آخرین اخبار

سرپرست مديريت امور عمراني و خدمات فني دانشگاه رازی به تشریح آخرین وضعیت فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی دانشگاه پرداخت.

دکتر جهانگير خزايي در گفتگو با روابط عمومي دانشگاه رازي در خصوص اقدامات و تلاش‌هاي صورت گرفته در حوزه‌هاي عمراني و زيرساختي دانشگاه به ارائه توضيحاتي پرداخت.

سرپرست مديريت امور عمراني و خدمات فني دانشگاه اظهار داشت: در هشت سال گذشته فعاليت‌هاي قابل توجه و چشمگير عمراني در بخش توسعه فضاي کالبدي و زيربنايي دانشگاه و همچنين محوطه‌سازی صورت گرفته است. در بخش زيربنايي فضاهاي آموزشي از حدود 81 هزار متر مربع در سال 1393 به حدود 130 هزار مترمربع در سال 1400 افزايش يافته است که حدود ۵۹ درصد در طي اين هشت سال رشد داشته است.

وي افزود: همچنين در بخش ساختمان‌های زيربنايي، رفاهي و کمک آموزشي نيز پيشرفت‌هاي قابل توجهي صورت گرفته است؛ در اين راستا فضاهاي کمک آموزشي و رفاهي از حدود 72 هزار مترمربع در سال 1393 به حدود 108 هزار متر مربع در سال 1400 رسيده است که رشد 51 درصدي در اين زمينه را نشان مي‌دهد.

فضای کالبدی و فيزيکی دانشگاه به بيش از 238 هزار مترمربع افزايش يافته است

دکتر خزايي يادآور شد: از بدو تأسيس دانشگاه تا سال 1393، جمع کل فضای فيزيکی و کالبدی دانشگاه حدود 153 هزار و 500 مترمربع بوده است اما اکنون فضای کالبدی و فيزيکی دانشگاه به بيش از 238 هزار مترمربع افزايش يافته است. لازم به ذکر است که باتوجه به تورم ايجاد شده در ساليان اخير، اگر اين پروژه‌هاي عمراني انجام نمي‌‌شد، در شرايط امروز شروع و ساخت و بهره‌برداري آنها بسيار مشکل و شايد امری محال بود؛ لذا کار شاخص در سطح دانشگاه به شمار مي‌آيد. اين ساختمان‌ها سرمايه‌های دانشگاه هستند و سرانه فضای فيزيکی دانشگاه در حال حاضر از وضعيت بسيار مطلوبی در کليه بخش‌های آموزشی، کمک آموزشی، رفاهی و ورزشی برخوردار است.

وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام و در دست اقدام دانشگاه

وي با اشاره به پروژه‌هاي ناتمام دانشگاه گفت: اميدوارم مديريت جديد دانشگاه با اتخاذ راهکارهای مناسب شرايط تکميل و بهره‌برداری از پروژه‌های نيمه‌کاره را در اسرع وقت فراهم نمايد. پروژه احداث کلينيک تخصصي دامپزشکي که در سال ۱۳۹۷ بر اساس اعتبارات عمراني با مساحت حدود ۲ هزار مترمربع در پرديس کشاورزی شروع شده است، هم اکنون ۷۰ درصد پيشرفت داشته که دليل کمبود اعتبار و بدهي دانشگاه به پيمانکار متوقف شده است. همچنين در پرديس طاقبستان دانشگاه نيز در مجموعه خوابگاهی کوثر، احداث يک بلوک خوابگاهي با زيربناي حدود ۴ هزار مترمربع براي دانشجويان دختر شروع شده که اين پروژه هم با ۴۵ درصد پيشرفت به دليل عدم تأمين اعتبار متوقف است. در صورت بهره‌برداری از اين پروژه تقريباً مشکل اسکان صددرصدی دانشجويان دختر در پرديس طاقبستان حل خواهد شد. همچنين اين مجموعه خوابگاهی مجهز به يک سالن توزيع و صرف غذا است که مشکل تردد خواهران به ویژه در شب را در اين حوزه بطور کامل مرتفع خواهد نمود.

