آخرین اخبار

دکتر امین زارع دانشیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه رازی در یادداشتی امیدآفرینی و سواد رسانه را دو عنصر مبارزه در جنگ نابرابر اطلاعاتی دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر امین زارع دانشیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه رازی در یادداشتی، ضمن تبریک 17 مرداد؛ روز خبرنگار، «امیدآفرینی» را امری بایسته و لازم در عرصه فعالیت‌های فرهنگی-رسانه‌ای دانست. در این یادداشت آمده است:

 

به نام خداوند لوح و قلم حقیقت نگار وجود و عدم                          خدایی که داننده رازهاست نخستین سرآغاز آغازهاست

چون سر و ماهیت جان مخبرست هر که او آگاه‌تر با جان‌ترست

روح را تأثیر آگاهی بود / هر که را این بیش اللهی بود

چون خبرها هست بیرون زین نهاد باشد این جانها در آن میدان جماد (مولانا)

حرفه خبرنگاری به عنوان شاخصه عصر ارتباطات، امروز از مرزها گذر کرده و روشنگری و مبارزه با خفقان و استبداد بر این جریان سیال نقش بسته است.

مایلم برای جان مایه این نوشتار، تورقی بر تاریخ این سرزمین داشته باشم. نیک می‌دانم که امروز عصر مستندسازی و اطلاع‌رسانی است. اما خالی از لطف نیست که گذری بر پیشینه خبر و اطلاعات در ایران داشته باشم و سپس به وضعیت فعلی جریان خبررسانی اشاره‌ای نمایم.

رویه‌ای باب شده که هر وقت می‌خواهیم در مورد خبر و اطلاعات سخنی بر زبان آوریم، از آنجاکه استناد به نوشته‌های غربی را «باکلاس» می‌پنداریم، به گفتارها و اندیشه‌های مک لوهان، تافلر، ویلسون، دروین و... استناد می‌کنیم، اما فراموش می‌کنیم که هزار سال قبل از این بزرگواران، فردوسی گفت: «توانا بود هر دانا بود»، سالها قبل مولانا گفت: «جان نباشد جز خبر در آزمون / هر که را افزون خبر جانش فزون»، «اقتضای جان چو ای دل آگهی است/ هرکه آگه‌تر بود جانش قوی است».

مولانا می‌گوید: «آمده‌ام که ره زنم بر سر گنج شه زنم/ آمده‌ام که زر برم زر نبرم خبر برم» و شاهد مثال‌های بسیاری در روایات و کلام معصومین علیهم السلام نیز وجود دارد. اما در شرایط فعلی چنین برداشت می‌شود که وضعیت تولید و پراکنش خبر و اطلاعات اصلاً مناسبتی با این پیشینه تاریخی، دینی و فرهنگی در کشور ما ندارد و ما در یک جنگ نابرابر خبری و اطلاعاتی قرار داریم و بسیار شکننده هستیم.

به نظر می‌رسد؛ آنچه می‌تواند این نبرد نابرابر را به نفع جریان آگاهی‌بخش و حقیقت‌جو به پایان برد، پرورش و تعالی خود، توسعه جامعه در همه ابعاد و مجهز شدن به «سواد رسانه» است. معتقدم که سواد رسانه، زداینده انفعال و پل محکم ارتباط با جوامعی است که دغدغه توسعه و رشد دارند.

و امروز که دست‌اندرکاران عرصه رسانه و خبر با تولید محتوای لازم در فضای مجازی، مطبوعات، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، در یک گستره وسیع در راستای آگاهی‌بخشی، نقش‌آفرینی می‌کنند، عنصری که می‌تواند این جریان را همچنان پرفروغ و فعال نگاه دارد، «امید» است و بدون شک، امیدآفرینی، امری بایسته و لازم در عرصه فعالیت‌های فرهنگی-رسانه‌ای خواهد بود.

اینجانب با گرامیداشت 17 مرداد، سالروز شهادت شهید صارمی، روز خبرنگار را به همه خبرنگاران عزیز، این پیشگامان جبهه اطلاع‌رسانی و امیدآفرینی در ایران اسلامی، تبریک عرض می‌نمایم و از درگاه خداوند دانا و حکیم برای همگان آرزوی موفقیت و پیروزی دارم.

امین زارع

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه رازی

آخرین اخبار