آخرین اخبار

دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی از دفتر خبرگزاری ایسنا در استان کرمانشاه، بازدید به عمل آورد و با خبرنگاران ایسنا به گفتگو نشست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی؛ دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی در مورخ 20 خرداد ماه 1402 از دفتر خبرگزاری ایسنا در استان کرمانشاه، بازدید به عمل آورد و با سردبیر و هیئت تحریریه این رسانه دیدار و گفتگو کرد و با گروه‌های خبری این رسانه علمی دانشگاهی و کارکرد آنها آشنا شد.

دکتر احمدی از تلاش‌ خبرنگاران گروه‌های مختلف خبرگزاری ایسنا به‌ویژه اطلاع‌رسانی اخبار دانشگاه رازی قدردانی کرد.

در این دیدار که دکتر مسلم حدیدی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه و دکتر امین زارع مدیر حوزه ریاست دانشگاه رازی نیز حضور داشت، آقای رضا کبودی سردبیر خبرگزاری ایسنا گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های این خبرگزاری ارائه کرد.

دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی در این بازدید با خبرنگاران ایسنا به گفتگو نشست که ماحصل آن در دو بخش تهیه شده است. بخش نخست این مصاحبه در ادامه آمده است:

رئیس دانشگاه رازی با اشاره به رویکرد توجه به مهارت‌آموزی در نظام آموزش عالی کشور، اظهارکرد: طی سالهای گذشته در دانشگاه‌های کشور تنها آموزش‌های صرف نظری به دانشجویان داده می‌شد و خلاء بزرگی به نام مهارت آموزی داشتیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که در این سالها دانشجویان ما میدانی و مهارت آموز نبودند، در نتیجه پس از فارغ التحصیلی، زمینه اشتغالزایی چندانی برای آنها فراهم نمی‌شد و یا اگر اشتغالزایی شکل می‌گرفت، در حوزه تخصصی که تحصیل کرده بودند، نبود.

رئیس دانشگاه رازی بااشاره به نقشی که دانشگاه‌ها می‌توانند در مهارت‌آموزی دانشجویان داشته باشند، افزود: در این راستا، دانشگاه رازی در حال طی کردن مسیر خوبی است تا در حل بخشی از مشکلات اشتغال استان تاثیرگذار باشد.

وی یکی از طرح‌های این دانشگاه را برای کمک به مهارت‌آموزی و اشتغال دانشجویان طرح "بورسیه تحصیلی در صنعت" عنوان کرد و گفت: در قالب این طرح تلاش داریم تا بتوانیم علاوه بر مهارت‌آموزی یک آینده شغلی را هم برای دانشجویانی که بورسیه می‌شوند، تامین کنیم.

دکتر احمدی تأکید کرد: دانشجویان نخبه‌ای که در طرح بورسیه تحصیلی در صنعت حضور دارند، براساس طرح شهید وزوایی بیمه می‌شوند و دو روز در هفته را طبق حقوق پایه، دستمزد می‌گیرند. همچنین براساس طرح شهید صیاد هم از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

رئیس دانشگاه رازی تاکید کرد: در گام نخست برای اجرایی شدن این طرح، نشست‌های متعددی را با صنایع و واحدهای تولیدی مختلف استان برگزار کردیم و مقرر شد پس از اینکه ما دانشجویان نخبه را جذب دانشگاه کردیم، آنها دو روز در هفته در صنایع و واحدهای تولیدی استان، مرتبط با رشته تخصصی خود مشغول به کار شوند و در پایان تحصیل هم در همان واحد صنعتی مشغول به کار می‌شوند.

وی درباره نحوه جذب این دانشجویان هم افزود: در این راستا با سازمان سنجش رایزنی‌هایی داشته‌ایم تا در دفترچه انتخاب رشته، طرح بورسیه تحصیلی در صنعت دانشگاه رازی برای دانشجویانی که نخبه هستند، قید شود.

