آخرین اخبار

نشست «گزارش و بررسی عملکرد مدیریت دانشگاه رازی» با حضور هیئت ‌رئیسه و استادان دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، در راستای سلسله‌‌نشست‌های هم‌اندیشی استادان دانشگاه، گفتگوی عمومی با ‌عنوان «گزارش و بررسی عملکرد مدیریت دانشگاه رازی» با حضور هیات ‌رئیسه و استادان، 11 مرداد ماه 1400 توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی به صورت مجازی برگزار شد.

دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا در این نشست، ضمن قدردانی از حضور اساتید و آرزوی سلامتی برای همگان، در سخنانی اظهار داشت: خداوند متعال را شاکرم که دوباره فرصتی فراهم گردید تا در خدمت همکاران گرامی باشم، عزیزانی که رسالت توسعه علمی بر عهده آنها قرار دارد و همه ما باید قدردان تلاش‌های این جامعه معزز باشیم.

جوانان امید اصلی جامعه دانشگاهی برای ساختن آینده‌ای بهتر

ایشان ضمن آرزوی توفیق برای دانشگاهیان؛ نخبگان و جوانان را امید اصلی جامعه دانشگاهی برای ساختن آینده‌ای بهتر و تلاش در مسیر آرمان‌های والای انقلاب دانست و افزود: ما دانشگاهیان پاسدار خون شهدای والامقام هستیم و امیدواریم بتوانیم در این مسیر ادای دین کنیم.

رئیس دانشگاه رازی بیان داشت: شایسته است از زحمات و تلاش‌های اساتید گرامی که در عرصه آموزش به ویژه در شرایط مواجهه با همه‌گیری بیماری کووید 19، با وجود همه مشکلات، نهایت اهتمام خود را برای تدریس و ارائه آموزش‌های تحصیلی از طریق فضای مجازی به کار گرفتند، تقدیر و قدردانی نمایم.

گردآوری کتاب عملکرد هشت ساله دانشگاه

دکتر اعلمی‌آل‌آقا با اشاره به گردآوری کتاب عملکرد هشت ساله دانشگاه (1400-1392) و قدردانی از همکاران دانشگاه برای تهیه این کتاب بیان داشت: از معاونت فرهنگی و اجتماعی به پاس اهتمام ویژه برای گسترش فضای گفتگو  و صمیمت در محیط دانشگاه تشکر می‌کنم.

ایشان با یادآوری شعار «اخلاق محوری، پیشرو در تحقق جامعه دانش بنیان» به عنوان شعار راهبردی دانشگاه رازی، اظهار داشت: امیدواریم همچون گذشته هر عضو خانواده بزرگ دانشگاه رازی همواره برای اعتلا و تحقق این شعار راهبردی نهایت تلاش خود را داشته باشد.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا بیان کرد: با توجه به شرایط دنیای امروز، حقیقتاً همه امید ما به دانشگاه و نگاه عالمانه و عاقلانه آن برای حل مشکلات جامعه است، ما معتقدیم که دانشگاه به عنوان کانون جامعه دانش‌بنیان می‌تواند در کمک به حل و فصل مسائل بنیادین مردم ایفای نقش نماید و در این مسیر حامی توسعه جامعه دانش‌بنیان، اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش بنیان هستم.

ایشان ضمن اشاره به جایگاه ممتاز دانشگاه رازی در عرصه ملی و بین‌المللی گفت: علی‌رغم کم توجهی به مقوله پژوهش و امکانات محدودی که در اختیار نهاد آموزش عالی قرار دارد اما بر خود می‌بالیم که توفیقات ارزشمندی در زمینه‌های مختلف به ویژه تولید مقالات بین‌المللی توسط دانشگاهیان کسب شده است.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا ضمن انتقاد از تخصیص بودجه اندک فعالیت‌های پژوهشی گفت: سال‌های است که تاکید می‌شود سهم بودجه پژوهش از تولید ناخالص ملی باید به بیش از یک و نیم درصد برسد کما اینکه تاکید رهبر معظم انقلاب بر این هدفگذاری است اما همچنان این سهم به میزان سه دهم، چهار دهم است و لذا باید برای اصلاح آن تلاش شود.

ایشان پایبندی به اخلاق محوری توسط دانشگاهیان را مورد تاکید قرار داد و افزود: همانطور که رسالت پیامبر اکرم(ص)، تعالی مکارم اخلاق است، نهادهای دانشگاهی اعم از مدیران، اساتید، تشکل‌ها و... باید به تاسی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در مسیر تحکیم اخلاق و ارزش‌ها در دانشگاه و جامعه تلاش نمایند و دغدغه‌ها و مسائل موجود را با ادبیات فاخر دانشگاهی تعقیب نمایند.

