آخرین اخبار

نشست خبری دکتر جمال فتح‌اللهی، رئیس دانشگاه رازی، با اصحاب رسانه استان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست خبری دکتر جمال فتح‌اللهی، رئیس دانشگاه رازی، با اصحاب رسانه استان کرمانشاه، روز شنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۴ در سالن جلسات حوزه ریاست این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست، دکتر جمال فتح‌اللهی ریاست دانشگاه رازی، با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، ابراز امیدواری کرد که نتایج این نشست برای استان، کشور و دانشگاه مثمر ثمر باشد. وی با اشاره به جایگاه رسانه‌ها در تحقق اهداف دانشگاه، بر نقش محوری آن‌ها در پیشبرد جامعه دانش‌بنیان تأکید کرد. 

رئیس دانشگاه رازی با بیان شعار دانشگاه مبنی بر «اخلاق محور، پیشرو در تحقق جامعه دانش‌بنیان»، به تبیین مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان پرداخت و اظهار داشت: این مفهوم به میزان بهره‌گیری از دانش در خلق ارزش افزوده و رفاه عمومی اشاره دارد. در سطح جهانی، پنج رکن اصلی در شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان مؤثر شناخته می‌شوند که شامل: حاکمیت، صنایع و بنگاه‌های اقتصادی، سازمان‌های مردم‌نهاد، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها هستند؛ این ارکان به صورت هماهنگ و متوازن، میزان دانش‌بنیان شدن اقتصاد یک کشور را تعیین می‌کنند.

دکتر فتح‌اللهی با اشاره به جایگاه ویژه رسانه‌ها به عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه دانش‌بنیان، خاطرنشان کرد: دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه مادر استان، با درک این نقش، تعامل سازنده با رسانه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در ادامه به آمار آموزش عالی استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در استان کرمانشاه حدود ۵۲ هزار دانشجو در ۴۶ واحد آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند که توسط قریب به ۱۷۰۰ عضو هیأت علمی تمام‌وقت آموزش می‌بینند.

رئیس دانشگاه رازی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای تقویت تعامل با سایر ارکان جامعه دانش‌بنیان، از نشست‌های منظم با صنایع، سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای حاکمیتی خبر داد و افزود: با مصوبه اخیر وزیر محترم علوم، مدیریت آموزش عالی استان نیز به دانشگاه رازی واگذار شده و نخستین گزارش در این زمینه به شورای برنامه‌ریزی استان ارائه شده است. 

دکتر فتح‌اللهی در بخش دیگری از سخنان خود به تمایز میان دانش صریح و دانش ضمنی پرداخت و توضیح داد: دانش صریح، قابل انتقال از طریق کتاب و کلاس‌های دانشگاهی است، در حالی که دانش ضمنی در محیط کار و عمل شکل می‌گیرد و انتقال آن دشوارتر است. رسانه‌ها می‌توانند در تسهیل انتقال دانش ضمنی نقش مؤثری ایفا کنند.

رئیس دانشگاه رازی در ادامه یادآور شد: تنها حدود ۱۰ درصد از دانش موجود، صریح و مکتوب است و بخش عمده دانش کاربردی در حین کار و در تعامل با محیط‌های اجرایی خلق می‌شود. بنابراین، برای اثرگذاری واقعی، نیازمند تعامل سازنده با بخش‌های تولیدی، صنعتی و سازمان‌های دولتی و غیردولتی هستیم.

دکتر فتح‌اللهی نقش رسانه‌ها را در این زمینه کلیدی دانست و اظهار داشت: رسانه‌ها می‌توانند با ترویج تفکر علم‌بنیان و افزایش تقاضای اجتماعی برای حل مسائل از مسیرهای علمی، به ایجاد پیوند بین دانشگاه و جامعه کمک شایانی کنند. وی همچنین بر عزم دانشگاه برای تعامل بیش‌تر با رسانه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای واسط برای تسهیل ارتباط بین صنوف و اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی تأکید کرد.

رئیس دانشگاه رازی با اشاره به اهمیت کسب اعتماد نهادهای صنعتی و تولیدی، خاطرنشان ساخت: هدف اصلی، ایجاد اطمینان در بدنه اقتصادی استان است تا با همراهی دانشگاه و به‌کارگیری توان علمی اعضای هیأت علمی و هزاران دانشجو، گام‌های عملی در مسیر توسعه دانش‌بنیان استان کرمانشاه برداشته شود.

