آخرین اخبار

برنامه میزاجتماعی و جلسه هسته‌های علمی انجمن‌های مساله‌محور توسط باشگاه دانشجویان دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نخستین جلسه هسته‌های علمی انجمن‌های مساله‌محور با حضور مدیر پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، مسئول باشگاه دانشجویان، مسئول انجمن‌های مساله‌محور و سرپرستان هفت هسته علمی به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست، محمدعلی بلادی نژاد مسئول باشگاه دانشجویان به معرفی کارگروه‌های مختلف باشگاه دانشجویان و ظرفیت‌های آن پرداخت و تشکیل انجمن‌های مساله‌محور را ضروری دانست و گفت: ایده اولیه تاسیس انجمن‌های مساله‌محور (هسته‌های علمی- دانشجویی) در سال 1394 به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال گردید و در سال 1399 برای نخستین بار در باشگاه دانشجویان دانشگاه رازی مطرح شد.

در ادامه دکتر محمد راستی‌ویس، مدیر پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به تشریح مفاد آیین‌نامه و دستورالعمل انجمن‌های مساله‌محور پرداخت  و گفت:  بی‌شک می‌توان نسبت به گسترش فعالیت انجمن‌های مساله محور در سطح ملی و بین المللی اقدام نمود. معاونت فرهنگی و اجتماعی برای تحقق این مهم از هسته‌های علمی حمایت خواهد نمود.

در ادامه سرپرستان هسته‌های علمی ضمن استقبال از تشکیل انجمن‌های مساله‌محور و ماهیت فعالیت آن در قالب هسته‌های علمی دانشجویی، به ارائه گزارش اولیه از وضعیت هسته‌های علمی خود، بیان چالش‌های موجود و نقطه‌نظرات پرداختند.

دکتر سید محمدباقر نجفی، عضو هیات علمی گروه آموزشی اقتصاد و سرپرست هسته علمی «بررسی موانع رشد و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان با تمرکز بر عملکرد نهادهای متولی علم در استان کرمانشاه» به ارائه گزارش فعالیت‌های انجام شده در هسته علمی پرداخت و گفت: در فاز نخست تعریف شده برای هسته علمی تاکنون 31 مصاحبه به منظور بررسی مهم‌ترین معضلات و عوامل مؤثر بر شرکت‌های دانش‌بنیان با مدیران مراکز رشد استان، مدیران ارشد استانی و صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است.

ایشان ضمن استقبال از اصل ایده انجمن‌های مساله محور که مبتنی بر استفاده از ظرفیت و توان دانشجویان دکتری و ارشد است، تشکیل چند هسته علمی در حوزه‌های مختلف با هدف بررسی تخصصی‌تر مسئله را پیشنهاد نمود.

در ادامه دکتر محسن گل‌محمدیان، عضو هیات علمی گروه آموزشی راهنمایی و مشاوره و سرپرست هسته علمی «گرایش دانش‌آموزان پایه دهم به انتخاب «رشته تجربی»، پیامدها و رسالت آموزش عالی در بهبود روند موجود» اظهار داشت: با توجه به اهمیت مسئله در این هسته علمی از ظرفیت‌های دانشجو و دانش‌آموخته در مقاطع ارشد و کارشناسی با تخصص‌های مشاوره تحصیلی و مشاوره شغلی گروه راهنمایی و مشاوره دانشگاه به عنوان تیم همکار استفاده شده است. به منظور آسیب‌شناسی و دستیابی به نتایج مستند و ارائه راهکار، تاکنون مصاحبه‌هایی براساس رویکرد پدیدارشناسی با دو گروه مشاوران مدارس و دانش‌آموزان انجام شده است.