اهتمام ویژه به پژوهش‌های علوم انسانی در دانشگاه رازی

دکتر اعلمی‌آل‌آقا با بیان اینکه در کلان کشور به شاخص اخلاق محوری توجه شایسته صورت نمی‌گیرد، گفت: خوشبختانه تحولات و گام‌های مثبتی برای اصلاح رویه‌های فرهنگی در دانشگاه رازی برداشته شده است و شاهد اهتمام جدی همکاران حوزه فرهنگی و اجتماعی برای گسترش ارتباط دانشگاهیان با جامعه در قالب نشریه نامه فرهنگ رازی هستیم، از سویی بستری برای توسعه فضای گفتگو به صورت مجازی در دانشگاه توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی ایجاد گردیده است که مورد استقبال همکاران گرامی قرار گرفته است و امیدوارم این بسترها به تعامل هر چه بیشتر جریان اندیشه کمک کند.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا با بیان اینکه طی 8 سال گذشته اهتمام ویژه‌ای برای توجه به پژوهش‌های علوم انسانی در دانشگاه صورت گرفته است، افزود: فعالیت همکاران ما در حوزه تاریخ (پژوهشکده تاریخ) نمود بارز این مساله است. در زمینه‌های دیگر نیز شاهد تحولات جدی در عرصه توسعه فضاهای کالبدی، گسترش سامانه‌سپاری و... هستیم.

ایشان با اشاره به دغدغه‌های مختلف در حوزه مدیریتی دانشگاه بیان کرد: موضوعی که طی سالیان خدمت در عرصه مدیریتی دانشگاه از آن محروم بوده‌ام، دیدارهای چهره به چهره با همکاران گرامی دانشگاه است که علی‌رغم علاقه و دغدغه اینجانب برای این مهم اما اهتمام به موضوعات کلان همچون توسعه و تامین زیرساخت‌های دانشگاه سبب شد کمتر توفیق دیدار با همه همکاران را داشته باشم که از این جهت عذرخواه همکاران خودم هستم.

همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه رازی

دکتر اعلمی‌آل‌آقا با اشاره به تلاش‌های جدی برای پرداخت مطالبات اعضای هیات علمی در هشت سال گذشته گفت: در ابتدای مدیریت اینجانب شاهد انباشت بدهی‌های حق‌التدریس همکاران و پژوهانه فعالیت‌های پژوهشی بودم اما خوشبختانه امروز از همه این مشکلات عبور کرده‌ایم و رویکرد احقاق حقوق حقه همکاران را دنبال نموده‌ایم.

ایشان به موضوع همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه رازی به عنوان مطالبه جدی همکاران پرداخت و بیان کرد: بسیاری از همکاران گلایه‌مند هستند و این موضوع را مطرح می‌کنند که چرا در اکثر دانشگا‌ه‌ها بحث همسان‌سازی حقوق اعمال گردیده اما در دانشگاه رازی انجام نشده است؟ در این خصوص باید عرض کنم پیگری لازم برای این مطالبه به حق صورت گرفته است اما اختلاف نظر حقوقی برای پرداخت یا عدم پرداخت حقوق با توجه به عدم تخصیص اعتبار ردیف مربوطه در بحث همسان‌سازی وجود دارد. مکاتبات لازم نیز با وزارتخانه صورت گرفته است اما هنوز مسئولین وزارت عتف در رفع ابهام پرداخت حقوق بر مبنای آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی پاسخی به دانشگاه منعکس ننموده‌اند.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا با اشاره به شأن و جایگاه اعضای فرهیخته هیات علمی که حقوق حقه آنها به موقع پرداخت شود، افزود: مدیریت دانشگاه به طور جدی پیگیر پرداخت و احقاق حقوق همکاران بوده است. از سویی قائل به این موضوع هستم که نباید از قشر فرهیخته کارمندان غافل شد و  فضاهایی به وجود آید که کارمندان تلاشگر دانشگاه احساس کنند نگاه دوگانه‌ای به آنها در مقایسه با اعضای هیات علمی صورت می‌گیرد کما اینکه شخصا در همه زمینه‌ها مخالف ایجاد فاصله در میان جامعه هیات علمی و کارمندان هستم.

ایشان در ادامه در پاسخ به دغدغه برخی از مدیران و اعضای هیات علمی در خصوص جذب تعدادی نیرو در قالب قرارداد شرکتی که در روزهای اخیر صورت گرفته و لزوم شفاف‌سازی در این خصوص اظهار داشت: در دوره مدیریت جناب آقای دکتر خدایی که انصافا ایشان تلاش داشتند دانشگاه را با کیفیت خوب مدیریت نمایند و در جذب نیروی انسانی برای دانشگاه، دغدغه جذب نیروهای کیفی‌تری را داشتند، 87 نفر به صورت قرارداد شرکتی وارد دانشگاه شدند که روند استخدام هیچ یک از این افراد از طریق هیچ فراخوانی صورت نگرفت، بعضا در نهادهای ارزشی نیز این رویه اتفاق افتاد و در مواردی تا پنج نفر از افرادی که بدون شرکت در فراخوان استخدامی جذب شدند منصوب به آنها بودند و آن پاکی و اعتمادی که از نهادهای ارزشی و صیانتی انتظار می‌رود را زیر سوال می‌برد.

رئیس دانشگاه ایجاد فضای گفتگو و نقد مشفقانه و عالمانه در دانشگاه را باعث افتخار دانست و گفت: امیدواریم بیش از بیش فضا برای بیان انتقادات و فرصت هم‌اندیشی را داشته باشیم.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا در ادامه ضمن استماع نقطه نظرات و انتقادات اعضای محترم هیات علمی دانشگاه، به دغدغه‌های ایشان پاسخ داد و با استقبال از ادامه این جلسات، برای همه عزیزان آرزوی توفیق و سلامتی نمود.

آخرین اخبار