تلاش برای تأسیس دانشکده هنر در دانشگاه رازی

وی با اشاره به برنامه‌های آتی دانشگاه، از تلاش برای تأسیس دانشکده هنر در دانشگاه رازی خبر داد و از رسانه‌ها خواست با ایجاد تقاضا و پیگیری موضوع، به تحقق این هدف کمک کنند.

دکتر فتح‌اللهی در ادامه با ارائه گزارشی از جایگاه و اقدامات دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه رازی با پیشینه‌ای بیش از نیم‌قرن، در حال حاضر میزبان حدود ۱۲ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیأت علمی است که از این تعداد، قریب به ۹۳۰ نفر را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به سیاست‌های اخیر دانشگاه در راستای ارتقای شهرت بین‌المللی، خاطرنشان کرد: کیفیت جذب دانشجویان بین‌المللی ارتباط مستقیمی با اعتبار علمی دانشگاه در عرصه جهانی دارد. در همین راستا، در طول یازده ماه گذشته، تلاش‌های مستمری برای معرفی و توسعه دیپلماسی علمی دانشگاه در مجامع بین‌المللی صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه رازی با بیان نمونه‌هایی از این اقدامات، تصریح کرد: از جمله می‌توان به حضور در کنفرانس علمی مشترک ایران و عراق در کربلا و انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری با دانشگاه‌های عراقی، همچنین سفرهای علمی به روسیه به دعوت دانشگاه «رودن» و مشارکت در پنل‌های تخصصی و نشست‌های بین‌المللی این دانشگاه اشاره کرد که با هدف معرفی ظرفیت‌های دانشگاه و جذب مشارکت‌های علمی جهانی انجام شده است.

دکتر فتح‌اللهی در ادامه با اشاره به نتایج رتبه‌بندی‌های ملی، افزود: بر اساس آخرین ارزیابی منتشرشده در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC، دانشگاه رازی در میان دانشگاه‌های جامع کشور، حائز رتبه هشتم و در بین استان‌ها نیز پس از تهران، اصفهان، شیراز، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی، جایگاه ششم را کسب کرده است. این در حالی است که استان کرمانشاه بر اساس شاخص‌های توسعه‌ای، عموماً در رده‌های ۱۶ تا ۱۸ کشور قرار دارد.

وی این جایگاه را گرچه قابل دفاع اما غیررضایت‌بخش خواند و تأکید کرد: دانشگاه در چارچوب پنج رکن اصلی جامعه دانش‌بنیان، به‌ویژه در تعامل با صنعت، رسانه و نهادهای مدنی، درصدد است تا نقش مؤثری در حل مسائل واقعی استان ایفا کند.

 پروژه خوابگاه متأهلی دانشگاه رازی

دکتر فتح‌اللهی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت پروژه خوابگاه متأهلی دانشگاه رازی، اظهار داشت: درصد پیشرفت دقیق فیزیکی این پروژه در دست نیست، اما با توجه به تخصیص ۵۰ درصد از منابع مالی آن از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه و با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت‌ها، تأمین مالی آن با چالش‌هایی مواجه است. با این حال، تلاش می‌شود این پروژه که مشتمل بر ۱۳۵ واحد است، طبق برنامه زمان‌بندی شده به مرحله بهره‌برداری برسد.

درآمدهای اختصاصی دانشگاه و تأثیر شرایط اقتصادی

ریاست دانشگاه رازی در توضیح وضعیت درآمدهای اختصاصی دانشگاه عنوان کرد: بخش قابل‌توجهی از این درآمدها، از طریق فعالیت‌هایی مانند جذب دانشجویان بین‌الملل محقق می‌شود که متأثر از شرایط کلی اقتصادی کشور است. دکتر فتح‌اللهی با بیان اینکه درآمد اختصاصی دانشگاه در هشت ماهه سال جاری حدود ۱۰۵ درصد برنامه پیش‌بینی‌شده محقق شده است، خاطرنشان کرد: با این حال، این رقم در مقایسه با برخی دانشگاه‌های بزرگ کشور عدد قابل‌توجهی نیست که این امر نیز وابسته به عوامل بیرونی و اقتصادی است.

