566

برگزاری کارگاه "آشنایی با نظام رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام" برای مدیران دانشگاه

به گزارش روابط عمومی کارگاه "‌آشنایی با نظام رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام" روز چهارشنبه 17 شهریور 1400 ساعت 10 صبح بصورت مجازی توسط حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه برگزار شد.

در این کارگاه که با حضور ریاست محترم دانشگاه و معاونان و مدیران واحدهای مختلف و همچنین کارشناسان پژوهشی  برگزار شد سرکار خانم دکتر صراطی مدیر گروه رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در ابتدا به بیان تاریخچه کوتاهی از رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در سطح جهان پرداخته و با اشاره به نظام های رتبه بندی متعددی که در سطح جهان وجو دارد یاداور شدند نمی توان همه این نظام های رتبه بندی را معتبر و قابل قبول دانست.

ایشان به  بحث در خصوص نظام رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام پرداختند و اظهار داشتند پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از سال 1389 دانشگاه های کشور را بر اساس شاخص ها و متدلوژی خود رتبه بندی و ارزیابی می‌کند. دکتر صراطی در ادامه اظهار داشتند از سال 1398 بر اساس ماموریت‌های جدید دانشگاه‌ها و براساس سند اسلامی شدن دانشگاه­ها و اسناد بالادستی بحث تغییر شاخص ها و رتبه‌بندی جدید دانشگاه‌ها بر اساس شاخص‌های جدید مطرح شد. طی جلسات  متعددی که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با وزارت علوم  برگزار کرد و همچنین نظرخواهی از دانشگا‌ها و مراکز پژوهشی کشور شاخص‌های جدید معرفی و در سال 1399 برای نخستین بار این شاخص‌ها در قالب پرسشنامه خوداظهاری به دانشگاه‌ها ارسال شد.

دکتر صراطی یادآور شد نظام رتبه‌بندی ISC به سه طریق داده‌های مورد نیاز برای ارزیابی دانشگاه‌ها را گرداوری می‌کند. 1. پرسشنامه خوداظهاری دانشگاه ها 2. پایگاه های استنادی معتبر جهانی نظیر WOS، JCR و.. و همچنین تعدادی از پایگاه ها و مراکز اطلاعاتی معتبر داخلی نظیر سازمان سنجش، شورای سیاستگزاری وزارت عتف، و..

مدیر گروه رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به  اهمیت  تکمیل  صحیح پرسشنامه در نتایج نظام رتبه‌بندی افزود تکمیل پرسشنامه خوداظهاری دانشگا­ها یک کار تیمی است و نیازمند کمک و حمایت همه بخشهای دانشگاه است.

ایشان یادآور شد به منظور جلوگیری از تضییع حقوق سایر دانشگاه­ها،  برای هر شاخص می‌بایست مستندات صحیح و قابل قبول ارسال شود و  برای رتبه‌بندی امسال،  دانشگاه‌ها شانس مجددی برای ارسال مستندات نخواهند داشت.

دکتر صراطی در ادامه به ذکر شاخص­های نظام رتبه‌بندی ISC پرداخت و با اشاره به وضعیت و امتیازات  دانشگاه رازی در توضیحاتی در خصوص نحوه محاسبه شاخص­ها ارائه داد.

در ادامه مدیران بخشهای مختلف دانشگاه به بیان نظرات و پیشنهادات خود در خصوص شاخص های جدید نظام رتبه بندی ISC پرداخته و سوالات خود در این خصوص را مطرح کردند.

آقای دکتر فرزاد ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در سخنانی با اشاره به وضعیت مطلوب دانشگاه رازی در نظام های معتبر رتبه بندی جهانی اظهار داشتند وضعیت دانشگاه رازی در نظام­هایی که داده­های خود را از پایگاه های استنادی مستقل و معتبر گرداوری می کنند مناسب بوده است اما در نظام هایی که بخشی از داده­ها توسط خود دانشگاه­ها تکمیل می شود گاهی اوقات نتایج غیر قابل قبول و شگفت انگیز است. ایشان خواستار آن شد در نظام رتبه بندی ISC نیز تدابیری اندیشیده شود تا داده­ها مستقیما از پایگاه ها ومراکز معتبر گرداوری شود و نقش پرسشنامه خوداظهاری در این زمینه کمرنگتر شود.

تعدادی از مدیران دانشگاه نیز  اظهار داشتند برخی از شاخص­های نظام رتبه بندی ISC نظیر کیفیت دانشجویان ورودی و اشتغال فارغ‌التحصیلان عادلانه نیست و عملا به نفع دانشگاه های بزرگ است.

ابهامات موجود در تعدادی از شاخص­ها و نحوه گردآوری مستندات مربوط به آنها نیز از موارد مطرح شده توسط مدیران دانشگاه بود که خانم دکتر صراطی توضیحاتی در خصوص آنها بیان داشت.

 


شناسه : 1469791