آخرین اخبار

اولین جلسه کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان کرمانشاه با حضور معاون آموزشی وزارت علوم در استانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، اولین جلسه کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان کرمانشاه با حضور دکتر قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر صحرایی استاندار کرمانشاه، دکتر احمدی رئیس دانشگاه رازی و سایر رؤسا و مدیران دانشگاه‌های استان، شامگاه سه‌شنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۲ در سالن جلسات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی استانداری برگزار شد.

در این نشست، دکتر قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی، به مأموریت‌های طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و اظهار داشت: مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها، ساماندهی مؤسسات، کیفی‌گرایی مهارت‌افزایی و مدیریت منطقه‌ای، اولویت‌‌های طرح آمایش آموزش عالی هستند.

دکتر عموعابدینی مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها را اولویت مهم وزارت عتف دانست و تأکید کرد: دانشگاه‌ها باید مأموریت ویژه خود را متناسب با نیاز‌های جامعه به پیش ببرند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی طرح تحول آموزش عالی بر مبنای منویّات مقام معظم رهبری، ایجاد دانشگاه دانایی‌محور است، به تشریح طرح تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم پرداخت و افزود: وجود رشته‌های دانشگاهی بدون توجه به ظرفیت‌ها، نیاز‌ها و آمایش آموزش عالی، بر تعداد فارغ‌التحصیلان بدون شغل می‌افزاید.

دکتر عموعابدینی افزود: ریاست جمهوری نیز در شورای اشتغال مصوبه‌ای را ابلاغ نمودند که براساس آن، تمام صنایع و شرکت‌ها موظف به استفاده از کارورزان هستند.

معاون آموزشی وزارت علوم تأکید کرد: رشته‌های دانشگاهی باید دارای پیوست اشتغال باشند و در طرح تحول آموزش عالی نیز بحث بورسیه شغلی در صنایع بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

خانواده‌محوری و توجه به ازدواج دانشجویان، جذب دانشجویان خارجی با رویکرد سفیر فرهنگی کشور، تدوین آیین‌نامه جامع دیپلماسی آموزشی از دیگر موضوعاتی بود که از سوی معاون آموزشی وزارت عتف مطرح شد.

دکتر عموعابدینی با بیان اینکه باید حوزه تمدنی و تحولی شکل بگیرد، تأکید کرد: حکمرانی ما باید تغییر کند و این حکمرانی بر مبنای تمدن ایرانی - اسلامی باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم سهم جمهوری اسلامی ایران از تولید علم در جهان را دو درصد عنوان کرد و افزود: هر یک از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها باید در تولید علم و ارتقاء جایگاه علمی دانشگاه‌ها سهم داشته باشند.

همچنین در این نشست، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به حضار، در سخنانی از حضور معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه قدردانی کرد و اظهار داشت: جناب آقای دکتر عموعابدینی از یادگاران دفاع مقدس و از دانشمندان برجسته کشورمان هستند. امیدواریم که حضور ایشان در این نشست سبب خیر و برکت برای آموزش عالی استان گردد.

دکتر احمدی در ادامه با اشاره به فعالیت ۴۴ مؤسسه آموزش عالی در استان کرمانشاه اظهار داشت: دانشگاه رازی با برخورداری از ۱۷ دانشکده و ۵۳ رشته فعال، میزبان بیش از ۱۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف است.

وی با اشاره به حضور ۴۵۲ عضو هیئت علمی در دانشگاه رازی افزود: از این تعداد، ۲۱۵ نفر با مرتبه استادتمام و دانشیار مشغول به فعالیت هستند.

رئیس دانشگاه رازی با اشاره به فعالیت گروه کاری آموزش عالی استان کرمانشاه، به ارائه گزارشی از وضعیت آموزش عالی استان پرداخت.

دکتر احمدی در ادامه با اشاره به ضرورت ارائه رشته‌های کاربردی و متناسب با نیاز استان کرمانشاه در مؤسسات آموزش عالی استان افزود: قابلیت رشته‌های موجود و پیشنهادی در پهنه استان کرمانشاه با توجه به وضعیت اقلیم، منابع طبیعی، ظرفیت و پتانسیل‌های این استان بسیار حائز است؛ به عنوان مثال باغداری و زراعت از قابلیت‌های منطقه اورامانات است و رشته‌های متناسب با این قابلیت نیز باید در مؤسسات آموزش عالی استان ارائه شود.