 افزایش چشمگیر پذیرش دانشجویان خانم و چالش‌های خوابگاهی

ایشان به تغییر قابل‌توجه در ترکیب جنسیتی پذیرش دانشجویان اشاره و تصریح کرد: در پذیرش امسال، حدود ۷۰ درصد از دانشجویان ورودی جدید را خانم‌ها تشکیل داده‌اند. این در حالی است که ظرفیت‌های خوابگاهی پیش‌بینی‌شده عمدتاً مبتنی بر نیازهای گذشته و با محوریت آقایان طراحی شده بود. وی افزود: با وجود افزایش تعداد دانشجویان خانم نسبت به پیش‌بینی و نُرم سالانه، و با توجه به الزام اسکان این عزیزان، دانشگاه با تخصیص ظرفیت‌های اضافی و موقت، اقدام به ساماندهی این موضوع نموده که ممکن است همراه با نارضایتی‌هایی باشد، اما تمام تلاش برای مدیریت مطلوب آن در جریان است.

انتقال دانشکده‌های پراکنده و توسعه خوابگاه‌ها در پردیس اصلی

ریاست دانشگاه با اشاره به برنامه‌های توسعه فضای فیزیکی گفت: پس از سال ۱۳۸۴، کلیه ساخت‌وسازهای جدید در پردیس اصلی دانشگاه متمرکز شده است. تنها دانشکده علوم اجتماعی با حدود ۹۰۰ دانشجو همچنان در محل قبلی مستقر است که پیگیری برای انتقال آن به پردیس اصلی ادامه دارد. دکتر فتح‌اللهی در مورد خوابگاه‌ها نیز افزود: به غیر از سه خوابگاه موجود در سطح شهر، برنامه‌ریزی برای انتقال تمامی ظرفیت‌های خوابگاهی به پردیس اصلی و افزایش کمّی و کیفی آنها در دستور کار قرار دارد.

تأمین خدمات رفاهی و نظرسنجی از دانشجویان

وی با اشاره به ارائه روزانه حدود ۵۰۰۰ پرس غذا در مجتمع‌های تغذیه دانشگاه، اذعان داشت: با وجود تلاش برای ارائه بهترین خدمات، طبیعی است که با توجه به تنوع سلایق، نارضایتی‌هایی وجود داشته باشد. ریاست دانشگاه رازی ادامه داد: برای بهبود کیفیت، از سازوکارهایی مانند سامانه بازخورد و مشارکت شوراهای صنفی دانشجویان برای دریافت نظرات و اصلاح امور استفاده می‌شود. دکتر فتح‌اللهی در مورد هزینه غذا نیز توضیح داد: با توجه به افزایش شدید قیمت برنج ایرانی و ثابت بودن نسبی بودجه دانشگاه، ناگزیر به استفاده از برنج خارجی برای کنترل هزینه‌ها هستیم.

نقش دانشگاه در اقتصاد دانش‌بنیان و تأثیر تحریم‌ها

در پاسخ به پرسشی درباره اقتصاد دانش‌بنیان، ریاست دانشگاه با تأکید بر نقش دانشگاه به عنوان عرضه‌کننده دانش و فناوری در این اکوسیستم، به تبعات تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها سبب افزایش هزینه مبادله می‌شوند. این افزایش هزینه، به وضوح در عرصه‌هایی مانند تعاملات علمی بین‌المللی، رفت‌وآمد اساتید و دانشجویان و انتقال دانش نمایان است و به طور قطع فرصت‌های همکاری و توسعه را محدود می‌کند. هرچند تحلیل سود و هزینه سیاسی این محدودیت‌ها در حوزه تخصص اینجانب نیست، اما از منظر اقتصادی، افزایش هزینه مبادله به کاهش فرصت‌ها می‌انجامد.

ایشان درخصوص موضوع احتمالی رفع فیلترینگ اینترنت ویژه در برخی دانشگاه‌ها، ضمن شفاف‌سازی اظهار داشت: در دانشگاه رازی، هیچ برنامه یا اقدام خاصی در راستای ایجاد دسترسی خارج از ضوابط عمومی فیلترینگ انجام نشده و اساساً چنین ضرورتی در این دانشگاه احساس نمی‌شود. آنچه در فضای مجازی در این رابطه مطرح می‌شود، عمدتاً اشاره به پیگیری‌های دانشگاه تهران برای ایجاد دسترسی‌های کنترل‌شده و تخصصی برای اساتید و دانشجویان است که در چارچوب قوانین صورت می‌گیرد. در دانشگاه رازی، وضعیت دسترسی به اینترنت، مشابه دیگر نقاط کشور و مطابق با مقررات جاری است.