وي در خصوص دانشکده‌هاي اقماري دانشگاه نيز بيان کرد: در سال 1398 با پيگيري رياست دانشگاه، واحد طرح و برنامه و دفتر نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه، پروژه دانشکده مديريت و حسابداري جوانرود که يکي از دانشکده‌هاي اقماري دانشگاه در شهر جوانرود است نيز شروع شد که در حال حاضر پيشرفت ۳۵ تا ۴۰ درصدي دارد. اين پروژه شامل حدود ۳ هزار مترمربع ساختمان اداري و حدود ۱۸۰۰ مترمربع فضای خوابگاهی است.

دکتر خزايي ساخت «سالن همايش‌ها» را از برنامه‌هاي در دست اقدام دفتر طرح‌هاي عمراني دانشگاه عنوان کرد و افزود: مکان‌يابی و نقشه‌های اجرایی اين پروژه آماده شده است. اين پروژه حدود 3400 مترمربع زيربنا خواهد داشت که با ظرفيتي بالغ 800 نفر در فاز اول (طبقه هم‌کف) و افزايش ظرفيت تا 1000 نفر در فاز دوم (نيم طبقه) احداث می‌گردد.  

وي همچنين ساختمان دانشکده فني و مهندسي اسلام‌آبادغرب را از پروژه‌هاي نيازمند توجه عنوان کرد و افزود: تأمين زمين ملکي اين پروژه از دغدغه‌های اصلی دانشگاه بوده که اميدوارم در مديريت جديد توجه بيشتری به آن صورت گيرد. از پروژه‌های ناتمام ديگر دانشگاه که مستلزم پيگيری و توجه بيشتر است تکميل فاز 2 مهمانسرای دانشگاه است که در حال حاضر با زيربنایی در حدود 800 مترمربع از پيشرفت فيزيکی حدود 40 درصد برخوردار است.

توسعه محوطه‌سازی و حصارکشی در دانشگاه

دکتر خزايي حصارکشي پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه را از ديگر اقدامات شاخص عمراني برشمرد و گفت: اين پروژه بطول حدود 8 کيلومتر در سال‌هاي 96 تا 99 انجام شد.

وي طراحی و اجرای بيش از 330 هزار مترمربع محوطه‌سازي، پياده‌رو و راه‌های دسترسی در سطح دانشگاه طي سال‌هاي 1395 تا 1400 را از ديگر اقدامات شاخص عمراني برشمرد و گفت: در بخش فضاي سبز نيز اقدامات چشمگيري انجام شد که تکميل‌کننده اقدامات فعاليت‌هاي حوزه عمراني است.

دکتر خزايي جداسازي آب شرب از بخش فضاي سبز را از ديگر اقدامات برشمرد و افزود: وجود چهار حلقه چاه تأمين آب از اقدامات ارزشمندي است که دانشگاه را از شبکه آب شهري مستقل کرد و در حال حاضر عليرغم توسعه فضای سبز دانشگاه از حدود 15 هکتار به حدود 100 هکتار در پرديس طاقبستان مشکلي براي تأمين آب نداريم. البته توسعه ظرفيت مخازن آب در سطح دانشگاه طی سال‌های اخير با احداث مخازن جديد در پرديس طاقبستان و کشاورزی در اين راستا بسيار حائز اهميت بوده است.

تحول در سیستم تعمير و نگهداري ابنیه دانشگاه

دکتر خزايي در ادامه توضيحاتي در خصوص اداره تعمير و نگهداري ارائه داد و افزود: ساختمان‌ها و تأسيسات زيربنايي سرمايه ملي هر کشور هستند که نگهداري و تعمير آنها امري اجتناب‌ناپذير و از جمله امور پرهزينه و چالش‌برانگيز در هر اداره و دستگاهي است. با توجه به سطح بالاي هزينه تعميرات ساختمان‌ها در کشور، چنانچه با اتخاذ مديريتي مناسب درصدي از هزينه‌ها را کاهش داده و صرفه‌جويي شود، در مجموع رقم قابل توجهي به سرمايه ملي باز گردانده مي‌شود.

