آخرین اخبار
4334
دستاورد تحقیقاتی دانشگاه رازی؛

استاندارد ملی روغن و کنجاله کاملینا تدوین شد

استاندارد ملی روغن خوراکی و کنجاله کاملینا، محصول یافته‌های تحقیقاتی دانشگاه رازی با حضور دکتر دانیال کهریزی تدوین شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، کاملینا یکی از گیاهان دانه روغنی است که در شرایط کم‌آبی، سازگاری خوبی از خود نشان می‌دهد. این گیاه برای اولین بار در کشور توسط دکتر دانیال کهریزی عضو هیات علمی دانشگاه رازی مورد به‌نژادی قرار گرفت و حاصل نتایج تحقیقاتی این عضو هیات علمی، با تایید شورای ملی معرفی رقم کشور منجر به ثبت ملی اولین رقم کاملینا به نام «سهیل» در سال ۱۳۹۶ به شماره ثبت ۲۰۰/۵۴۹۰ و کد رقم ۱.۲.۷.۱ شد.

دکتر دانیال کهریزی در این خصوص اظهار داشت: هم‌اکنون این رقم در سطح ۷۰۰ هکتار در اراضی کشور کشت شده است و هدف وزارت جهاد کشاورزی، کشت این گیاه در سال آینده زراعی در سطح ۱۰ هزار هکتار می‌باشد.

ایشان افزود: از 6 سال پیش مکاتبات دانشگاه رازی با سازمان ملی استاندارد جهت تدوین استاندارد ملی روغن و کنجاله کاملینا انجام شد و پس از ۵ سال آزمایش و آنالیزهای مختلف و دقیق در پژوهشگاه ملی استاندارد کشور و همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی، مشخص گردید که روغن این گیاه قابلیت خوراکی برای انسان دارد و هیچگونه حساسیت، سمیت و یا عوارض سوئی را به دنبال ندارد. همچنین قابلیت وارد کردن کنجاله این گیاه در رژیم غذایی دام، طیور و آبزیان هم توسط تیم‌های مختلف تحقیقاتی در دانشگاه رازی و مراکز تحقیقاتی به اثبات رسید.

دومین رقم کاملینا بزودی  ثبت می‌شود

دکتر کهریزی بیان کرد: خوشبختانه در اردیبهشت ۱۳۹۹ استاندارد ملی روغن خوراکی (با کد ICS: ۶۷.۲۰۰.۲۰ ) و کنجاله کاملینا (با کد ICS:۶۵.۱۲۰ ) در دو کمیته مختلف تدوین گردید و در نهایت شورای ملی تدوین استاندارد هر دو را تایید نمود.

ایشان یادآور شد: در حال حاضر رقم «سهیل» تنها رقم ثبت شده کاملینا در کشور می‌باشد که جزء اولویت‌های وزرات جهاد کشاورزی جهت کشت در زراعت دیم و ستاد ملی توسعه زیست فناوری برای تحقیقات است. پیش‌بینی می‌شود که تیم تحقیقاتی در سال ۱۴۰۰ دومین رقم کاملینا را ثبت و معرفی نماید.

آخرین اخبار