رئیس دانشگاه رازی در پاسخ به شایعات تغییر مدیریت این دانشگاه نیز تصریح کرد: اخباری در این زمینه در فضای مجازی و برخی محافل مشاهده کرده‌ام، اما به صورت رسمی و مکتوب، هیچ اطلاعی در این خصوص به بنده ابلاغ نشده است. وی در ادامه، با قاطعیت بر موضع نهاد علمی تحت مدیریت خود تأکید نمود و افزود: به طور صریح عرض می‌کنم که دانشگاه رازی کاملاً مقید و پایبند به قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

دکتر فتح‌اللهی در ادامه با اشاره به راهبرد کلان و نقش‌آفرینان جامعه دانش‌بنیان دانشگاه، به تشریح اقدامات و ظرفیت‌های پژوهشی این نهاد آموزش عالی پرداخت. ایشان با اشاره به وجود 61 گروه آموزشی فعال در حوزه‌های علمی متنوع، بر غنای پژوهشی دانشگاه تأکید نمودند.

رئیس دانشگاه رازی با ارائه آماری از فعالیت‌های پژوهشی، اعلام داشت: در سال جاری، قریب به ۸۰۰ پایان‌نامه در این دانشگاه به مرحله دفاع می‌رسد و تعداد قابل توجهی از دانشجویان دکتری تخصصی در حال فعالیت علمی و پژوهشی هستند.

دکتر فتح‌اللهی در ادامه، با تأکید بر نقش محوری رسانه‌ها در انعکاس دستاوردهای پژوهشی، خطاب به اصحاب رسانه بیان کرد: شما می‌توانید با نگاهی دقیق‌تر به مجریان این پژوهش‌ها که با حمایت و هزینه دولت انجام می‌شوند، ضمن انعکاس مناسب نتایج، فضایی برای تعامل بیشتر بین دانشگاه و جامعه فراهم آورید.

ایشان با اشاره به حوزه‌های تخصصی مانند کشاورزی، بر گشودگی فضای همکاری و عدم وجود مانع برای تعامل با متخصصان و همکاران سایر بخش‌ها تأکید نمودند.

رئیس دانشگاه با اشاره به ضرورت کیفیت‌بخشی و مسئله‌محوری در پژوهش‌ها، خاطرنشان کردند: انتظار می‌رود همکاران محقق، با دقت بیشتری به سراغ موضوعاتی بروند که مسائل استان را پاسخ می‌گویند. البته این نکته را باید متذکر شد که در دانشگاه، ریاست دانشگاه نمی‌تواند به استاد یا دانشجو دستور دهد در حوزه خاصی پژوهش کند، بلکه این امر مبتنی بر اختیار، تخصص و علاقه پژوهشگران است و سیاست‌گذاری کلان، زمینه‌ساز و تسهیل‌گر این مسیر است.

تأکید بر لزوم ایجاد فضای امن برای نقد سازنده

دکتر فتح‌اللهی با اشاره به جایگاه دوگانه خود به عنوان رئیس دانشگاه و عضو هیأت علمی، بر اهمیت ایجاد فضایی امن و آزاد برای نقد سازنده در محیط دانشگاه تأکید کرد و اظهار داشت: ضروری است دانشجو احساس کند می‌تواند بدون مواجهه با محدودیت، به نقد بپردازد و استاد نیز اطمینان یابد که نقد او با انگیزه‌ای سازنده صورت می‌گیرد. نقد تنها معطوف به سطوح کلان نیست، بلکه باید در کلاس‌های درس و فضای علمی نیز جاری باشد.

تمرکززدایی از فعالیت‌های فرهنگی و تقویت مشارکت گروه‌های دانشجویی

رئیس دانشگاه رازی، با اشاره به ظرفیت‌های درون‌دانشگاهی، خاطرنشان کرد: باید از تمرکز فعالیت‌های فرهنگی در ساختار ستادی کاست و امکان مشارکت بیشتر دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی را فراهم آورد. این دانشگاه دارای ۷۳ انجمن علمی-دانشجویی است که می‌توانند بسترساز فضای فرهنگی و نقادی باشند.

