آخرین اخبار

در ادامه پیش‌نشست‌های تخصصی همایش بین‌المللی «هورامان ثبت جهانی فرهنگ و توسعه پایدار»، نشست تخصصی «ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی-محلی» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، پنجمین پیش‌نشست تخصصی همایش بین‌المللی «هورامان ثبت جهانی فرهنگ و توسعه پایدار» با موضوع «ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی-محلی» توسط دانشگاه رازی و با همکاری پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی هورامان در مورخ ۴ خرداد ماه ۱۴۰۱ برگزار شد.

دبیری این پنل تخصصی را دکتر شیرین زردشتیان دانشیار دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی دانشگاه رازی و دبیر اجرایی همایش بین‌المللی «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» بر عهده داشت.

دکتر زردشتیان در مقدمه این نشست، طی سخنانی اظهار داشت: با توجه به اینکه هورامان از منظر فرهنگی به ثبت جهانی رسیده است، این ضرورت وجود دارد که به عوامل فرهنگی و مطالعه آن پرداخته شود و مسیر توسعه و حفظ این عوامل مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: یکی از عوامل فرهنگی که برگرفته از علائق، سلیقه‌ها، هنر و فرهنگ یک جامعه است؛ «بازی‌های بومی-محلی و سنتی» است. بازی‌های بومی-محلی نه تنها به عنوان یک سرگرمی و بستر پرکردن اوقات فراغت مطرح است، بلکه این فعالیت‌ها می‌تواند موجب افزایش توانمندی‌ها و مهارت‌های زندگی باشد. بازی‌های بومی-محلی برخاسته از نوع زندگی، الزامات، اخلاقیات، ارزش‌ها و هنجار‌های حاکم بر جامعه است.

دکتر زردشتیان افزود: بازی‌های بومی-محلی در واقع میراث فرهنگی هر قومی به شمار می‌آید، به همین دلیل حفظ، نگهداری و کاربست این میراث ارزشمند فرهنگی از اهمیت ویژه و چند جانبه‌ای برخوردار است که در این نشست به آن پرداخته خواهد شد.

وی بیان کرد: در این پنل، ما در خدمت اساتید فرهیخته‌ای هستیم که پژوهش‌های اولیه و بنیادین در حیطه بازی‌های بومی-محلی توسط این پژوهشگران انجام شده است. در این پنل تخصصی آقای دکتر فرزاد غفوری استاد برجسته مدیریت ورزشی و دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، آقای دکتر غلامرضا جعفری مدرس و رئیس اسبق و بنیانگذار فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی-محلی، آقای دکتر پوریا سهرابی مدرس و رئیس اسبق آموزش فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی، آقای دکتر سعید علی آبادی مدرس دانشگاه در حیطه تخصصی روابط عمومی و رسانه در ورزش به ایراد سخن می‌پردازند.

دکتر زردشتیان یادآور شد: إنشاءالله که این پنل بتواند سرآمد و سرآغازی برای مطالعه هر چه بیشتر بازی‌های بومی-محلی به ویژه در منطقه اورامانات باشد و ما بتوانیم به نوعی در جامعه و نسل جدید، جوانان، کودکان و... این بازی‌ها را توسعه دهیم تا نه تنها موجب کاهش فقر حرکتی در کودکان و نوجوانان به علت بازی‌های مجازی و زندگی کم تحرک شود، بلکه زمینه آشنایی کودکان، نوجوانان و جوانان با فرهنگ و میراث فرهنگی را فراهم می‌آورد.

در ادامه این برنامه، دکتر فرزاد غفوری دانشیار گروه علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص «بازی‌های بومی-محلی و دیپلماسی فرهنگی ملت‌ها» (شیوه‌های جهانی‌سازی) به ایراد سخن پرداخت.

«احیا توسعه و ترویج بازی‌های بومی-محلی مبتنی بر نظریه گام دوم انقلاب اسلامی و تبیین کارکرد‌های علمی بازی‌های بومی-محلی» محور سخنان دکتر غلامرضا جعفری رئیس اسبق فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی-محلی بود.

در ادامه پنل دکتر پوریا سهرابی پژوهشگر ورزش‌های سنتی ایران و رئیس اسبق کمیته آموزش و پژوهش فدراسیون بازی‌های بومی-محلی در خصوص «کارکرد‌های اجتماعی، تربیتی، آموزشی، جسمی و روانی بازی‌های بومی - محلی» و کارکرد‌های آموزشی، جسمانی و اجتماعی تعدادی از باز‌ی‌های محلی اورامانات به سخنرانی پرداخت.

دیگر سخنران این پنل تخصصی؛ دکتر سعید علی‌آبادی پژوهشگر و متخصص روابط عمومی در ورزش بود که در خصوص «رسانه‌های جمعی و فضای مجازی، فرهنگ سازی و توسعه بازی‌های بومی-محلی» سخنرانی کرد.

 این پیش‌نشست تخصصی با پرسش و پاسخ همراه بود.

آخرین اخبار