538

مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی از اجرای برنامه‌ها و اعلام سیاست‌های تشویقی دانشگاه در حوزه چاپ و نشر خبر داد

دکتر کیانوش چقامیرزا در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه به بیان آخرین تحولات صورت گرفته درحوزه چاپ و نشر دانشگاه رازی پرداخت و با اشاره به تهیه سند راهبردی دانشگاه اظهار داشت: افزایش کمی و کیفی تولیدات علمی دانشگاه از جمله افزایش چاپ کتاب یکی از مهم‌ترین اهداف این سند راهبردی است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه در ادامه به برگزاری جلسات متعدد در شورای چاپ و نشر دانشگاه و استفاده از نظرات صاحب‌نظران این حوزه در دانشگاه، اشاره کرد و افزود: تصمیمات و مصوبات مهمی درحوزه چاپ و نشر دانشگاه اتخاذ شده است.

افزایش حداقل حمایت دانشگاه از چاپ کتاب از 25% به 50% و  اصلاح شیوه‌­نامه امتیازدهی کتاب

ایشان افزود: حمایت دانشگاه از چاپ کتاب در انتشارات دانشگاه از 25 درصد به50 در صد و بالاتر رسیده است و با توجه به نوع کتاب، این حمایت می‌تواند بین 50 تا 100 درصد باشد. در ضمن پرداخت سهم مشارکت از محل پژوهانه مولف هم امکان‌پذیر شده است. همچنین شیوه‌نامه امتیاز دهی به کتاب تغییرکرده و امتیاز کتب چاپ شده در انتشارات دانشگاه رازی افزایش یافته است.

تدوین دو شیوه‌نامه و دستورالعمل در شورای چاپ و نشر دانشگاه در راستای سیاست‌های تشویق به چاپ کتاب

دکتر چقامیرزا با اشاره به تصویب دو شیوه‌نامه و دستورالعمل در شورای چاپ و نشر دانشگاه گفت: به منظور تشویق اعضای محترم هیئت علمی که آثار علمی و پژوهشی خود را در انتشارات دانشگاه رازی چاپ می‌نمایند «شیوه‌نامه انتخاب و تشویق صاحبان اثر (کتاب) برتر انتشارات دانشگاه» و دستورالعملی تحت عنوان «دستورالعمل تبدیل پایان‌نامه و رساله (پارسا) به کتاب در انتشارات دانشگاه رازی»  فراهم شده که به موجب آن پایان­‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه می‌توانند با طی کردن فرآیند چاپ کتاب در انتشارات دانشگاه، به کتاب تبدیل شوند. متن این دو شیوه‌نامه و دستورالعمل در پورتال معاونت پژوهش و فناوری در قسمت فرم‌ها و آیین‌نامه‌ها موجود است.

ایشان به افزایش ضریب تاثیر امتیاز کتاب با توجه به ظرفیت آیین‌نامه‌ها و قرارگرفتن امتیاز کتاب در بخش امتیازات پژوهشی جهت اخذ پایه تشویقی در آخرین نسخه اصلاح شده «دستورالعمل اعطای ترفیع سالیانه اعضای هیئت علمی» اشاره کرد و افزود: به هیئت ممیزه دانشگاه پیشنهاد شده  برای  رشته­‌هایی که امکان چاپ مقالات Q1  و Q2 را در مجلات JCR ندارند، چاپ کتب تالیفی و تصنیفی جایگزین شود.

راه‌­اندازی نشر دیجیتال برای نخستین بار در دانشگاه رازی

مدیر امور پژوهشی دانشگاه در ادامه از تحولی تازه در حوزه چاپ و نشر دانشگاه خبر داد و افزود: اخیرا دانشگاه رازی قراردادی با یکی از پلتفرم‌های فروش نسخ دیجیتالی منعقد نموده و برای نخستین بار در دانشگاه رازی امکان تهیه و فروش نسخه دیجیتالی از کتب چاپ شده توسط انتشارات دانشگاه فراهم شده است. این امر موجب افزایش چاپ و فروش تولیدات  علمی دانشگاه در حوزه چاپ و نشر می‌گردد.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه در پایان اظهار امیدواری کرد: این اقدامات و فعالیت‌ها منجر به افزایش چاپ کتب ارزشمند در انتشارات دانشگاه رازی شده و تولیدات علمی دانشگاه به لحاظ کمی وکیفی افزایش یابد.


شناسه : 1469882