آخرین اخبار

تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دانشگاه رازی و دانشگاه فرهنگیان در زمینه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، در راستای جلب مشارکت دانشگاه‌های برتر در امر تربیت تخصصی و حرفه‌ای معلمان و کاهش هزینه‌ها و زمان مورد نیاز برای تربیت معلم متناسب با نیازهای خاص آموزش و پرورش در مقاطع زمانی خاص، با هدف کیفیت بخشی اجرای ماده 28 اساسنامه دانشگاه و به منظور تقویت رشته‌های علوم پایه، تفاهم‌نامه پذیرش دانشجوی دوره‌های مشترک تحصیلی در مقطع کارشناسی، میان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های دولتی، 20 تیرماه 1402در وزارت آموزش و پرورش منعقد شد.

این تفاهم‌نامه در راستای راهکار 10-11 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و پذیرش دانشجو در 5 رشته آموزش ریاضی، آموزش فیزیک، آموزش شیمی، آموزش زیست‌شناسی و آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تدوین شده است.

در این مراسم که با حضور دکتر رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش؛ دکتر سعید غیاثی ندوشن سرپرست دانشگاه فرهنگیان و رؤسای 14 دانشگاه دولتی کشور برگزار شد، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی حضور داشت.

در این راستا، تفاهم‌نامه همکاری مشترک دانشگاه رازی به نمایندگی دکتر محمدنبی احمدی و دانشگاه فرهنگیان به نمایندگی دکتر سعید غیاثی ندوشن در زمینه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی به امضا رسید.

دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی در تشریح جزئیات این تفاهم‌نامه اظهار داشت: یکی از مباحثی که دانشگاه‌ها به صورت ویژه بایستی نسبت به آن اهتمام داشته باشند این است که حل المسائل مشکلات جامعه باشند و برای کمک به کل مسائل سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و جامعه پیش قدم شوند.

وی دانشگاه را یک نهاد برخوردار از سرمایه عظیم انسانی دانست و افزود: دانشگاه رازی با بهره‌مندی از اساتید نام‌آور و متخصص در بالاترین سطح علمی در منطقه می‌تواند نقش‌آفرینی مؤثر و جدی در جهت کمک به رفع مسائل جامعه و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود داشته باشد.

رئیس دانشگاه رازی کلید حل فکری، اندیشه‌ای و نیز برخی حوزه‌های اجرایی مسائل و مشکلات جامعه را در دست فرهیختگان، دانشمندان و عالمان دانست و تصریح کرد: دانشگاه آسمان پرفروغی است که دانشمندان، ستاره‌های آن هستند و باید برای حل مشکلات جامعه از آنها استفاده شود.

دکتر احمدی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از وزارتخانه‌های مهم، تأثیرگذار و آینده‌ساز کشور وجود دارد، تربیت و تعلیم نیروی انسانی علمی، کارآمد و بروز برای این وزارتخانه است. در دانشگاه فرهنگیان دانشجویان با گذراندن ۱۵۲ واحد به همراه ۱۲ مهارت به شغل شریف معلمی نائل می‌شوند.

وی در ادامه بیان کرد: با استعانت از خداوند قادر متعال و در راستای توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تربیتی، گسترش همدلی در نهضت تولید علم، ترویج علم نافع و نیازهای ملی و کاربردی کردن دستاوردهای علمی، پژوهشی و تربیتی از طریق تعاملی پویا و سازنده با دانشگاه‌های کشور، مراکز و مؤسسات علمی و پژوهشی داخلی و استفاده بهینه از امکانات موجود در جهت رسیدن به اهداف مشترک، تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه رازی و دانشگاه فرهنگیان به مدت پنج سال به امضا رسید.

دکتر احمدی موضوع این تفاهم‌نامه را انجام همکاری‌های علمی، فرهنگی، آموزشی پژوهشی و تربیتی در زمینه‌های مرتبط با اهداف و برنامه‌های طرفین برای استفاده از ظرفیت‌ها، امکانات و منابع انسانی دو طرف اعلام کرد و افزود: اجرای دوره‌های مشترک تحصیلی در مقطع کارشناسی طبق شیوه ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهره‌مندی از فضاها، ظرفیت‌ها و امکانات مشترک آموزشی و آزمایشگاهی، همکاری در زمینه تولید برنامه‌های درسی، تبادل استاد، استفاده از ظرفیت‌های متقابل، همکاری در زمینه انجام فعالیت‌های پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی، همکاری و تعامل در خصوص ارتقاء سطح تحصیلی اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان که در مرتبه مربی هستند، ایجاد فرصت مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی در مرتبه استادیاری از مفاد این تفاهم‌نامه است.

وی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دانشگاه رازی و دانشگاه فرهنگیان را بسیار مهم خواند و بیان کرد: به منظور برنامه‌ریزی، پیگیری و اجرای مفاد این تفاهم‌نامه، معاونین آموزشی و تحصیلات تکمیلی هر دانشگاه به عنوان نمایندگان طرفین عمل خواهند کرد. تلاش ما بر این است که نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاه فرهنگیان را در رشته‌های زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی تامین کنیم.

دکتر احمدی یادآور شد: ورودی‌ دانشجو در رشته‌های علوم پایه بسیار محدود شده است‌ و ورودی‌های ما معمولاً رتبه‌های بالای کنکور را ندارند. سازمان آموزش و پرورش کرمانشاه تا سال ۱۴۰۶ به تعداد ۵۶۰۰ نفر معلم نیاز دارد که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان سالیانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر است و این تعداد دانش‌آموخته، پاسخگوی نیاز سازمان آموزش و پرورش نیست.به همین دلیل ما می‌توانیم این کمبود نیرو را برای آموزش و پرورش جبران کنیم.

وی افزود: یکی از جنبه‌های مثبت این است که دانشگاه فرهنگیان رتبه‌های خوب کنکور را جذب می‌کند. به همین دلیل اگر ما بتوانیم این افراد را در سطح بالای علمی تربیت کنیم، رتبه‌های خوب نیز جذب دانشگاه رازی خواهند شد و همین امر باعث ارتقاء سطح آموزش معلمین عزیز می‌شود. ضمن احترام برای اساتید محترم دانشگاه فرهنگیان، علی‌رغم پیشرفت‌هایی که داشته‌ است اما سطح علمی اساتید دانشگاه رازی بسیار بالاتر از دانشگاه فرهنگیان بوده و از حضور اساتید برجسته‌ و نام‌آور همچون پروفسور شمسی‌پور، پروفسور خدایی، دکتر قلیوند و دیگر بزرگان برخوردار است.

آخرین اخبار