وی افزود: اگرچه سه تشکل دانشجویی موجود، به دلیل سابقه ذهنی خاص، نتوانسته‌اند تمامی سلایق گوناگون جامعه ۱۲ هزار نفری دانشجویی را پوشش دهند، اما همواره آماده‌ایم تا با تشکیل سریع شورای نظارت و پاسخگویی به موقع، زمینه و انگیزه لازم برای شکل‌گیری تشکل‌های جدید، از جمله تشکل‌های سیاسی در چارچوب مقررات، را ایجاد کنیم. عملکرد تشکل‌های فعلی نشان می‌دهد تاکنون برنامه‌ای از سوی آنان ارائه نشده که دانشگاه با آن مخالفت کرده باشد.

پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه برای مهارت‌آموزی

دکتر فتح‌اللهی با نگاهی کارکردگرایانه به آموزش، بر ضرورت پیوند دانش نظری با عمل تأکید و تصریح کرد: همانطور که عرض شد؛ حدود ۹۰ درصد دانش، ضمنی و حاصل کار عملی است. با این نگاه، درصدد تعامل با نهادهای صنعتی، حاکمیتی و سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم تا امکان فرصت‌های مطالعاتی و مهارت‌آموزی برای استادان و دانشجویان فراهم شود. این جلسات با نهادهای بیرونی، صرفاً تشریفاتی نیست، بلکه هدف، درگیر کردن عملی دانشجو با محیط کار است.

ارزیابی عملکرد و بازخوردگیری

در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی عملکرد، رئیس دانشگاه رازی توضیح داد: از زمان انتصاب، از تمامی مدیران منصوب خواسته شده برنامه عملیاتی ارائه دهند که این روند در حال پیگیری است. همچنین، با همکاری روابط عمومی و گروه جامعه‌شناسی، نظرسنجی برای دریافت بازخورد از همکاران داخلی ترتیب داده شده و استقبال می‌شود که بازخوردهای رسانه‌های استان نیز ارائه گردد.

همچنین در این نشست، دکتر هومن سالاری، مدیر حوزه ریاست دانشگاه، با ابراز خرسندی از حضور نمایندگان رسانه‌ها، آنان را رکن رکین دموکراسی خواند و اظهار داشت: نقش خبرگزاری‌ها و خبرنگاران در اصلاح مسیرهای مدیریتی و ارتقای کیفی نهادهای علمی بسیار حائز اهمیت است. دانشگاه رازی میزبان شماست و از نقدهای آگاهانه و منصفانه شما استقبال می‌کند.

در ادامه، دکتر سالاری با تأکید بر لزوم تعامل سازنده با رسانه‌ها، خاطرنشان کرد: نقش رسانه‌ها فراتر از بازتاب رویدادها و مناسبت‌هاست. ما سخت معتقدیم و نیازمند نقد منصفانه شما هستیم، چرا که این نقدها فرصتی برای اصلاح و ارتقای توانمندی‌های دانشگاه فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی دانشکده هنر، اعلام کرد: این دانشکده از اولویت‌های جدی دانشگاه رازی است؛ چرا که استان کرمانشاه از مزیت نسبی در حوزه‌هایی مانند موسیقی، معماری، باستان‌شناسی و گرافیک برخوردار است. وی از نقد رسانه‌ها درباره تأخیر در تأسیس این دانشکده استقبال کرد و آن را نشانه‌ای از مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانست.

دکتر سالاری با اشاره به جایگاه دانشگاه رازی به عنوان پنجمین شهر بزرگ دانشگاهی کشور (به جز پایتخت)، بر لزوم معرفی بهتر این نهاد علمی در سطح ملی و بین‌المللی تأکید کرد و افزود: متأسفانه دانشگاه رازی آن‌گونه که شایسته است شناخته نشده است، حتی در سطح ملی. یکی از اولویت‌های اصلی ما، معرفی ظرفیت‌های این دانشگاه و نقش آن در توسعه استان کرمانشاه است.

بررسی تغییر نام دانشگاه: مسئولیت اجتماعی در راستای توسعه منطقه 

وی با اشاره به بحث تغییر نام دانشگاه از رازی به کرمانشاه، توضیح داد: این بحث با هدف معرفی بهتر پتانسیل‌های استان و پرتکرار کردن نام کرمانشاه در سطح ملی مطرح شده است. این اقدام می‌تواند به توسعه یافتگی استان کمک کند و مسئولیت اجتماعی دانشگاه را در قبال منطقه نشان دهد.

