آخرین اخبار

دکتر محمدابراهیم نوریان سرور رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در خصوص یک خبر کذب با عنوان "جزئیات کشف مزرعه بزرگ «ماری جوانا» در دانشگاه رازی" توضیحاتی به شرح ذیل ارائه کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

گیاه کانابیس Cannabis دارای دو گونه اصلی ایندیکا و کانبیس ساتیوا (دارای THC بیش‌تر از سه دهم درصد که ماری جوانا خوانده می‌شود) بوده، ولی رقم دیگری وجود دارد به نام هِمپ صنعتی (شاهدانه معمولی) که THC آن کمتر از سه دهم درصد است.

رقم بومی شاه دانه از گیاه کانابیس به همپ hemp معروف است که دانه‌های آن در بازار به عنوان دانه شاهدانه برای مصارف انسانی و پرندگان زینتی به فروش می‌رسد. برجسته‌ترین ویژگی این گیاه این است که اثرات سایکواکتیو (مخدّر یا روانگردان) ندارد. براساس ماده خشک، برخی از گیاهان شاه دانه فقط حدود سه دهم درصد THC دارند. هِمپ (گونه مجاز برای پژوهش) است. به طور عمده برای اهداف صنعتی کشت می‌شود و قوی‌ترین نوع فیبر طبیعی می‌باشد که کاربرد‌های زیادی دارد:

- نوعِ تر یا خشک آن و بقایای پس از کشت به عنوان علوفه در خوراک دام قابل استفاده می‌باشد که نیاز به مطالعه علمی دارد.

- حاوی مواد مؤثّره ثانویه است به عنوان گیاه دارویی در انسان و تغییر تخمیر شکمبه در دام کار برد دارد.

در حال حاضر مؤسسه تحقیقات شاهدانه صنعتی و دارویی کشور در دانشگاه تهران رقم‌های مختلف این گیاه را از نظر THC و CBD مورد تحقیق قرار داده و نتایج و کاربرد‌های این گیاه و مصارف آن در زمینه‌های مختلف صنعتی، دارویی و آرایشی بهداشتی در آدرس سایت رسمی این موسسه به نشانی: http://medcannabase.org قابل مشاهده است.

استفاده از ضایعات بخش کشاورزی و صنعت سال‌هاست در صنعت دام رواج داشته و محقّقین تغذیه دام در وزارت علوم تحقیقات و فنآوری با پژوهشهای گسترده به دنبال اثبات علمی و استفاده عملی از ضایعات بخش کشاورزی (کاه برنج، باگاس نیشکر، کود مرغی فراوری شده، تفاله چغندر، ویناس چغندر قند، کاه نخود و...) بوده و هستند.

هم‌اکنون مقادیر قابل توجّهی گیاه شاهدانه معمولی (هِمپ) در برخی از مناطق ایران گیاه شاهدانه با هدف تولید دانۀ شاهدانه برای مصرف پرندگان زینتی و انسان کشت می‌رسد. متأسفانه به دلیل عدم آگاهی دامداران از مصارف مهم این محصول در تغذیه گله‌های گوسفند و بز، بخش علوفه آن را پس از برداشت معدوم یا آتش می‌زنند.

این گیاه در هر هکتار حدود ۵ تن علوفۀ با کیفیت دامی (برگ و ساقه) تولید می‌کند. متاسفانه کانال‌های مجازی مجهول الهویه و برخی رسانه‌ها بدون تحقیق و بررسی کامل و با هدف فضاسازی علیه مدیریت دانشگاه اقدام به درج شایعه و خبر جعلی تولید مواد مخدر (گُل و گراس) نمودند. طرح تحقیقاتی مذکور بررسی علوفه (برگ و ساقه) گیاه همپ (شاهدانه معمولی) در بره‌های پرواری در دو مرحله اول (۲۴ بره) و مرحله دوم ۴۰ بره پروار بوده و در اصل این پروژه تحقیقاتی بررسی تأثیر علوفه گیاه شاهدانه (همپ) در بره‌های پرواری بوده است.

آخرین اخبار