آخرین اخبار

جزئیات برنامه‌های «همایش بین‌المللی هورامان، ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار»، در نشست خبری با حضور مدیران همایش و اصحاب رسانه تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست خبری «همایش بین‌المللی هورامان، ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار»، با حضور مدیران همایش و جمعی از اصحاب رسانه در مورخ ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۱ برگزار شد.

دکتر نادر نادری، دبیر علمی «همایش بین‌المللی هورامان، ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» در این نشست ضمن خیرمقدم به خبرنگاران در سخنانی با اشاره به ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان در پنجم مرداد سال گذشته، اظهار داشت: باتوجه به بزرگی این رخداد، دانشگاه رازی با همکاری این پایگاه جهانی و میراث فرهنگی استان برآن شد تا همایشی بین‌المللی برگزار کند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اهدافی که در برنامه‌ریزی برای برگزاری این همایش مد نظر بود، معرفی این منظر ارزشمند فرهنگی تاریخی به مردم کشورمان و جهانیان بود.

دبیر عملی همایش با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری این همایش از اسفند سال گذشته با امضاء یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین دانشگاه رازی، پایگاه جهانی هورامان و میراث فرهنگی آغاز شد، افزود: علیرغم اینکه برگزاری یک همایش بین‌المللی حدود یک سالی زمان نیاز دارد، اما به دلیل احساس مسئولیت دانشگاه و به واسطه ارزشمندی ثبت جهانی این اثر تلاش کردیم تا در زمان نزدیک به سالگرد ثبت جهانی آن، همایش را برگزار کنیم و در نهایت مقرر شد این همایش در تاریخ ۲۵ و ۲۶ تیر ماه در آستانه ثبت جهانی شدن منظر فرهنگی تاریخی هورامان برگزار شود.

وی تصریح کرد: در این مدت مجوز‌های بین‌المللی لازم را برای برگزاری همایش گرفتیم و یک کمیته علمی متشکل از حدود ۸۰ نفر از اساتید برجسته داخلی و خارجی و نیز کمیته اجرایی همایش تشکیل شد.

دکتر نادری به تشریح اقدامات صورت گرفته در دبیرخانه همایش و برنامه‌های پیش رو پرداخت و اظهار داشت: «همایش بین‌المللی هورامان، ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» در روز‌های ۲۵ و ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱ با همکاری دانشگاه رازی، پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برگزار می‌شود.

دکتر نادری از ارسال ۴۰۰ مقاله علمی-پژوهشی به دبیرخانه این همایش خبر داد و افزود: از این تعداد ۲۳۰ مقاله توسط داوری ۹۰ استاد پذیرش نهایی شده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۳۲ مقاله برگزیده در مدت دو روز برگزاری همایش به صورت مجازی و حضوری ارائه خواهد شد، بیان کرد: مقالاتی از کشور‌های عمان، عراق، بلژیک، آلمان و ترکیه و چند کشور دیگر هم به دبیرخانه این همایش ارسال شده و مقالات برگزیده به سه زبان فارسی، انگلیسی و کُردی منتشر می‌شوند.  

دکتر نادری با اشاره به ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان در مورخ ۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ توسط یونسکو افزود: معرفی این منظر ارزشمند فرهنگی- تاریخی به مردم کشور و جهان از اهداف برگزاری این همایش است که در آستانه سالروز ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: یک کمیته علمی متشکل از حدود ۸۰ نفر از اساتید برجسته داخلی و خارجی و یک کمیته اجرایی برای برگزاری همایش تشکیل شده است.

دکتر نادری از برگزاری ۱۸ پیش‌نشست علمی- تخصصی با محوریت هورامان با شرکت بیش از دو هزار نفر خبر داد: این پیش نشست‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله باستان شناسی، مرمت، کارآفرینی و اقتصاد، گردشگری، صنایع دستی، گویش‌های محلی، بازی‌های بومی محلی، دانش بومی و گیاهان دارویی با سخنرانی و ارائه اساتید و چهره‌های برجسته ملی و بین المللی پیش از برگزاری همایش اصلی برگزار شده است.

