آخرین اخبار

پژوهشگران دانشگاه رازی موفق به تولید یک فرمولاسیون جدید محصولات آرایشی و بهداشتی ارگانیک و تولید نمونه اولیه این محصولات شدند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه به اتفاق جمعی از مدیران دانشگاه از دستاوردهای پژوهشی و محصولات تولیدی شرکت «فناوران دارویی سام» مستقر در آزمایشگاه مرکزی بازدید به عمل آورد.

در این بازدید، دکتر سهیلا کاشانیان، دکتر نسیم بتویی و دکتر علی اشرف درخشان از مؤسسان و پژوهشگران شرکت دارویی سام به تشریح فعالیت‌های انجام گرفته و محصولات تولیدی پرداختند.

شرکت فناوران دارویی سام متشکل از اعضای هیئت علمی و فارغ التحصیلان دانشکده شیمی دانشگاه رازی است که مدیر عامل این شرکت دکتر نسیم بتویی و دیگر اعضای مؤسس شرکت: دکتر خدایی، دکتر کاشانیان، دکتر درخشان و دکتر هومن رضایی هستند که مسئولیت‌های اجرایی و پژوهشی شرکت را به عهده دارند.

دکتر احمدی رئیس دانشگاه بر ضرورت حمایت هرچه بیشتر از واحدهای فناور تأکید کرد و اظهار داشت: اعضای هیئت علمی دانشگاه می‌توانند با حرکت به سمت تولید دانش‌بنیان، زمینه رشد بیشتر دانشگاه و جامعه را از طریق تبدیل علم به ثروت فراهم نمایند و واحدهای فناوری مانند این شرکت می‌تواند پیشرو و سدشکن عرصه تولید باشند و یک الگوی کارآمد و موفق را خلق نمایند که زمینه‌ساز حرکت دیگر اعضای هیئت علمی در عرصه فناوری و تولید در دانشگاه باشند.

در این بازدید، دکتر کاشانیان با بیان مشکلات و چالش‌های پیش‌روی این شرکت، بر ضرورت حمایت مالی و تامین فضای کارگاهی برای راه اندازی خط تولید نیمه صنعتی این محصولات تاکید کرد.

ایده اولیه این فعالیت‌ها توسط دکتر نسیم بتویی در زمینه تولید مواد اولیه داروهای «وارفارین و داساتینیب» در سال 1400 در مرکز نوآوری شیمی و پتروشیمی پذیرش شد و مورد حمایت این مرکز از طریق اختصاص فضا و تجهیزات آزمایشگاهی قرار گرفت. در کنار این فعالیت، پژوهشگران این واحد فناور موفق به تولید نمونه اولیه یکسری محصولات آرایشی و بهداشتی ارگانیک شدند که پتانسیل بسیار بالایی برای تجاری‌سازی دارند. در این راستا به منظور حرکت به سوی تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان، واحد فناور در مرکز رشد دانشگاه رازی پذیرش و استقرار یافت و با حمایت‌های این مرکز موفق به ثبت شرکت فناوران دارویی سام و خلق برند «سامسنس» SamSense برای محصولات آرایشی و بهداشتی شدند.

نمونه اولیه محصولات ارائه شده توسط این شرکت فناور عبارتند از: کرم آبرسان و ضدلک، کرم‌های جوان‌ساز و روشن کننده پوست، ماسک‌های صورت، تونیک احیاکننده و ترمیم کننده مو، سرم‌های آبرسان و تقویت مو، شامپو گیاهی ضد ریزش و تقویت مو، تونیک ضد ریزش و محرک رشد مو، تونیک محرک رشد ابرو، صابون‌های ضد لک و روشن کننده پوست و میان وعده‌های غذایی دارویی (با خواص آرامبخش، ضد دیابت، کاهش استرس و کاهش وزن).

در حال حاضر محصولات ارائه شده توسط این شرکت در مسیر اخذ مجوزهای غذا و دارو و سیب سلامت هستند که جهت تسریع در این فرآیند نیازمند حمایت‌های بیشتر مسئولین دانشگاهی است.

یکی از دستاوردهای شاخص این شرکت؛ تولید یک فرمولاسیون جدید توسط دکتر درخشان و دکتر بتویی برای حل مشکل ریزش مو می‌باشد که تحت عنوان تونیک محرک رشد و ضدریزش مو سامسنس ارائه شده است. پایه این محصول صد در صد گیاهی و خواصی شبیه به داروی ماینوکسیدیل دارد که البته مضرات این داروی شیمیایی را ندارد. این محصول به صورت موضعی بر روی پوست و موی سر استفاده می‌شود و بدون ایجاد حساسیت و عوارض جانبی باعث توقف ریزش و تحریک رشد مو می‌شود. لازم به ذکر است که تونیک محرک رشد مو حاوی ترکیبات مغذی برای رشد و تقویت مو است و از طریق مهار هورمون DHT و آنزیم‌های مربوطه ریزش مو را متوقف می‌نماید. هورمون DHT از عوامل ریزش موی ارثی در افراد می‌باشد. در حال حاضر آزمایشات اولیه این محصول موفقیت‌آمیز بوده و جهت تجاری‌سازی در مرحله اخذ مجوزهای غذا و دارو است.


 

آخرین اخبار