1000

دستگاه Flame Photometer (نورسنج شعله ای) مستقر درشعبه دو آزمایشگاه مرکزی دانشگاه رازی نصب و راه‌اندازی شد.

دستگاه Flame Photometer (نورسنج شعله ای) مستقر درشعبه دو آزمایشگاه مرکزی دانشگاه رازی نصب و راه‌اندازی شد.

دستگاه Flame Photometer شعبه دو آزمایشگاه مرکزی دانشگاه رازی مدل 310C ساخت کشور جمهوری اسلامی ایران است که برای اندازه گیری عناصر سدیم(Na)، پتاسیم(K) و لیتیم(Li) که برای برانگیخته شدن آنها به انرژی کم و دمای پایین  نیاز است استفاده می شود.

عملکرد این دستگاه در درجه حرارت پایین و تکرارپذیری بالا، این دستگاه را برای کار آزمایشگاهی ایده ال می سازد. سیستم ایمنی شعله در این دستگاه عملکرد کار در مکان های آموزشی، پژوهشی و صنعتی را بسیار راحت کرده است.

دارا بودن کمپرسور هوای خارجی و  قابلیت کالیبراسیون بصورت دستی از جمله ویژگی های این دستگاه است.

دستگاه فلیم فتومتردر زمینه آب و فاضلاب ، پزشکی، معادن، خاک، سیمان، کشاورزی، شیمی و پتروشیمی، محصولات غذایی و ...کاربرد گسترده ای دارد.

 

 

اساس کار دستگاه Flame Photometer (نورسنج شعله ای) برانگیختن الکترون یک اتم به وسیله گرما می باشد. در یک فلیم فتومتر بطورکلی یک گاز اشتعال پذیر ( گاز طبیعی مایع) با یک عامل اکسید کننده (هوای فشرده) مشتعل گردیده و تولید شعله می نمایند و نمونه به کمک هوای فشرده به صورت قطرات ریز یکنواخت به درون شعله اسپری می شود. نمک های فلزی در داخل شعله تبخیر شده و به سرعت به اتم های گازی تفکیک می شوند. وقتی دما از حد بحرانی بالاتر می رود اتم های گازی، انرژی جذب می کنند و این انرژی موجب برانگیختگی الکترون ها به تراز بالاتر با انرژی بیشتر می شود. وقتی این الکترون ها به تراز پائین تر با انرژی کمتر خود باز می گردند انرژی جذب شده را به صورت امواج نوری از دست می دهند. میزان از دست دادن انرژی، در نتیجه بازگشت الکترون ها از تراز برانگیخته به تراز پایه می باشد. از آنجایی که نور بیش از یک تراز انرژی دارد ، می تواند در طول موج های مختلف جذب شود . این طول موج های مختلف نشان دهنده خصوصیات هر عنصر است. در نتیجه نور ساطع شده نیز دارای طول موج مشخصی می باشد که برای هر عنصر اختصاصی است. در شرایط استاندارد و طول موج مشخص ، شدت نور برای هر اتم با تعداد اتم های برانگیخته نسبت مستقیم دارد . بنابر این با غلظت ترکیب مورد نظر در نمونه متناسب است  و می توان آن را با فیلترهای نوری مناسب و فتودتکتور اندازه گیری کرد. سلول فتوتیوب نور را دریافت کرده و ولتاژی متناسب با شدت آن ایجاد می کند که این ولتاژ توسط یک سیستم آنالوگ دیجیتال قابل اندازه‌گیری است . از این رو نورسنجی با شعله ، اندازه گیری مستقیم برخی از فلزات را ممکن می سازد .

شایان ذکر است آزمایشگاه مرکزی دانشگاه رازی با داشتن دستگاه های پیشرفته پلاسمای جفت شده القایی(ICP)، طیف سنج جذب اتمی(AAS)، اسپکتروفتومتر(UV-Vis)، تخلخل سنج(BET)، آنالیز حرارتی همزمان(STA)، کروماتوگراف گازی(GC)، کروماتوگراف مایع با عملکرد بالا(HPLC) و .... آمادگی لازم برای ارائه خدمات تخصصی در حوزه های مختلف علمی-پژوهشی در چارچوب مقررات آزمایشگاه مرکزی را دارد.
لازم به ذکر است کار نصب و راه اندازی این دستگاه بر عهده خانم شکوفه برون کارشناس آزمایشگاه دانشگاه بوده است .

 

 

 


شناسه : 1030929