل انتقال به سال بعد است، اما آیا این قانون عملیاتی می‌شود؟!

دکتر احمدی با ادامه توضیحات افزود: بر اساس ماده ۱۳ قانون جهش تولید، تمام صنایع زیربنایی در صورت ارجاع مشکلات و مسائل تحقیقاتی خود به دانشگاه‌ها از امتیاز معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌شوند بدین منظور که اگر صنایع مادر و کارخانجات مسائل و مشکلات خود را به مراکز آموزش عالی ارجاع دهند هزینه‌ای که در جهت رفع مشکلات کارخانه به بحث پژوهش و تحقیق اختصاص می‌یابد در ازاء مالیات قطعی شده محسوب می‌گردد. اگر این قانون عملیاتی می‌شد دانشگاه‌ها و صنایع ما حقیقتاً متحول می‌شدند. اما آیا تا به حال رؤسای دانشگاه‌های استان ریالی از این بابت به جای مالیات قطعی شده صنایع مادر و کارخانه‌ها در جهت پژوهشی که مشکل آن کارخانه را رفع کند دریافت نموده‌اند؟! پس چطور انتظار داریم که حوزه پژوهش تحول یابد!

رئیس دانشگاه رازی بیان کرد: با این اوصاف با وجود بودجه بسیار اندک پژوهشی، حقیقتاً معجزه‌ای در حوزه پژوهش کشور اتفاق افتاده و ما در بسیاری از مباحث در لبه علم قرار گرفتیم باید توجه داشت که شکوفایی در صنایع از قِبل پژوهش صورت می‌گیرد.

دکتر احمدی در ادامه اهمیت مهارت‌آموزی را یادآور شد و افزود: مشکل و معضل اول استان کرمانشاه اشتغال است، اشتغالزایی زمانی حاصل می‌شود که مهارت آموزی تقویت شود.

وی در ادامه گزارشی از تولیدات علمی استان‌های کشور و دانشگاه‌های استان کرمانشاه را ارائه داد و افزود: بر اساس داده‌های پایگاه اسکوپوس، استان کرمانشاه مرجعیت علمی غرب کشور را بر عهده دارد.

دکتر احمدی با اشاره به تولیدات علمی دانشگاه‌های استان‌های منطقه ۵ در پایگاه اسکوپوس افزود: میزان تولید علمی دانشگاه رازی در سال ۲۰۲۳، ۷۸۶ مورد و نسبت اعضای هیأت علمی ۴۶۵ نفر، دانشگاه علوم پزشکی ۱۲۴۶ تولید علمی و نسبت اعضای هیأت علمی ۵۲۶ نفر و دانشگاه صنعتی کرمانشاه ۱۶۸ تولید علمی نسبت اعضای هیئت علمی ۵۹ نفر است.

دکتر احمدی همچنین در پایان، حضور دانشمندان برجسته و پژوهشگران یک درصد و دو درصد برتر پراستناد جهان در دانشگاه رازی را مایه افتخار و مباهات این مجموعه دانست و ابراز امیدواری کرد که با حمایت‌های مسئولین و متولیان امر همواره شاهد پیشرفت و تحولات بنیادین در حوزه پژوهش کشور باشیم.

در پایان این مراسم، ۱۰۰ نفر از برگزیدگان استان در حوزه‌های مختلف پژوهشی و فناوری مورد تجلیل قرار گرفتند.

در این مراسم از ۳ نفر سرامد علمی کشور، ۴ نفر برگزیده استان در حوزه‌های تخصصی؛ ۳۵ نفر برگزیده دانشگاه‌های استان؛ ۱۲ نفر برگزیده مراکز تحقیقاتی؛ ۲۰ فناور برگزیده تجلیل به عمل آمد.

امسال همچنین ۳۵ مورد پرونده پژوهشگران منتخب از ۲۱ دستگاه اجرایی توسط کمیته علمی دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت ۱۷ نفر از میان پژوهشگران دستگاه‌های اجرایی انتخاب شدند.

در مراسم امسال برای نخستین بار برگزیدگانی از حوزه‌های مختلف که فعالیت موثری در حوزه پژوهش داشته‌اند، مورد تجلیل قرار گرفتند.

کشاورز برگزیده در جشنواره کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، دانش‌آموز برگزیده جشنواره دانش‌آموزی، بانوی برگزیده جشنواره بانوان فعال در عرصه اشتغال و کارآفرینی، واحد برگزیده در جشنواره صنعتگران و صنایع تولیدی استان و دو دانشجوی برگزیده جشنواره دانشجویان نخبه و برگزیده استان در دو مقطع ارشد و دکتری، دو مدیر منتخب در جشنواره مدیران برگزیده فعال در عرصه پژوهش و فناوری و یک نفر برگزیده جشنواره فرهنگ، هنر و رسانه‌های جمعی معرفی و تجلیل شدند.

آخرین اخبار