دکتر احمدی با بیان اینکه دانشگاه رازی در گام نخست در اجرای این طرح در نظر دارد که برای مهر ۱۴۰۲ حدود ۴۰ دانشجو جذب کند، گفت: پس از پذیرش این دانشجویان، آنها حین تحصیل، دو روز در هفته را در صنایع  مشغول به کار می‌شوند،  مشکلات محل کار خود را احصاء می‌کنند و علم دانشگاه را برای حل مشکلات آن واحد به کار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: با این اقدام دانشجویان نخبه کرمانشاهی به جای مهاجرت به دیگر شهرها و تحصیل در دانشگاه‌های دیگر، در دانشگاه شهر خود تحصیل می‌کنند، مهارت می‌آموزند و به رفع مشکلات استان خود کمک می‌کنند. از سوی دیگر با اجرایی شدن این طرح، دانشجویان نخبه جذب دانشگاه رازی شده و این مسئله ارتقاء سطح کیفی آموزش دانشگاه را هم بدنبال خواهد داشت.

آماده نقش‌آفرینی بیشتر در توسعه کرمانشاه هستیم

دکتر احمدی در بخش دیگری از این گفتگو،  دیگر برنامه این دانشگاه برای نقش آفرینی در توسعه استان را "مسئله محور کردن پژوهش‌ها" عنوان کرد و گفت: بدنبال این هستیم تا پژوهش‌هایی که در دانشگاه انجام می‌شود، مشکلی از مشکلات استان را حل کند، نه اینکه سالها روی قفسه‌ها خاک بخورد.

وی تاکید کرد: در این راستا، به اساتید اعلام کرده‌ایم که اگر پژوهشی مسئله محور باشد، حق‌الزحمه آن پژوهش را حدود ۱.۵ برابر بیشتر پرداخت خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه رازی افزود: البته در حال حاضر سامانه "نان" (نظام ایده‌ها و نیازها) هم در کشور راه اندازی شده که در آن نیازهای کشور احصاء شده و دانشجو و استاد می‌توانند با مراجعه به این سامانه یکی از این نیازها را انتخاب و پایان‌نامه خود را در راستای راهکاری برای رفع آن انجام دهند.

وی ادامه داد: همچنین اساتید دانشگاه برای ارتقاء و تبدیل وضعیت خود باید یک دوره فرصت مطالعاتی را بگذرانند، لذا به آنها اعلام کرده‌ایم که باید فرصت مطالعاتی خود را در داخل استان بگذرانند و یک مسئله از مسائل استان را حل کنند. 

دکتر احمدی خاطرنشان کرد: همچنین در رویکرد جدید، اساتیدی که فرصت مطالعاتی می‌گیرند، باید بعد از شش ماه یک مقاله علمی پژوهشی از دل این فرصت مطالعاتی بیرون بیاورند.

رئیس دانشگاه رازی در ادامه، برنامه دیگر این دانشگاه را برای نقش‌آفرینی در توسعه استان، "توسعه شرکت‌های فناور" دانست و افزود: در این راستا به دنبال این هستیم تا شرکت‌های فناور استان را از نظر کیفی و کمی توسعه دهیم.

وی در خصوص برنامه دیگر دانشگاه رازی برای تاثیرگذاری در توسعه استان گفت: از مسئولین ارشد استان درخواست کرده‌ایم تا در هر کارگروهی که در استانداری کرمانشاه فعال است، یک یا دو عضو هیات علمی دانشگاه هم بدون حق رأی و حق‌الزحمه حضور داشته باشند تا تصمیماتی که در این کارگروه‌ها گرفته می‌شود، علمی‌تر باشد.

رسانه‌ها رسالت مهمی بر عهده دارند

رئیس دانشگاه رازی در بخش دیگر سخنانش، با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در دنیای کنونی، اظهار کرد: رسانه‌ها هم نقش مهمی در آگاهی‌بخشی و امیدآفرینی در جامعه دارند و هم با نقد منصفانه می‌توانند به اصلاح امور کمک کنند.

دکتر احمدی  افزود: امروزه در شرایطی هستیم که رسانه‌های بیگانه  با دروغ‌پردازی و انتشار مطالب غیرواقعی به جامعه ما آسیب می‌زنند، بنابراین معتقدم در این شرایط اهمیت و نقش رسانه‌ها در کشورمان بسیار بالاست و باید نقش مهمی در آگاه سازی جامعه ایفا کنند.

وی با تاکید بر لزوم ارتقای تعامل بین دانشگاه رازی و رسانه‌ها، گفت: کارهای بزرگی توسط اساتید و دانشجویان این دانشگاه انجام شده که بیان آنها باعث امیدآفرینی در جامعه خواهد شد.

آخرین اخبار