آخرین اخبار

بیش از ۵۰ گونه گیاهی در باغ گیاه‌شناسی ملّی زاگرس به عنوان ذخیره‌گاه ژنتیکی گیاهان در معرض خطر انقراض در دانشگاه رازی نگهداری شده است.

دکتر حیدر میرزایی عضو هیئت علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه رازی و مسئول پروژه باغ گیاه‌شناسی ملّی زاگرس در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه با اشاره به اهمیت باغ گیاه‌شناسی ملّی اظهار داشت: با توجه به تغییرات اقلیمی و مخاطرات محیط زیستی در جهان به ویژه در برهه کنونی و در خطر انقراض قرار گرفتن گونه‌های مختلف گیاهی، این احتمال وجود دارد که برخی گونه‌ها به دلایل مختلف در آینده از چرخه محیط‌زیست حذف شوند و این مسئله لزوم برخورداری از باغ گیاه‌شناسی را نشان می‌دهد.

وی انجام تحقیقات دانشگاهی به ویژه در حوزه علوم زیستی و کشاورزی را نیازمند برخورداری از باغ گیاه‌شناسی دانست و افزود: از سوی دیگر، افرادی که بر روی گونه‌های مختلف در اکوسیستم‌های مختلف کار‌های تحقیقاتی انجام می‌دهند نیاز دارند که این گونه‌های گیاهی را به صورت یکجا داشته باشند.

دکتر میرزایی تغییر کاربری جنگل‌ها به اراضی کشاورزی و از بین بردن درختان جنگلی برای تهیه زغال را جمله علل از بین رفتن پوشش‌های جنگلی و گونه‌های مختلف گیاهی دانست و یادآور شد: بر این اساس باغ ملّی گیاه‌شناسی زاگرس نقطه امید و عطفی برای حفظ گونه‌های در معرض خطر گیاهی به شمار می‌آید.

وی بیان کرد: باغ ملّی گیاه‌شناسی زاگرس تنها باغ گیاه‌شناسی غرب کشور است و در مساحتی در حدود سه و نیم هکتار در پردیس طاقبستان دانشگاه رازی ایجاد شده و در حال حاضر حدود 60 گونه از محدوده رویشی زاگرس در این باغ نگهداری می‌شود. متأسفانه بعضی از این گونه‌ها از جمله بلوط و گلابی وحشی در خطر انقراض قرار دارند و بیم آن می‌رود که در آینده از چرخه محیط زیست حذف شوند بنابراین نگهداری از این گونه‌ها در باغ ملّی گیاه‌شناسی زاگرس در حفظ آن بسیار حائز اهمیت است.

دکتر میرزایی تقویت حوزه گردشگری و جذب توریسم را از دیگر مزایای باغ گیاه‌شناسی ملّی زاگرس در دانشگاه رازی عنوان کرد و افزود: در کنار موضوع تحقیقات و جنبه آموزشی و نقش باغ گیاه‌شناسی در حفاظت از تنوع زیستی، حوزه گردشگری نیز می‌تواند یک مزیت بسیار عالی برای این مجموعه به شمار آید.

گزارش رسانه ملّی (صدا و سیمای مرکز کرمانشاه) از باغ ملّی گیاه‌شناسی زاگرس در دانشگاه رازی

برچسب ها:

دانشگاه رازی
باغ گیاه‌شناسی ملّی زاگرس

آخرین اخبار