وي بيان کرد: با توجه به اينکه ساخت و سازهاي فضاهاي دانشگاهي وزارت علوم تحقيقات و فناوري رو به اتمام است؛ نياز به تعمير و نگهداري ساختمان‌هاي موجود در سالهاي آتي بيش از پيش احساس خواهد شد. نحوه تعمير و نگهداري ساختمان‌ها پس از ساخت، نقش بسزايي در هزينه‌هاي زمان بهره‌برداري خواهد داشت و در اثر اعمال سيستم مناسب نگهداري از انجام تعمير در سطح وسيع جلوگيري شده و با صرفه‌جويي در هزينه‌هاي پنهان، طول عمر دستگاه‌ها در بلند مدت افزايش يافته و با کاهش استهلاک دستگاه‌ها، هزينه‌هاي تعميرات کاهش قابل توجهي خواهد يافت.

دکتر خزايي افزود: دانشگاه رازي در راستاي اعمال سيستم مناسب تعمير و نگهداري و با اولويت نگهداري به منظور پيشگيري از تعميرات آتي، از سال 1397 اقدام به واگذاري قرارداد نگهداري و تعميرات تأسيسات و ساختمان‌هاي پرديس کشاورزي را به صورت فهرست بهايي واگذار نموده و با توجه به رضايتمندي حاصل شده،  از سال 98 به بعد نيز نگهداري و تعميرات در پرديس کشاورزي و منابع طبيعي و پرديس طاق‌بستان دانشگاه در قالب قراردادهاي نت به پيمانکار واگذار شده است.

وي نت روزمره، نت پيشگيرانه، نت اصلاحي، نت معوق و نت اضطراري را از روش‌هاي تعمير و نگهداري متداول در دانشگاه عنوان کرد و گفت: درحال حاضر در دانشگاه روش و نگهداري پيشگيرانه با بهره‌گيري از قراردادهاي نت در حال انجام است.

دکتر خزايي همچنين به بيان مزاياي سيستم نت با قرارداد فهرست بهايي پرداخت و گفت: در اين زمينه مي‌توان به اين موارد اشاره کرد: حذف بروکراسي اداري و صرفه‌جويي در زمان در خريد کالا و تجهيزات مورد نياز، ملاک پرداخت مبالغ مندرج فهرست بها و صورتجلسه عمليات اجرايي است و هزينه پرداختي کاملاً از قبل مشخص است، ادعاي پيمانکار براي تامين مصالح  از بين مي‌رود و پيمانکار بر اساس آيتم‌هاي فهرست بها تهيه حمل و نصب هر عمليات را انجام مي‌دهد. آزادي عمل  پيمانکار براي بکارگيري پرسنل وجود دارد  و پيمانکار مي‌تواند با حداقل نيروي انساني فعاليت‌هاي خويش را انجام دهد. در اين سيستم با توجه به اينکه کليه فعاليت‌ها بر اساس دستور کار به پيمانکار ابلاغ مي‌گردد، نظارت بيشتري بر انجام تعميرات صورت مي‌گيرد و در نتيجه کيفيت فعاليت‌هاي اجرايي افزايش مي‌يابد. با توجه به اينکه کليه فعاليت‌هاي پيش بيني شده، قبل از آغاز پروژه، توسط پيمانکار رويت گرديده است لذا، هيچگونه ادعايي و درخواستي براي تغيير بهاي واحد آيتم‌ها از پيمانکار پذيرفته نيست و روش برخورد و ملاک پرداخت کليه آيتم‌ها فهارس بهاي منضم به پيمان يا برآورد است. ضمن اجراي پروژه بر اساس مفاد ماده 29 شرايط عمومي پيمان مي‌توان تا سقف 25 درصد تغييرات در احجام برآورد اعمال نمود.

برچسب ها:

دانشگاه رازی
اقدامات عمرانی
توسعه فیزیکی دانشگاه
پروژه های نیمه تمام

آخرین اخبار