نقش دانشگاه در اقتصاد دانش‌بنیان و درخواست از رسانه‌ها 

دکتر سالاری با اشاره به جایگاه دانشگاه در اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: دانشگاه رازی به عنوان یک تولیدکننده علم و فناوری، نیازمند شناخته شدن در سطح ملی و بین‌المللی است. ما با نهادهای مختلف اجتماعی و اقتصادی جلسات مستمری داریم، اما از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم تا در معرفی دقیق و شفاف ظرفیت‌های دانشگاه به جامعه کمک کنند.

وی با اشاره به حضور دانشگاه رازی در رسانه‌های معتبر جهانی مانند خبرگزاری تاس، خاطرنشان کرد: این حضور، فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های علمی دانشگاه است و از رسانه‌های داخلی می‌خواهیم با نقدهای منصفانه و اطلاع‌رسانی دقیق، ما را در این مسیر همراهی کنند.

مدیر حوزه ریاست دانشگاه رازی بار دیگر بر ضرورت نقد سازنده و تعامل دوسویه با رسانه‌ها تأکید و ابراز امیدواری کرد که این نشست‌ها به صورت مستمر ادامه یابد.

دکتر سالاری با محور قرار دادن موضوع استقلال نهاد علم و نقش آن در توسعه پایدار، سخنان مبسوطی ایراد نمود. وی تأکید کرد: پیش‌شرط بنیادین هرگونه تحول و پیشرفت در جامعه، استقلال نهاد علم است. وی خاطرنشان کرد که تنها در سایه استقلال علمی است که امکان عرضه مطلوب و تحریک فضای تقاضای حقیقی در عرصه‌های مختلف فناوری، صنعت و فرهنگ فراهم می‌آید.

وی در تشریح این مفهوم اظهار داشت: یک نهاد علمی مستقل می‌تواند هم عرضه‌کننده مؤثر و هم محرک تقاضای واقعی باشد. اگر نهاد علم وابسته و غیرمستقل باشد، به تدریج تهیدست شده و این تهیدستی به سایر نهادهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تسری می‌یابد. نهاد علم تهیدست، در گام اول، نهاد سیاست، اقتصاد و فرهنگ را تهیدست می‌کند و توانایی ایجاد تقاضای اصیل را از آنان سلب می‌نماید.

دکتر سالاری با اشاره به فضای رقابتی و دشواری‌های عرضه و تولید علم اصیل، نقش نهادهای مستقل علمی را در این عرصه حیاتی خواند. وی همچنین با ذکر مثال‌هایی از تأثیرات منفی وابستگی، توضیح داد: زمانی که تقاضا به‌صورت دستوری و مبتنی بر روابط باشد، صنعت و اقتصاد به سمت تولیدکننده علم روی نمی‌آورند، زیرا نیاز خود را از مسیرهای غیررقابتی و با واسطه مرتفع می‌سازند.

تحول در نهادهای صنفی

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به ساختار هیئت رئیسه دانشگاه اشاره کرد و آن را متشکل از معاونان، مدیر حوزه ریاست و نمایندگانی از نهادهای مرتبط دانست و افزود: تمام معاونان حاضر، حداقل یک‌بار توسط همکاران هیئت علمی خود انتخاب شده‌اند. به عنوان مثال، معاونت فرهنگی و اجتماعی و همچنین هیئت مدیره کانون صنفی اعضای هیئت علمی، که نهادی متنوع و متشکل از سلایق گوناگون فکری است، با رأی مستقیم همکاران شکل گرفته‌اند. وی این امر را نمادی از توجه به افکار عمومی اعضای هیأت علمی دانست.

دکتر سالاری از اتفاقی مبارک در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: برای نخستین بار، تشکل صنفی اعضای غیرهیأت علمی (کارکنان) در دانشگاه تشکیل شده است. بنابراین، این هیئت رئیسه عملاً منتخب اعضای هیأت علمی و نماینده تحول در نهادهای صنفی دانشگاه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، از رسانه‌ها به‌عنوان بازوی توانمند در تنویر افکار عمومی و تحریک تقاضای اجتماعی برای علم و فناوری دعوت به همکاری کرد و خطاب به اصحاب رسانه گفت: شما با نقد سازنده و اطلاع‌رسانی دقیق می‌توانید به تحریک این تقاضا کمک کنید. توان من به تنهایی برای ایجاد تقاضای واقعی کافی نیست، زیرا در مقابل سازوکارهای غیرمستقل و دستوری محدود می‌شود.

در این نشست، دکتر شهاب مرادخانی، مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌الملل دانشگاه رازی، به تشریح مهم‌ترین دستاوردها و برنامه‌های این نهاد آموزشی در عرصه بین‌المللی پرداخت.

