آخرین اخبار

اولین پیش‌نشست همایش ملی احوال و آثار استاد  محمدجواد محبت در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، اولین پیش نشست همایش ملی استاد محمدجواد محبت به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه  و با همکاری حوزه هنری استان کرمانشاه، 16 مهر ماه 1403 به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر مهدی عزتی دبیر اجرايي همایش گزارشی پیرامون روند برگزاری همایش ارائه کرد.

در ادامه دکتر زینی‌وند عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه سخنرانی با عنوان «سبک و زبان شعر استاد محبت» ایراد کرد و در سخنان خود ۶ شاخص عمده را در اشعار و سرودهای استاد محبت شامل استفاده از تعابیر و اصطلاحات عامیانه و بومی، زبان خطابی و عاطفی،.تاویل و معناگرا، بهره گیری از میراث فرهنگی تاریخی و دینی، بهره جستن از صور خیال و ابداع و آفرینش ترکیبات بدیع و زیبا برشمرد.

در ادامه دکتر بیگ‌زاده عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه به ارائه سخنرانی با موضوع «عناصر سازنده تشخیص و ربط معنایی آن‌ها در کتاب صحایف گل سرخ» پرداخت.

وی استاد محبت را یکی شعرای بزرگ کشور در حوزه شعر آیینی توصیف کرد که تلاش کرده در مجموعه اشعار گل سرخ از سه عنصر مذهبی شیعی؛ غدیر، عاشورا و به ویژه انتظار  در تشخص بخشیدن به سرودهای خویش بهره بگیرد .

در ادامه این جلسه همت علی اکرادی شاعر کرمانشاهی و از دوستان و نزدیکان استاد محبت ضمن قرائت اشعاری به برخی از ویژگی‌های فردی و شعری استاد محبت اشاره کرد.

همچنین در این نشست خانم مشکات محبت فرزند استاد محبت حضور داشتند و ضمن تشکر از  برگزارکنندگان همایش خواستار واکاوی، بررسی و مطالعه علمی و عمیق آثار متعدد استاد محبت از منظر زبان شناختی، صور خیال، قالب‌های شعری، پیام‌ها و پندارهای شعری، نوآوری در شعر و... شد.

آخرین اخبار