آخرین اخبار

بازرسی فنی دستگاه‌ها و ماشین آلات، تشخیص عیوب و علل بروز آن‌ها توسط متخصصان دانشگاه رازی در کشور بومی سازی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر فرزاد پهنانه مدرس دانشگاه و مدیر عامل شرکت فنی مهندسی فن فولاد سابین مرکز رشد دانشگاه رازی اظهار داشت: شرکت فنی مهندسی «فن فولاد سابین» در سال ۱۳۹۸ با هدف ارائه خدمات بازرسی فنی بر پایه صلاحیت ادامه سرویس (Fitness-For-Service-FFS) در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی توسط دکتر شهاب الدین زنگنه و دکتر رضا بختیاری اعضای هیئت علمی گروه مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه رازی تأسیس شد.

دکتر پهنانه افزود: این شرکت همواره سعی داشته تا با تسریع فرآیند FFS از طریق توسعه نرم افزارهای کاربردی منجر به گسترش این فرآیند در سطح کشور در صنایع مرتبط شود. استقرار دفتر این شرکت در مرکز رشد دانشگاه رازی علاوه بر استفاده از نیروهای متخصص می تواند بستری مناسب به منظور شکوفایی علمی دانشجویان را در این حوزه کاربردی را فراهم آورد. این شرکت در حال حاضر به عنوان یکی از معدود شرکت‌های موجود در کشور در زمینه توسعه نرم افزاهای بازرسی بر پایه FFS شناخته می شود.

وی انجام بازرسی فنی دستگاه‌ها و ماشین آلات، تشخیص عیوب و علل بروز آن ها و ارائه روش‌های اجرایی و اصلاحی، ارائه روش‌های پیشگیری از خوردگی، نظارت بر کیفیت و اجراء طرح‌های صنعتی، انجام کلیه امور فنی و مهندسی مجاز در حدود موضوع شرکت، ایجاد شعب و نمایندگی در داخل و خارج از کشور، فعالیت در زمینه ارائه خدمات بازرسی محصولات و فرآوردهای نفتی، آموزش و ترویج متخصص‌های مرتبط با کلیه فعالیت‌های شرکت، صادرات و واردات انواع تجهیزات مهندسی در حدود موضوع شرکت،خدمات آزمایشگاهی و طراحی مهندسی، خدمات پیشرفته تخمین عمر سازه‌های خاص، توسعه نرم‌افزارهای پیشرفته شبیه‌سازی و مدل‌سازی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را از مهم‌ترین خدمات شرکت فن فولاد سابین دانشگاه رازی برشمرد.

دکتر پهنانه افزود: ایده پروژه بازرسی فنی بر اساس صلاحیت ادامه سرویس یا FFS دستگاه‌ها و ماشین آلات، تشخیص عیوب و علل بروز آن‌ها برای اولین بار توسط دکتر شهاب الدین زنگنه عضو هیئت علمی دانشگاه رازی در کشور ارائه و عملیاتی گردید.

دکتر پهنانه یادآور شد: دوره‌های آموزشی متعددی توسط شرکت در دانشگاه رازی و دیگر مراکز صنعتی و دانشگاهی برگزار شده که با استقبال کم نظیر دانشجویان و صنعتگران  رو به شده است. ازجمله دوره‌های آموزشی برگزار شده می‌توان به دوره بازرسی جوش ( CWI) که در خرداد ماه 1402 توسط انجمن دانشجویی و معاونت پژوهشی در دانشگاه  رازی برگزار شد و دوره بازرسی‌های غیر مخرب (NDT) در نیروگاه بیستون کرمانشاه و نیروگاه گازی اسلام آباد غرب در سال 1400 و 1401 اشاره نمود.

وی افزود: مجموعه فن فولاد دانشگاه رازی توانسته پروژه‌های مختلف صنعتی در حوزه شرکت را اخذ کرده و به نحو درست و دقیقی به پایان رسانده است. از مهم‌ترین پروژه‌های انجام شده می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1 - بررسی عیب‌ها و  خدمات FFS و بر روی مخازن تحت فشار شرکت پالایش گاز ایلام  در سال 1399 که توسط تیم FFS مجموعه انجام و به پایان رسید. 

2-  بررسی علل نازک شدن و آسیب دیدگی لوله‌های بویلر نیروگاه بیستون و ارائه راهکارهای عملی 1400- 1399.

3- آنالیز ترکیبی فلزات شامل مشخص کردن اجزا آلیاژو تعیین گرید سختی نمونه‌های مجتمع کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه (مدلل) در سال 1401 .

4- انجام پروژه شبیه‌سازی و طراحی مجدد مخازن ذخیره میعانات شرکت ITS TEKNO SAINS در کشور اندونزی در سال 1402 انجام شد. این شرکت در زمینه تحقیقات و مشاوره پروژه‌های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در کشور اندونزی مشغول به فعالیت است.

5- تحلیل تنش‌های وارده بر مخازن حین جوشکاری PWHT و اثرات آن بر روی دستگاه شرکت پالایش گاز فجر جم استان بوشهر در سال 1402.

دکتر پهنانه افزود: اعضای «فن فولاد سابین» دانشگاه رازی شامل دکتر شهاب الدین زنگنه استادیار گروه مهندسی مواد دانشگاه رازی،  دکتر رضا بختیاری دانشیار گروه مهندسی مواد دانشگاه رازی، دکتر فرزاد پهنانه مدرس دانشگاه رازی و مدیر عامل شرکت فن فولاد سابین و مهندس بختیار زندی نوا دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مواد دانشگاه رازی می‌باشند.

آخرین اخبار