دبیر علمی همایش بین المللی هورامان افزود: در نظر داریم مستندات و خروجی پیش نشست‌های علمی- تخصصی را تدوین و در اختیار مدیران کشوری، استانی و منطقه هورامان قرار دهیم.

دکتر نادری در تشریح سایر برنامه‌های همایش بین‌المللی هورامان گفت: در آیین افتتاح این همایش که با حضور شخصیت‌ها و مقامات تراز اول ملی و استانی ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح روز یکشنبه ۲۵ تیرماه برگزار خواهد شد، افتتاح دستاورد‌های این همایش بزرگ از جمله رونمایی از ماکت بزرگ هورامان به طول ۶ متر، رونمایی از چکیده مقالات و چند جلد کتاب در حوزه هورامان، برپایی نمایشگاه عکس از مناظر و چشم‌انداز‌های زیبای اورامانات و افتتاح مرکز مطالعات هورامان پژوهشی را خواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: از بعدازظهر شنبه ۲۵ تیرماه تا بعدازظهر یکشنبه ۲۶ تیرماه نیز نشست‌های تخصصی خواهیم داشت و در پایان روز دوم آیین اختتامیه این همایش را برگزار خواهیم کرد.

 دکتر نادری حفظ منظر فرهنگی هورامان را از ثبت جهانی آن مهم‌تر دانست و افزود: باید بر اساس مطالعات و اطلاعات علمی و کمک از پژوهشگران برجسته زیرساخت‌های حفظ منظر فرهنگی اورامانات را آماده نماییم تا از لیست ثبت جهانی خارج نشویم.

در ادامه دکتر روح الله بهرامی، رئیس انجمن ایرانی تاریخ استان و مسئول پژوهشکده مطالعات راهبردی فرهنگی و اجتماعی غرب کشور اظهار داشت: به منظور موضوع ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان با نگاه دانش‌بنیان  سه محور اساسی را بر پایه تأسیس چهار گروه مطالعاتی و پژوهشی با رویکرد ادیان و مذاهب، زبان و گویش‌های محلی، اقوام و ایلات و گروه پژوهشی اورامان راهاندازی می‌شود.

وی تصریح کرد: پس از ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان، اقدامات اصولی در جهت نهادینه کردن فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی به منظور پایداری جایگاه این منظر در سطح ملی، منطقه‌ای و استانی برگزار شد و دانشگاه رازی سه رسالت اساسی خود را غیر برگزاری همایش در دستور کار قرار داد که یکی از آن‌ها تأسیس گروه مطالعاتی و پژوهشی در پژوهشکده مطالعات فرهنگی، اجتماعی غرب کشور بود که همزمان با راه‌اندازی بستر‌های برگزاری همایش با تصویب شورای پژوهشی دانشگاه و موافقت هیات رئیسه این گروه با نام مطالعات هورامان پژوهی در پژوهشکده مطالعات فرهنگی، اجتماعی غرب کشور تاسیس شد.

دکتر بهرامی افزود: پژوهشکده مطالعات فرهنگی، اجتماعی یکسال قبل فعالیت خود را در چهارگروه مطالعاتی در زمینه ادیان و مذاهب، زبان‌ها و گویش‌ها، اقوام و ایلات و عشایر در غرب کشور و گروه مطالعات هورامان پژوهی به صورت رسمی آغاز کرد که در حوزه مطالعات هورمان پژوهی ۸ کارگروه علمی در نظر گرفته شد و ابعاد و زوایای مختلف اجتماعی، انسانی و طبیعی منطقه اورامانات را مورد بررسی و مطالعه قرار داد و در قالب طرح‌های تقاضامحور و بررسی مطالب اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... همه مباحثی که باید در منظر اورامانات مورد مطالعه قرار گیرد در ساختار این گروه گنجانده شده و برای هر کارگروه حکم رسمی صادر شد.

وی خاطر نشان کرد: در جهت ایجاد بستر‌های مطالعاتی لازم در پرداختن به مسائل پژوهشی و علمی در کتابخانه مرکزی محلی به نام مرکز اسناد توسعه استان و کرمانشاه شناسی تأسیس شده بود که در قالب این اسناد مجموعه دیگری از اسناد و مدارک هورامان به نام مرکز اسناد هورامان شناسی تأسیس شد که به صورت ویژه شرایط مطالعاتی و دستیابی به منابع علمی و منبع شناسی برای پژوهشگران را فراهم میکند و در زمان برگزاری همایش نیز افتتاح خواهد شد.

دکتر بهرامی بیان داشت: در زیر مجموعه پژوهشکده مطالعاتی برای نهادینه کردن فعالیت‌ها و استمرار این رویداد نیز دبیرخانه دائمی برای برگزاری همایش هورامان با مشارکت پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان، میراث فرهنگی و دانشگاه رازی در نظر گرفته شده که در روز برگزاری همایش افتتاح خواهد شد.

دکتر بهرامی در ادامه انتقال دستاورد‌های اجتماعی و فرهنگی منظر فرهنگی هورامان به استان‌های دیگر را مهم وضروری دانست و گفت: برای این منظور به تدوین سند چشم انداز دانش‌بنیان نیازمندیم.

وی در ادامه تعامل نهاد‌های دولتی با دانشگاه را ضعیف اعلام کرد و افزود: نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی در طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود دانشگاه را جدی نمی‌گیرند که نمونه آن در این همایش مشهود است ما به دنبال اتحاد بین سازمان‌ها و نهاد‌های مدنی و ارتقاء تفکر دانش‌بنیان هستیم و از مقام عالی استان تقاضا داریم که شورای ویژه‌ای برای ایجاد اتصال جدی میان دانشگاه و نهاد‌های مدنی پایه‌گذاری نمایند تا بتوانیم مسائل جامعه را به شکل علمی و دانش بنیان مرتفع نماییم.

در ادامه دکتر پویا طالب‌نیا مدیر پایگاه میراث جهانی اورامانات ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه روزی دست اندرکاران همایش بین المللی هورامان، ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار اظهار داشت: دانشگاه رازی به تنهایی در این همایش جور تمام دستگاه‌های دولتی استان را به دوش کشید که جای تقدیر دارد.

 وی افزود: هیچ همایش بین‌المللی ظرف مدت سه چهار ماه با این کیفیت برگزار نمی‌شود، ولی در دانشگاه رازی این کار صورت گرفت دانشگاهی که در غرب کشور مظلوم واقع شده، اما توانست رسالت علمی و پژوهشی خود را در همایش هورامان به درستی انجام دهد.

 مدیر پایگاه میراث جهانی اورامانات زمان اصلی برگزاری این همایش را همزمان با سالگرد ثبت جهانی اورامانات در پنجم مرداد- روز کرمانشاه، عنوان کرد و افزود: به دلیل مصادف شدن با ایام محرم این همایش که پرمحتواترین همایش در غرب کشور است روز ۲۵ و ۲۶ تیرماه برگزار خواهد شد و تمام تلاش ما این ست که جامعه فرهنگی هورامان در این مراسم حضور داشته باشند.

دکتر طالب نیا خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه طی دو سال شیوع گسترده بیماری کرونا آمار مسافران و گردشگران ورودی به اورامانات کاهش پیدا کرده بود، اما از سال گذشته پس از ثبت جهانی این منطقه و بدنبال آن کنترل این بیماری، شاهد ورود حجم قابل توجهی گردشگر به اورامانات هستیم.

مدیر پایگاه جهانی اورامانات یادآورشد: آیین‌هایی که در این منطقه برگزار می‌شود، همانند مراسم جشن پالنگان بازخوردی جهانی داشت و تعداد زیادی گردشگر بویژه گردشگران خارجی را به این منطقه کشاند.

وی گفت: هورامان یک ظرفیت و پتانسیل قوی فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی برای منطقه غرب کشور است. پایگاه جهانی هورامان در تلاش برای اجرای رسالت‌های علمی و پژوهشی خود و ایجاد ارتباط با دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه رازی و استفاده از این ظرفیت است.


 


 


 


 

آخرین اخبار