آخرین اخبار

آیین نکوداشت روز معلم و تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه رازی با معرفی استادان سرآمد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، آیین نکوداشت روز معلم و تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه رازی، دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در تالار فرهنگ و ادب دانشکده ادبیات و علوم انسانی با حضور دانشگاهیان برگزار شد.

 در این مراسم، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه با تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم و استاد و با درود بر روح مطهر شهدای والامقام به ویژه استاد شهید مرتضی مطهری، در سخنانی اظهار داشت: امروز عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را مدیون استادان عزیز هستیم که در سنگر دانشگاه شبانه‌روز مشغول جهاد علمی و تلاش و کوشش برای تعالی علمی کشور هستند و مقام و منزلت این عزیزان را می‌ستاییم و قدردان تلاش‌های ارزشمند همه استادان هستیم.

دکتر احمدی یادآور شد: امروز اگر به درجه‌ والایی از اقتدار و کرامت و بزرگی رسیده‌ایم و اگر جهان متحیر از عملیات وعده صادق جمهوری اسلامی ایران است، به خاطر وجود شما استادان گرانقدر و فرهیخته و دانشمندان و نخبگان این مرز و بوم است.

رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه علم برای یک کشور قدرت می‌آفریند، افزود: اگر علم در مسیر صحیح خود قرار بگیرد تأثیر مثبت و شگرف آن را در همه حوزه‌ها به ویژه اقتصاد خواهیم دید. هر آنچه که هست در ید با کفایت شما استادان فرهیخته است.

وی در ادامه بیان کرد: علمی که با اخلاق والا، اعتقاد راسخ و دین عجین شود، همه چیز را به تسخیر خود در می‌آورد و هیچ قدرتی تاب مقابله با آن را ندارد. تصور بنده این است؛ کسی که وارد کلاس می‌شود روشنی‌بخش است، بصیرت ایجاد می‌کند، تفکر، علم، خرد و دانش را به جامعه هدیه می‌کند.

دکتر احمدی همچنین اشاره‌ای به تحولات و وقایع اخیر در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و خیزش دانشجویان و استادان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین داشت و افزود: موج بیداری در جهان اتفاق افتاده و شاهد اعتراضات مسالمت‌آمیز دانشگاهیان جهان و سرکوب بی‌رحمانه آنها هستیم، این نگرش باید منجر به تغییر رویه هیئت‌های حاکم در اروپا و آمریکا شود.

رئیس دانشگاه بار دیگر از تلاش‌های ارزنده همه استادان دانشگاه قدردانی کرد و افزود: اثرگذاری شما اساتید فرهیخته در دانشگاه‌ها بر تربیت فرزندان این سرزمین مقدس بسیار است و بر این باورم که معلم بر روح انسان‌ها تأثیر می‌گذارد و باید این ارزش شما را قدر دانست.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در سخنانی، با تبریک هفته نکوداشت مقام معلم و استاد اظهار داشت: در حوزه علمیه کتابی در رابطه با احترام به استاد تدریس می‌شود. در این کتاب حدیثی به نقل از حضرت علی(ع) وجود دارد که می‌فرماید: «از حق عالِم بر تو اين است كه زياد از او سؤال نكنى و لباس او را نگيرى و اگر بر مجلس عالِم وارد شدى و نزد او عده‌اى بودند سلام بر همه آنها كن و سلام و درود ويژه خود را به آن عالِم تقديم نما و جايگاهى را براى نشستن در برابر او انتخاب كن و پشت سر او منشين و با گوشه چشم به او نظر ميفكن و با دست خود به او اشاره نكن و زياد نگو فلانى و فلانى برعكس قول شما گفته‌اند و با زياد صحبت كردن او را ناراحت مكن».

در ادامه دکتر دادفر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری در سخنانی اظهار داشت: شهید مطهری الگوی وحدت حوزه و دانشگاه و یک اسلام‌شناس واقعی است و إنشاءالله بتوانیم آثار ارزشمند ایشان را در محیط دانشگاه جاری و ساری کنیم.

وی افزود: اینک در هفته بزرگداشت مقام معلم باید از تلاش و مجاهدت استادان گرانقدر طی سالیان تقدیر و تشکر کنم. اگر دانشگاه جایگاه و رتبه‌ای را کسب کرده به سبب زحمات و کوشش شما استادان فرهیخته است که علیرغم کمبودها، اما به لطف شما چراغ علم و دانش در دانشگاه رازی روشن مانده است.

دکتر دادفر آموزش را محور توسعه و پیشرفت کشور دانست و افزود: اگر بخواهیم پژوهش‌های کاربردی برای کمک به مشکلات جامعه داشته باشیم باید آموزش درستی را پیش بگیریم.

دکتر دادفر به ارائه گزارشی از افتخارات کسب شده در دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: تدوین آیین‌نامه آموزش پایدار در دانشگاه رازی اقدام ارزشمندی است که این مهم در دانشگاه‌های مطرح دنیا نیز انجام شده است. ارائه دوره‌های آموزشی مهارتی کسب و کار که در سال ۱۴۰۲ اجرا شد و طی آن ۵۰ درس مهارتی تعریف شده و در زمینه دروس باقیمانده نیز اقدامات لازم در حال انجام است.

وی کسب رتبه ۳ مشارکت با صنعت در زمینه مهارت‌آموزی برای دانشگاه رازی را افتخار بزرگی دانست و گفت: امسال ۶۱ پایان‌نامه تقاضامحور داشتیم که آمار قابل قبولی بود و امیدواریم در این زمینه توفیقات بیشتری حاصل شود.

دکتر دادفر اجرای آیین‌نامه سرآمدی آموزشی برای دومین سال در دانشگاه رازی را از دیگر اقدامات دانست و گفت: اخذ مجوز بازنگری در سند آمایش آموزش عالی از برنامه‌های دیگر در دانشگاه بود.

در ادامه، دکتر شهاب مرادخانی مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه در سخنانی، با تبریک هفته معلم و گرامیداشت مقام استاد گفت: کمتر از دو سال است که مجوز فعالیت رسمی مرکز آزفا از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ شده که در دومین جشنواره ثریا، دانشگاه رازی توانست با تجربه‌ای کم، به رتبه نخستین مرکز آزفا در میان دانشگاه‌های کشور دست پیدا کند و همگام با قدیمی‌ترین مراکز به این افتخار برسد.

دکتر مرادخانی با قدردانی از تلاش‌های همکاران و مدرسین مرکز آزفا دانشگاه ابراز امیدواری کرد که بیش از پیش شاهد رشد و ارتقاء این مرکز در دانشگاه باشیم.

در ادامه تعدادی از استادان سرآمد آموزشی دانشگاه به سخنرانی پرداختند. در پایان از از سرآمدان آموزشی دانشگاه رازی و مدرسان مرکز آزفا تجلیل به عمل آمد.  برای مشاهده اسامی سرآمدان آموزشی دانشگاه رازی کلیک کنید.

آخرین اخبار