آخرین اخبار

سومین همایش ملی "کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف در مناطق خشک" به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، سومین همایش ملی کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف در مناطق خشک، 26 بهمن ماه 1401 به میزبانی پردیس کشاورزی  و منابع طبیعی دانشگاه رازی برگزار شد.

در ابتدای این همایش، دکتر هوشنگ قمرنیا عضو هیئت علمی دانشگاه رازی و دبیر علمی سومین همایش ملی کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف ضمن خیرمقدم به مدعوین اظهار داشت: 82 اثر به دبیرخانه این همایش ارسال شده که چهار اثر از این آثار رد و مابقی پذیرش شده‌اند.

وی با اشاره به ارسال مقاله برای برگزاری این همایش از سراسر کشور، گفت: در جریان برگزاری این همایش دو روزه که به صورت مجازی از سراسر کشور شرکت کننده دارد، 19 مقاله در حوزه استفاده از تکنیک‌های کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف ارائه می‌شود و در روز دوم نیز شرکت‌کنندگان از سدگاوشان و تاسیسات آن بازدید خواهند کرد.

استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: دو همایش قبلی به ترتیب در مشهد و شهر فسا استان فارس برگزار شد.

وی در ادامه از کشاورزان مهاجر به عنوان یکی از چالش‌های جدی پیش روی بخش کشاورزی در استان کرمانشاه یاد کرد و افزود:  این کشاورزان با استفاده بی رویه از سموم و کودها برای تولید محصولات آب‌بری مثل سیب زمینی سرمایه‌های بخش کشاورزی استان را به خارج از استان منتقل می‌کنند.

دکتر قمرنیا با بیان اینکه استان کرمانشاه 15 هزار و 553 حلقه چاه کشاورزی دارد، گفت: 5546 مورد از این چاه‌ها بصورت غیرمجاز حفر شده‌اند.

در این مراسم، دکتر علی بهشتی‌آل‌آقا ضمن خیرمقدم به میهمانان در سخنانی اظهار داشت: مسئله آب از گذشته تا به امروز جزو چالش‌های ساکنان فلات ایران بوده است. ایران همواره با چالش کم آبی مواجه بوده و شاید به همین دلیل است که ایرانیان برای مصرف بهینه آب به فکر ابداع قنات افتاده‌ و به عنوان مخترع قنات به دنیا معرفی شده‌اند.

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی افزود: در کشوری مانند ایران که همیشه با کم‌آبی درگیر بوده باید سیاست‌های کم آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب در بخش‌های مختلف در برنامه قرار گیرد، با توجه به محدودیت‌های موجود در زمینه منابع آبی، استفاده از آب‌های غیرمتعارف دیگر صرفا یک گزینه نیست و چه بخواهیم، چه نخواهیم باید از این آب‌ها استفاده کنیم، لذا باید از روش‌های نوین و علمی برای استفاده درست از این آب‌ها بهره بگیریم.

دکتر بهشتی‌آل‌آقا بیان کرد: استفاده از آب‌های نامتعارف با توجه به محدودیت منابع آبی کشور در  بحث مدیریت خشکسالی مؤثر و کارآمد است.

وی گفت: استفاده از آب ‌ای غیرمتعارف یکی از راه های توسعه بخش کشاورزی محسوب می شود، اما باید با استفاده و بهره گیری از اصول مدیریتی آسیب‌های آن را به حداقل رساند. به عنوان نمونه باید به جای استفاده مستقیم از آب‌های نامتعارف از تصفیه جهت کنترل آن بهره بگیریم و از مواد اصلاحی که به حذف فلزات سنگین منجر می شود جهت حل مشکل تجمع فلزات سنگین استفاده کنیم.

دکتر بهشتی‌آل‌آقا اظهار داشت: استفاده از آب‌های نامتعارف شامل آب‌های آلوده به فاضلاب، آب‌های با درجه شوری بالا، آب‌های حاوی فلزات سنگین و ... در بخش کشاورزی تبعات خاص خود را دارد.

وی عنوان کرد: استفاده از این آب‌ها در بخش کشاورزی در کنار آلودگی‌های زیست محیطی که ممکن است در پی داشته باشد، می‌تواند سلامت انسانها را هم به مخاطره بیاندازد، لذا باید از روش‌های نوین و علمی برای استفاده درست از این آب‌ها بهره بگیریم.

دکتر بهشتی‌آل‌آقا از موارد مناسب استفاده از آب‌های غیرمتعارف را استفاده از این آب‌ها در آبیاری فضای سبز شهری دانست و بیان کرد: با توجه به کاهش چشمگیر منابع آبی، استفاده از آب‌های غیرمتعارف تصفیه شده بهترین راهکار برای نجات فضای سبز شهری است.

وی یادآور شد: به دلیل درگیر بودن کشور با دوره‌های کوتاه مدت و بلندمدت خشکسالی و از طرفی با توجه به دائمی بودن منبع پساب، این منبع می‌تواند نقش مهمی در تامین آب مصارف برخی بخش‌ها به ویژه صنعت ایفا کند.

در ادامه المیر حسنی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه به دنبال روش‌های کم‌آبیاری برای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی استان هستیم، گفت: در این راستا تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری در برنامه است.

حسنی اشاره ای هم به اقدامات خوب صورت گرفته در استان کرمانشاه در راستای استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری داشت و گفت: هم اکنون بالای 50 درصد اراضی آبی استان کرمانشاه به سیستم های آبیاری نوین مجهز شده‌اند، در حالیکه در کشور 35 درصد اراضی آبی کشور به سیستم های نوین آبیاری مجهز هستند.

وی اشاره ای هم به دیگر برنامه‌های مجموعه جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در راستای اجرای طرح ملی سازگاری با کم آبی داشت و گفت: در این راستا اقداماتی شامل جایگزینی کشت محصولات کم آب بر مثل زعفران، گل محمدی و گیاهان دارویی، ایجاد سایبان باغ، اجرا و نظارت دقیق بر الگوی کشت مصوب، سخت نمودن عرصه برای کشاورزان غیربومی و... در برنامه استان قرار دارد.

شایان ذکر است؛ دانشگاه رازی در روزهای 26 و 27 بهمن ماه میزبان سومین همایش ملی کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف در مناطق خشک است.

 

آخرین اخبار