تشریح اقدامات و برنامههای کمیته علمسنجی دانشگاه رازی - پرتال اصلی دانشگاه رازی
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ضمن تشریح اقدامات کمیته علم سنجی گفت: این کمیته با هدف جهتدهی به سیاستهای پژوهشی تشکیل شده است.
دکتر فرزاد ویسی در گفتگو با روابط عمومی اظهار داشت: کمیته علم سنجی دانشگاه رازی با هدف جهتدهی به سیاستهای پژوهشی دانشگاه، فراهم نمودن شرایط اتخاذ تصمیم بهتر با توجه به منابع محدود، کمک به سیاستگذاریهای کلان دانشگاه و بررسی نقاط ضعف و قوت دانشگاه در نظامهای رتبهبندی داخلی و خارجی، در اردیبهشت 1399 تشکیل شد.
بررسی نظامهای رتبهبندی معتبر داخلی و خارجی
دکتر ویسی با اشاره به اینکه در این کمیته افراد صاحبنظر و مجرب و مدیران واحدهای مختلف دانشگاه حضور دارند، افزود: نخستین مسئلهای که برای نخستین بار در دانشگاه در این کمیته بطور جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ بررسی نظامهای رتبهبندی معتبر داخلی و خارجی، وضعیت دانشگاه رازی در این نظامها و راهکارهای بهبود و ارتقای رتبه دانشگاه در نظامهای معتبر رتبهبندی بود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیان کرد: نتایج بررسیها منجر به ایجاد تغییرات و اصلاحاتی در شیوهنامههای دانشگاه از جمله شیوهنامه گرنت، دستورالعمل ترفیع سالانه اعضای هیئت علمی و موارد مورد تقدیر در هفته پژوهش و فناوری شد. همچنین دستورالعملی تحت عنوان «دستورالعمل تشویق پدیدآورندگان آثار در نشریات بینالمللی و داخلی»، برای تشویق آن دسته از اعضای هیئت علمی که با انجام فعالیتهای پژوهشی باکیفیت، سبب ارتقای جایگاه دانشگاه رازی در عرصه ملی و بینالمللی میشوند، تهیه و ابلاغ شد.
تشکیل کارگروه وبومتریک
دکتر ویسی بررسی نظام رتبهبندی وبومتریک و راههای بهبود رتبه دانشگاه رازی در این نظام رتبهبندی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در کمیته علم سنجی دانشگاه برشمرد و یادآور شد: کارگروه وبومتریک دانشگاه با حضور برخی از اعضای کمیته علم سنجی و همچنین رئیس فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه، سرپرست روابط عمومی و مدیر همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاه تشکیل شد.
وی افزود: این کارگروه با بررسی تخصصی نظام رتبهبندی وبومتریک، پیشنهاداتی جهت ارتقای رتبه دانشگاه در این نظام رتبهبندی ارائه کرد که منجر به اتخاذ تصمیماتی از جمله تشویق و الزام حضور اعضای هیئت علمی در پایگاههای اجتماعی علمی نظیر «گوگل اسکولار» و «ارکید» بود که کارگاههای آموزشی هم در این زمینه در دانشگاه برگزار شد.
دکتر ویسی با ادامه توضیحات اظهار داشت: همچنین پیشنهاداتی به سایر واحدهای دانشگاه جهت تقویت پورتال به زبانهای دیگر از جمله انگلیسی و عربی، تقویت سئوی پورتال به منظور بازیابی بهتر توسط موتورهای جستجو و... ارائه شد. انجام این اقدامات منجر به بهبود صد پلهای رتبه دانشگاه رازی درآخرین ارزیابی نظام رتبهبندی وبومتریک شده است.
بررسی نظام رتبهبندی ISC برای نخستین بار
وی با اشاره به اهمیت نظام رتبهبندی ISC افزود: برای نخستین بار در دانشگاه، کمیته علم سنجی اقدام به بررسی نظام رتبهبندی ISC ، شاخصهای این نظام رتبهبندی، نقاط ضعف و قوت دانشگاه در این نظام و راهکارهای ارتقای رتبه دانشگاه نمود. همچنین دوکارگروه تخصصی شامل «کارگروه پژوهش، فناوری و نوآوری و بينالمللیسازی» و «کارگروه آموزش، اثرگذاری اقتصادی و خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهيلات» در کمیته علمسنجی تشکیل شد.
دکتر ویسی یادآور شد: پس از بررسیهای فراوان بسته پیشنهادی کمیته علم سنجی در خصوص راههای ارتقای رتبه دانشگاه رازی در نظام رتبهبندی ISC تهیه شد. در این بسته پیشنهادی، بررسی و اولویتبندی شاخصهای نظام رتبهبندی ISC به ترتیب اهمیت برای دانشگاه رازی، انجام و راهکارهای ارتقای رتبه دانشگاه در هریک از شاخصها ارائه شده است.
تعیین کمّیت و کیفیت معیارهای پژوهشی، آموزشی، فناوری و بینالمللی در سطح دانشگاه
وی اقدام مهم دیگر کمیته علم سنجی در راستای ارائه بسته پیشنهادی را تعیین کمّیت و کیفیت معیارهای پژوهشی، آموزشی، فناوری و بینالمللی دانشگاه دانست و افزود: این مسئله طی چند جلسه درکمیته علم سنجی مطرح و در خصوص نحوه انجام آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
دکتر ویسی بیان کرد: فعالیتهای پژوهشی، فناوری و بینالمللی دانشکدهها و گروههای آموزشی در بیش از 13 شاخص، در بازه زمانی پنج ساله بررسی و با دادههای جمع آوری شده از سامانه پژوهشی گلستان، نسبت این فعالیتها به ازای دانشکده، گروه آموزشی و در نهایت هر عضو هیئت علمی در هریک از گروههای آموزشی دانشگاه محاسبه و در قالب سند راهبردی به هرکدام از دانشکدهها بطور جداگانه ابلاغ شد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گفت: گردآوری دادههایی با این حجم و چنین ارزیابیهایی برای نخستین بار در دانشگاه رازی صورت گرفته است و با انجام این کار، چشمانداز روشنی از وضعیت حال حاضر گروههای آموزشی، دانشکدهها و بطورکلی دانشگاه رازی و نقاط ضعف و قوت دانشگاه بدست آمد که میتواند مبنای تصمیمگیریهای مدیران دانشگاه در آینده باشد.