وی همچنین اهداف، راهبرد‌ها و برنامه‌های آموزش عالی استان کرمانشاه را مورد اشاره قرار داد و افزود: این مهم در بحث آمایش می‌تواند بسیار موثر، مفید و مهم واقع شود.

دکتر احمدی همچنین بی‌توجهی به بحث مهارت‌آموزی را سبب هدررفت منابع در دانشگاه‌ها دانست و تأکید کرد: مهارت‌آموزی، اشتغالزایی را به دنبال دارد، دانشجویان ما باید میدانی باشند و از مهارت لازم برخوردار شوند، اما متاسفانه دانشجویان دانشگاه‌های ما در حال حاضر در گلوگاه‌های صنایع استان حضور ندارند و این نشان می‌دهد که در بحث مهارت‌آموزی آنگونه که باید موفق عمل نشده است.

دکتر احمدی گسترش قلمرو و نقش دانشگاه‌ها در همه حوزه‌ها را مورد تأکید قرار داد و افزود: امیدواریم که با تقویت مهارت‌آموزی شاهد گسترش اشتغالزایی در استان باشیم.

رئیس دانشگاه رازی فقدان تعامل میان مراکز آموزش عالی استان را از دیگر مشکلات دانست و بر ضرورت ارتقاء و تعاملات بیش از پیش مؤسسات آموزش عالی تأکید کرد.

دکتر احمدی خواستار حمایت استانداری کرمانشاه از دانشگاه‌ها برای اجرای طرح بورسیه شغلی و همکاری بیش از پیش صنایع شد و تصریح کرد: در بحث بورسیه شغلی در صنعت، بر اساس ماده ۱۳ قانون جهش تولید، با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، تأکید شده است که مالیات قطعی‌شده صنایع مادر استان به دانشگاه‌ها اختصاص یابد و دانشگاه نیز باید از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و آموزشی خود برای رفع مشکل و مسئله آن صنایع استفاده کند و در صورت اجرای این مهم، تحول عظیمی در صنایع و دانشگاه‌ها رخ خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه رازی از معدود دانشگاه‌های پیشرو در اجرای طرح بورسیه صنعتی است، افزود: این طرح، مشکل اشتغال استان را تا حد زیادی برطرف خواهد کرد و با تقویت مهارت‌آموزی، دانشجویان و دانش‌آموختگان ما وارد گلوگاه‌های صنایع خواهند شد.

همچنین در این نشست، دکتر صحرایی استاندار کرمانشاه خواستار نقش‌آفرینی جدّی دانشگاه‌ها در رفع مسائل جامعه و صنعت شد و اظهار داشت: ضمن قدردانی از همه تلاش‌ها و اقدامات آموزش عالی استان، اما باید توجه داشت که دانشگاه‌ها باید برای رفع نیاز‌ها و مشکلات استان بیش از پیش پای کار باشند.

استاندار کرمانشاه به انباشت مشکلات در حوزه‌های مختلف استان اشاره کرد و گفت: ما وارث شرایطی در استان هستیم که از قبل از انقلاب و پس از آن با جنگ تحمیلی شروع شده و تاکنون نیز ادامه داشته است.

وی آسیب‌های اجتماعی همچون بیکاری، خشونت، طلاق و اعتیاد را از جمله این مشکلات برشمرد و افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه ورود کنند و برای حل این مشکلات راهکار ارائه بدهند. از طرفی ما در استان ظرفیت‌های بالایی همچون مرز و صادرات، گردشگری، صنایع دستی و... را داریم که دانشگاه‌ها می‌توانند برای چگونگی استفاده بهتر از این ظرفیت‌ها پای کار بیایند.

دکتر صحرایی یادآور شد: جامعه دانشگاهی ما می‌تواند سه تا چهار هدف را مشخص کرده و طی قراردادی با استانداری با برنامه زمانبندی برای حل آنها ورود کند. امیدواریم همکاری بیشتر دانشگاه‌ها را برای ورود جدی به حل مشکلات استان داشته باشیم.

در این جلسه پیرامون مسائل آموزش عالی استان بحث و تبادل نظر شد.

 

آخرین اخبار