دکتر سیاوش قلی‌پور، عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم اجتماعی و سرپرست هسته علمی «واکاوی دوگانه باغ ابریشم و دانشگاه رازی» ضمن معرفی هسته علمی تحت سرپرستی خود گفت: در حال حاضر در مرحله جمع‌آوری داده قرار داریم.  تداوم برگزاری چنین نشست‌هایی به منظور تعامل بیشتر و تعیین زمان‌بندی ارائه منظم گزارش هسته‌های علمی می‌تواند در انسجام فعالیت‌ها مؤثر باشد.

در ادامه دکتر وکیل احمدی، عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم اجتماعی و سرپرست هسته علمی «بررسی علل افزایش خشونت رفتاری در شهر کرمانشاه» ضمن ارائه گزارش اولیه از فعالیت‌های صورت گرفته در هسته علمی به بیان برخی از چالش‌ها از جمله محدودیت منابع مالی برای تولید محتوای کاربردی و مستند پرداخت.

در ادامه دکتر نفیسه جامی الاحمدی، عضو هیات علمی پژوهشی و سرپرست هسته علمی «طراحی بسته آموزشی مدیریت پسماند برای دانش‌آموزان و ارزیابی میزان اثر بخشی آن بر دانش آموزان و والدین آنها» به ارائه گزارش اولیه از فعالیت هسته علمی تحت سرپرستی خود پرداخت. ایشان عدم استقبال دانشجویان در حوزه مورد نیاز اعلام شده در فراخوان انجمن‌های مساله‌محور را از چالش‌های این بخش دانست.

دکتر لاله صالحی، عضو هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی و سرپرست هسته علمی «توانمندسازی زنان خانه‌دار منطقه باغ ابریشم کرمانشاه» نیز  به ارائه گزارش فعالیت‌های انجام شده در هسته علمی پرداخت و گفت: در فاز نخست با توجه به ماهیت میدانی مسئله مورد نظر تاکنون مصاحبه‌هایی به منظور شناسایی وضعیت منطقه با زنان خانه‌دار انجام شده است و نتایج آن در جلسات هفتگی به صورت گزارش مکتوب شده است. ایشان استفاده از توانمندی هسته‌های علمی به منظور تعامل و همکاری بیشتر را پیشنهاد نمود.

در جلسه هسته‌های علمی انجمن‌های مساله‌محور که 17خرداد ماه 1400 برگزار شد، مقرر گردید هماهنگی لازم برای برگزاری جلسات بعدی و برقراری تعامل و ایجاد همکاری بین هسته‌های علمی انجام گیرد.

باشگاه دانشجویان دانشگاه رازی در مسیر ایفای نقش مسئولیت اجتماعی، توجه به دغدغه‌های دانشجویان در ابعاد مختلف و معرفی پتانسیل‌های انجمن‌های علمی-دانشجویی طی روزهای اخیر اقدام به برگزاری نشست‌ها و میزهای گفتگو با حضور اساتید، دانشجویان، کارشناسان و سایر اقشار جامعه نموده است.

قتل‌های خانوادگی موضوع اولین میز اجتماعی باشگاه دانشجویان بود که به عنوان رویدادی نو در دانشگاه برگزار شد. در این برنامه از تعدادی از کارشناسان از جمله آقای امید منصوری دعوت به عمل آمد و به بررسی ابعاد مختلف خشونت‌ها و قتل‌های خانوادگی به ویژه قتل کارگردان ایرانی، بابک خردمدین که در روزهای اخیر بازتاب‌های وسیعی داشته است، از منظر مسائل فرهنگی و اجتماعی پرداخته شد. حاضرین در این برنامه، میزاجتماعی را فرصت و بستری برای بررسی موضوعات و تبیین دیدگاه‌های مختلف دانستند.

باشگاه دانشجویان دانشگاه رازی در دومین جلسه از نشست‌های میزاجتماعی که 26 خرداد ماه 1400 برگزار شد، به موضوع «نخبگان بی‌تفاوت» و واکاوی دلایل بی‌تفاوتی قشر نخبه جامعه با مسائل و اتفاقات روز پرداخت.

آخرین اخبار