گسترش دانشجویان بین‌الملل و تنوع ملیتی

دکتر مرادخانی با اشاره به جمعیت دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه رازی، اعلام کرد: در حال حاضر، دانشجویان بین‌الملل از هشت کشور جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که کشور عراق با سهم حدود ۹۸ درصدی، عمده‌ترین جمعیت آنان را تشکیل می‌دهد. سایر ملیت‌ها شامل دانشجویانی از افغانستان، پاکستان، سوریه، هند، نیجریه، بنگلادش و آلمان می‌باشند. از این میان، قریب به ۷۰ درصد در مقطع کارشناسی ارشد، حدود ۲۵ درصد در مقطع دکتری و نزدیک به ۵ درصد در مقطع کارشناسی به تحصیل اشتغال دارند.

جذب نخستین استاد وابسته بین‌المللی و توسعه همکاری‌ها

مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌الملل دانشگاه، یکی از دستاوردهای سفر اخیر ریاست دانشگاه به روسیه را جذب نخستین استاد وابسته بین‌المللی در تاریخ دانشگاه رازی عنوان کرد و گفت: بر این اساس، دکتر میثم زرگر، استاد تمام دانشکده کشاورزی دانشگاه رودن روسیه، به عنوان استاد وابسته دانشگاه رازی منصوب شده‌اند و هم‌اکنون با گروه‌های آموزشی مرتبط در این دانشگاه همکاری می‌کنند. برنامه برای افزایش تعداد این اساتید در دستور کار است.

تکالیف برنامه هفتم توسعه و ضرورت توسعه زیرساخت‌ها

دکتر مرادخانی با اشاره به تکالیف تعیین‌شده در برنامه هفتم توسعه، خاطرنشان کرد: بر اساس این برنامه، جمعیت دانشجویان بین‌الملل شاغل به تحصیل در کل دانشگاه‌های کشور تا پایان سال ۱۴۰۷ باید به ۳۲۰ هزار نفر برسد. در حال حاضر این آمار در کل کشور کمتر از ۱۰۰ هزار نفر است. سهم دانشگاه رازی از این تعداد، حدود ۹۳۰ نفر و سهم دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در گذشته حدود ۱۷۰۰ نفر بوده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون سهم دانشجویان بین‌الملل از کل دانشجویان دانشگاه رازی به ۷.۷۵ درصد رسیده است و بر اساس دستورالعمل‌های سازمان امور دانشجویان، دانشگاه‌های مادر استان موظف‌اند این نسبت را به ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهند.

چالش‌ها و ضرورت همگرایی دستگاه‌ها

مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌الملل، تحقق این اهداف را منوط به رفع برخی چالش‌ها دانست و اظهار داشت: رسیدن به این نسبتها ملزوماتی دارد که از جمله آن‌ها، ارائه بسته‌های تشویقی برای اعضای هیأت علمی و رفع موانع اداری است. یکی از موانع اصلی، طولانی‌بودن فرآیند اخذ ویزای تحصیلی برای متقاضیان جدید از ملیت‌های مختلف است که گاه منجر به از دست رفتن فرصت‌های مغتنم می‌شود. ما از رسانه‌ها درخواست داریم با آگاهی‌بخشی در این زمینه، به تسریع روندهای نظارتی مرتبط کمک کنند.

وی همچنین به مشکل صدور کد یکتای شناسایی اتباع توسط استانداری اشاره کرد و گفت: این کد، پیش‌نیاز بیمه دانشجویان بین‌الملل است و محدودیت در صدور آن، چالشی جدی در گسترش پوشش بیمه و جذب دانشجو محسوب می‌شود.

تأثیرات مثبت اقتصادی و ضرورت همراهی استان

دکتر مرادخانی بر تأثیر مثبت و بی‌نظیر حضور دانشجویان بین‌الملل در رونق اقتصادی و کسب‌وکارهای استان کرمانشاه تأکید کرد و گفت: جذب دانشجوی بین‌الملل، برکتی برای کل مجموعه استان است و تحقق اهداف تعیین‌شده، نیازمند عزم جدی و همراهی تمامی نهادهای مرتبط در سطح استان است.

این نشست با قدردانی از نقش مسئولانه و حرفه‌ای خبرنگاران در آگاهی‌بخشی و ارتقای افکار عمومی به پایان رسید.


 

آخرین اخبار