آخرین اخبار

امام جمعه کرمانشاه گفت: پروفسور شمسی‌پور یک گنج تمام نشدنی است که علم و دانش او برای دنیا راهکار دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، همایش گرامیداشت مقام شامخ «پروفسور مجتبی شمسی‌پور» دانشمند فرزانه جهان و چهره علمی ماندگار ایران اسلامی، صبح امروز پنجشنبه 28 اردیبهشت ماه 1402 با حضور دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مسئولان عالی رتبه کشور، علما، اندیشمندان، اساتید و فرهیختگان آموزش عالی و جامعه دانشگاهیان، در سالن اجتماعات شهید دکتر شهریاری دانشکده علوم دانشگاه رازی برگزار شد.

در این مراسم، حضرت آیت‌الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، در سخنانی، تکریم و پاسداشت مقام شامخ عالمان را با اهمیت خواند و اظهار داشت: علم همیشه زنده است و جایگاه بالایی دارد، برای همین است که از زمان‌های دور تاکنون از مقام عالم تجلیل شده، اما هیچگاه نمی‌بینید که برای یک انسان ثروتمند چنین مراسم‌های گرامیداشتی برگزار شود.

حضرت آیت‌الله علما در ادامه افزود: در قرآن و روایات دینی، توجه به علم بسیار مورد تأکید قرار گرفته و علم را نافع می‌دانند، چراکه آثار و نتایج آن به همه می‌رسد و فراموش شدنی نیست.

ایشان بیان کرد: دین یعنی فطرت انسانی، لذا می‌بینیم برای دانش و دانشمند حساب ویژه باز کرده. تمام این ساحت‌ها در حوزه‌های متنوع آیات، روایات و حتی ادعیه به خوبی متجلی شده است، زیرا علم و دانش موهبتی است که هیچگاه فراموش نمی‌شود، لذا ما مفاخر فرهنگی و علمی بزرگی داریم، مثلا سردار کابلی یک نابغه بود که در همین استان رشد و بالندگی یافته بود، لذا نباید شخصیت‌ها را هیچگاه فراموش نکنیم و همواره در تکریم، تجلیل و معرفی آنها بکوشیم.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه دین اسلام قدردان علم و دانش است، افزود: علم و دانش منشاء الهی دارد و دین مبین اسلام معیار برتری انسانها را به علم و دانش و تقوای آنها می‌داند.

ایشان با استناد به فرمایشات حضرت علی(ع) پیرامون اهمیت علم تصریح کرد: علی (ع) می‌فرمایند «برتری و فضل انسان‌ها به علم و عقلانیت است، نه به اموال و طایفه آن‌ها و حضرت در ادامه می فرمایند علم و عالم گنج هستند، لذا پرفسور شمسی‌پور حیات دارد، موثر است، فرهنگ‌ساز است، زیرا حسب فرمایش حضرت، علم همه ما را به جلو می‌برد.

حضرت آیت‌الله علما در ادامه یادآور شد: طی چهار دهه گذشته، علم و دانش زمینه رشد، توسعه و شکوفایی کشور را فراهم کرده است، اگرچه امروز ما در کشورمان مشکلاتی داریم، اما با همین علم و دانش به جایی رسیده‌ایم که هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند به ما کج نگاه کند.

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه، پروفسور شمسی‌پور را استاد الاساتید کرمانشاه توصیف و بیان کرد: ایشان افتخاری برای شهر کرمانشاه و دانشجویان خود هستند و طی سالهای کسب علم، از مال دنیا چیزی برای خود اندوخته نکرده، اما با علم و معنویت خود توانسته همه را به سوی خود جذب کند و شاگردان زیادی را نیز تربیت کند.

حضرت آیت الله علما یادآور شد: پروفسور شمسی‌پور یک گنج تمام‌نشدنی است که علم و دانش او برای ما و دنیا راهکار دارد. ما باید قدردان این سرمایه‌های ارزشمند علمی خود باشیم.

پروفسور مجتبی شمسی‌پور در سال ۱۳۲۸ در کرمانشاه متولد شد. وی تحصیلات خود را تا پایان دیپلم در کرمانشاه به پایان برد و در سال ۱۳۵۲ موفق به دریافت لیسانس شیمی از دانشگاه صنعتی شریف شد.

پروفسور شمسی پور گرایش شیمی تجزیه را ادامه داد و در سال ۱۳۵۴ موفق به اخذ فوق لیسانس در دانشگاه صنعتی شریف شد. سپس برای دریافت دکترای شیمی تجزیه به آمریکا عزیمت کرد و در سال ۱۳۵۸ موفق به دریافت دکترا از دانشگاه ایالتی میشیگان گردید.

پروفسور شمسی‌پور در سال ۱۳۷۱ به درجه استادی در ایران ارتقا یافت.

برنده جایزه کتاب سال در ۱۳۶۸ ، برنده جایزه فستیوال ملی خوارزمی در سال ۱۳۷۰ در علوم محض، استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۷۳،  شیمی دان برگزیده انجمن شیمی ایران در سال ۱۳۷۴، برنده جایزه کامستک در سال ۱۳۷۴، محقق برگزیده و خاص وزارت علوم در سال ۱۳۷۹، برنده جایزه شیمی همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۱، دریافت نشان لیاقت در پژوهش از رئیس‌جمهور در سال ۱۳۸۱، کسب جایزه آیسسکو در سال ۱۳۸۴ و استاد ممتاز دانشگاه رازی، نمونه‌های محدودی از موفقیت‌های استاد برجسته پروفسور شمسی پور است.

آخرین اخبار