آخرین اخبار
165
نشست مشترک دانشگاه رازی با معاونت علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزار شد؛

افتتاح مرکز رشد تخصصی حوزه علوم انسانی در دانشگاه رازی + فیلم و تصاویر

مرکز رشد تخصصی حوزه علوم انسانی در دانشگاه رازی با حضور مسئولان معاونت علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست مشترک دانشگاه رازی و مجریان طرح جهاد علمی ستاد کل نیروهای مسلح، 9 مرداد ماه 1403 در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

در این نشست، دکتر دادفر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به حاضرین، در سخنانی، اظهار داشت: بحث «جهاد علمی» بارها در فرمایشات مقام معظم  رهبری مورد تأکید قرار گرفته است. یک بُعد این جهاد علمی در ارتباط با نیروهای مسلح و طبیعتاً یکی از بخش‌های مهم کشور است. بخشی از اقتدار جمهوری اسلامی ایران در گرو نیروهای مسلح مقتدر و پیشرو کشور می‌باشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری راه‌ برون رفت از مشکلات کشور و درونی‌سازی قدرت و اقتدارزایی و مقاومت در برابر دشمن و در واقع پیشرفت همه جانبه کشور را منوط به فریضه جهاد علمی دانستند و در واقع جهاد علمی را به معنی جهت دادن به علم و علم آموزی در راستای کسب رضایت الهی و تعالی ارزش‌های الهی بیان نمودند.

دکتر دادفر بیان کرد: واقعیت این است که وقتی به پیشینه فرهنگی و تمدنی خود در چندین قرن برمی‌گردیم؛ می‌بینیم که جهان اسلام در حوزه فرهنگ و دانش و همچنین در حوزه تمدنی در جهان پیشرو بوده است. به جرأت می‌توان گفت که بخشی از آن چیزی که در دنیای امروز در تمدن غرب داریم، مرهون همان دانش و تلاش‌هایی است که مسلمانان در دوره‌ای از تاریخ داشتند و آن تمدن اسلامی؛ فصل درخشانی از تاریخ بشریت است.

وی احیای تمدن نوین اسلامی را از موضوعات بسیار مهمی دانست که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور اتفاق افتاد و با توجه به این بازه زمانی ۴۵ ساله در بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در حوزه علم و فناوری انصافاً پیشرفت‌های خوبی را داشته‌ایم اما طبیعتاً نیازمند تلاش بیشتر هستیم. در حوزه‌ علوم انسانی نیازمند این هستیم که برنامه‌ریزی دقیق‌تر و تلاش‌های بیشتری را داشته باشیم.

دکتر دادفر با بیان اینکه امروزه نیازمند مجاهدت علمی در عرصه‌های مختلف هستیم، افزود: دانشگاه رازی با نیم قرن قدمت جزو دانشگاه‌های پیشرو در غرب کشور است و از اعتبار و جایگاه علمی شایسته‌ای برخوردار است.

وی ضمن معرفی دانشگاه رازی و با اشاره به گوشه‌ای از افتخارات و ظرفیت‌های این دانشگاه، ابراز امیدواری کرد که سفر مجریان طرح جهاد علمی ستاد کل نیروهای مسلح به استان کرمانشاه و دانشگاه رازی یک اتفاق مبارک و منشأ خیر و برکت برای توسعه و تعالی در حوزه‌های مختلف باشد.

در ادامه دکتر قربانی مجری طرح جهاد علمی ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس حوزه علوم، تحقیقات و فناوری وزارت دفاع در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از همکاری با دانشگاه رازی و آشنایی با ظرفیت‌های ارزشمند دانشگاه ابراز امیدواری کرد که شاهد همکاری مؤثر بین دانشگاه و مجموعه نیروهای مسلح باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب با شرکت‌ها و جهاد دانشگاهی و مجموعه‌های زیادی در کشور تجربه همکاری داشته‌ایم و فراز و نشیب‌های زیادی را نیز تجربه کرده‌ایم. در این مدت بیش از ۸۰ تجربه همکاری با دانشگاه داشتیم و بیش از ۴۰۰۰ عضو هیأت علمی نخبه کشوری و همچنین شرکت‌های زیادی با مجموعه نیروهای مسلح همکاری می‌کنند.

دکتر قربانی با بیان اینکه اکنون بیش از ۶۰۰۰ شرکت در کشور تجربه همکاری با نیروهای مسلح را دارند، افزود: بیش از ۵۰ یا ۶۰ درصد زنجیره تحقیق، توسعه و تأمین ما در بخش ملّی است و این افتخارات و موفقیت‌ها در نتیجه همکاری نزدیک مجموعه نیروهای مسلح با ظرفیت‌های نخبگانی، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و جهاد دانشگاهی و شرکت‌های کوچک و بزرگ کشور است.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر ارتباط با نخبگان افزود: ایشان فرمودند؛ «باید توجّه کنیم که اگر ما امروز از این کاروان اندکی عقب ماندیم، قطعاً دیگر نخواهیم رسید؛ نباید بگذاریم که عقب بمانیم». امروز ما شاهد رشد نهایی علم و فناوری و اثربخشی این فناوری‌ها در اقتصاد، صنعت، اجتماع، دفاع و امنیت هستیم.

دکتر قربانی اظهار داشت: مسئله مشترک ما و دانشگاه این است که بر روی علوم و فناوری‌های راهبردی سرمایه‌گذاری کنیم. نکته دیگر؛ بحث سرمایه انسانی و نیروی انسانی و نخبگان کشور است. متأسفانه کشور در یک سراشیبی جمعیت قرار گرفته و در چند سال اخیر یک میلیون نفر ظرفیت دانشجویی کاهش پیدا کرده و دو و نیم میلیون نفر ظرفیت فعال بازار کار نیز کاهش پیدا کرده و بنابراین چالش آینده کشور اساساً نیروی انسانی است.

وی «دانش‌بنیان شدن» و «مردمی‌شدن اقتصاد» را راه حل عبور از مشکلات اقتصادی در کشور دانست و ایجاد زمینه‌های همکاری بین نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و زنجیره دانش‌بنیانی در کشور را مورد تأکید قرار داد و افزود: طرح جهاد علمی، مسائلی از قبیل مأموریت‌محور کردن دانشگاه‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد.

در این جلسه، حاضرین به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در خصوص زمینه‌های همکاری مشترک دانشگاه و نیروهای مسلح با محوریت جهاد علمی پرداختند.

در پایان، مجریان طرح جهاد علمی ستاد کل نیروهای مسلح با همراهی مسئولان دانشگاه رازی، از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه بازدید به عمل آوردند و از نزدیک در جریان ظرفیت‌ها و تجهیزات این آزمایشگاه قرار گرفتند.

بر اساس توافق صورت گرفته؛ مقرر شد؛ یک دفتر کار در آزمایشگاه مرکزی برای همکاری‌های مشترک در حوزه دفاعی به طرح جهاد علمی ستاد کل نیروهای مسلح اختصاص یابد و تجهیز این دفتر بر عهده حوزه علوم، تحقیقات و فناوری وزارت دفاع خواهد بود.

طی مراسمی با حضور مسئولان دانشگاه و مجریان طرح جهاد علمی ستاد کل نیروهای مسلح، مرکز رشد تخصصی حوزه علوم انسانی با همکاری سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه، در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی افتتاح شد.

آخرین اخبار