چهارمین نشست گروه کاری آموزش استان کرمانشاه برگزار شد - پرتال اصلی دانشگاه رازی
نشست گروه کاری آموزش استان با موضوع «بررسی تاثیر آموزشگاههای علمی بر کیفیت آموزش، آسیب شناسی مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی در مقایسه با مدارس دولتی» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، چهارمین نشست گروه کاری آموزش استان کرمانشاه با موضوع «بررسی تاثیر آموزشگاههای علمی بر کیفیت آموزش، آسیب شناسی مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی در مقایسه با مدارس دولتی» ۲۰ شهریور ماه ۱۴۰۱ در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.
در این جلسه، دکتر مجتبی بیگلری معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی ضمن خیر مقدم به میهمانان، در سخنانی به تبیین وضعیت و آسیب شناسی آموزش در استان پرداخت.
دکتر بیگلری با اشاره به گردش مالی بالای آموزشگاههای علمی افزود: این آموزشگاهها با داشتن گردش مالی میلیاردی به نوعی یک بنگاه تجاری اقتصادی به شمار میآیند تا یک آموزشگاه علمی و متأسفانه نظارت چندانی بر عملکرد آنها وجود ندارد.
وی بیان کرد: بیشتر آموزشگاه های علمی به جای آموزش علم و دانش، بیشتر به آموزش مهارت تست زنی به شیوههای غیرعلمی میپردازند و باید فعالیتهای این آموزشگاهها رصد شود.
دکتر بیگلری یادآور شد: متأسفانه عمده این آموزشگاهها به دنبال کسب سود و منافع اقتصادی هستند و خروجی ثمربخش و ارزشمندی برای دانش آموزان ندارند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در ادامه به فعالیت مدارس غیر انتفاعی اشاره کرد و با انتقاد از عملکرد برخی از این مدارس افزود: عمده این مدارس برای کسب درآمد بیشتر از کیفیت آموزش کاستهاند. از آنجایی که همه افراد جامعه نمیتوانند در این مدارس ثبت نام کنند، فعالیت آنها مغایر قانون اساسی است زیرا ما موظف هستیم که عدالت آموزشی را برقرار کنیم.
وی افزود: مدافعین مدارس غیرانتفاعی موضوعاتی همچون اخذ مالیات توسط این مدارس و کمک به دولت و همچنین تعامل و ارتباط بین والدین و مدارس را مطرح میکنند.
دکتر بیگلری یادآور شد: البته نباید به طور مطلق با نگاه نقد تمام آموزشگاههای علمی و مدارس غیر انتفاعی را ببینیم چراکه برخی از این مؤسسات و مدارس عملکرد خوبی داشتهاند.
در ادامه دکتر حبیب جعفری مدیر نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان به ارائه گزارش کمّی حول محور آموزش استان پرداخت.
در ادامه اعضای حاضر در این جلسه به بیان نقطه نظرات، پیشنهادات و دیدگاههای خود پیرامون موضوع جلسه پرداختند.
از مهمترین موضوعات مطرح شده در این نشست، نبود زیرساختهای مناسب برای آموزش، نظارت بر بحث نامگذاری مدارس، توجه جدی به وضعیت مهارتی و تحصیلی دانش آموزان، نظارت و ارزیابی کمی و کیفی مدارس غیردولتی و ضرورت ارتقاء کیفیت آموزشهای رسمی در آموزش و پرورش بود.