ششمین جلسه گروه کاری آموزش استان کرمانشاه در دانشگاه رازی برگزار شد - پرتال اصلی دانشگاه رازی
با محوریت تدوین سند آمایش آموزش عالی؛
ششمین جلسه گروه کاری آموزش استان کرمانشاه در دانشگاه رازی برگزار شد
ششمین نشست از دور چهارم گروه کاری آموزش استان کرمانشاه، در دانشگاه رازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی؛ ششمین نشست از دور چهارم گروه کاری آموزش استان کرمانشاه، در روز یکشنبه مورخ ۲۳ آذر ۱۴۰۴، در سالن جلسات دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه رازی برگزار گردید.
هدف اصلی این گردهمایی، تداوم روند تدوین سند آمایش آموزش عالی استان بود، اقدامی راهبردی که بر اساس مصوبه هفتمین جلسه کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری استان، به دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه مادر استان سپرده شده است.
در این جلسه دکتر رضا آقایاری، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به حاضرین، در سخنانی به تشریح دستورکار جلسه پرداخت.
دکتر اسماعیل میرزایی قلعه، مسئول دبیرخانه امور اجرایی دانشگاه معین استان کرمانشاه، اظهار داشت: بر اساس مصوبات جلسات پیشین کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری، دانشگاه رازی موظف به تدوین این سند کلان شده و این نشست گامی در مسیر اجرایی کردن آن مصوبه است.
در ادامه، دکتر جلیل کریمی، عضو هیأت علمی دانشگاه رازی و ارائهدهنده اصلی جلسه، خلاصهای از یک پژوهش سهساله (۱۳۹۸-۱۴۰۰) در سطح استان را ارائه نمود.

وی اعلام کرد این پژوهش با تحلیل اسناد بالادستی، مطالعات جمعیتشناختی و آسیبشناسی صورت گرفته و در نهایت به تعیین راهبردها پرداخته است. از جمله چالشهای اصلی شناساییشده در این پژوهش، عدم همکاری و هماهنگی مؤثر بین مؤسسات آموزشی و عدم انطباق رشتههای دانشگاهی موجود با توانمندیها و پتانسیلهای بومی هر منطقه از استان عنوان شد. دکتر کریمی به خلأ وجود دانشکده هنر در استان علیرغم وجود زمینههای قوی فرهنگی و استعدادی در رشته هنر در استان اشاره کرد.
در این راستا، دکتر آقایاری نیز با اشاره به پیگیری دانشگاه رازی برای ایجاد دانشکده هنر گفت: یکی از موانع جدی، جذب هیأت علمی متخصص در این حوزه میباشد. این اظهارات، شکاف بین نیاز استان و ظرفیتهای فعلی دانشگاهی را نمایان ساخت.
دکتر اقبال یاوری، مدیر آموزش و پژوهش سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه، بر جنبه عملیاتی شدن بحث تأکید و اعلام کرد هدف نهایی، تدوین یک برنامه عملیاتی چهارساله برای حوزه آموزش عالی استان است. وی نیز با اشاره به مثال فقدان رشتههای هنری در دانشگاه رازی، علیرغم وجود زمینههای قوی هنری در استان، بر لزوم اصلاح این ناهماهنگیها تأکید ورزید.
در بخش پایانی جلسه، تعدادی از مدیران حاضر به بیان دیدگاههای تخصصی خود پرداختند:
مهندس ایمانی، مدیرکل فنی و حرفهای استان، بر ضرورت ادغام بحث مهارتآموزی در برنامهریزی درسی تمامی دانشگاهها تأکید کرد.
دکتر طاهرپور، رئیس بنیاد نخبگان استان، خواستار آسیبشناسی ادامه تحصیل دانشجویان در مقاطع عالی در رشتههای غیرمرتبط با تحصیلات قبلی و همچنین تعیین زمانبندی مشخص برای اجرایی شدن سند آمایش شد.
دکتر سپهر، معاون متوسطه آموزش و پرورش استان، با نگاهی فراتر از آموزش عالی، به نظام هدایت تحصیلی اشاره و اعلام کرد تعیین رشته دانشآموزان در پایه دهم دیر است و همچنین ارتقای کیفیت آموزشی و معدل دانشآموزان بدون تخصیص بودجه لازم امکانپذیر نمیباشد.
پس از بحث و تبادل نظر، مقرر شد جلسه آتی گروه کاری آموزش استان نیز به صورت تخصصی به بحث و بررسی حول تدوین بندهای سند آمایش آموزش عالی اختصاص یابد. این جلسه گامی دیگر در مسیر پاسخگویی به یک نیاز ساختاری و بلندمدت در نظام آموزش عالی استان کرمانشاه بود و بر عزم اعضا برای ایجاد تحولی مبتنی بر برنامهریزی منطبق با نیازهای واقعی منطقه و ایجاد هماهنگی بین نهادهای آموزشی تأکید نمود.
گزارش تصویری این نشست را در ادامه ببینید:
