کرسی علمی – ترویجی با عنوان « بازآفرینی و احیاء ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی در کرمانشاه» (کارکرد‌های فرهنگی و اجتماعی، اشتغال و کارآفرینی بوم بنیاد) در دانشگاه رازی برگزار شد.

ارائه دهنده: دکتر روح اله بهرامی،  عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه رازی

ناقد: دکتر شیرین زردشتیان، عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه رازی، دکتر سجاد دادفر، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه رازی

مدیر جلسه: دکتر حسین عیدی، عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه رازی

زمان و مکان جلسه (1401/04/13/ سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی) کرسی علمی – ترویجی "بازآفرینی و احیاء ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی در کرمانشاه" (کارکرد‌های فرهنگی و اجتماعی، اشتغال و کارآفرینی بوم بنیاد)، در مورخ ۱۳ تیرماه ۱۴۰۱ به‌صورت مجازی و حضوری توسط دبیرخانه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه رازی در سالن جلسات دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

معرفی اعضای کرسی: در این نشست، دکتر روح اله بهرامی عضو هیأت علمی گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی به عنوان ارائه کننده کرسی، دکتر شیرین زردتشتیان از گروه علوم ورزشی به عنوان ناقد، دکتر سجاد دادفر از گروه علوم تاریخی به عنوان ناقد و دکتر حسین عیدی به عنوان دبیر علمی نشست از دانشکده علوم ورزشی، دکتر مصطفایی مدیر امور پژوهشی دانشگاه، خانم دکتر رستمی مسئول دبیرخانه کرسی‌ها، دکتر مجتبی جوهری مدیرکل اسبق ورزش و جوانان استان کرمانشاه و رئیس اسبق فدراسیون ورزش‌های باستانی و پهلوانی، استاد عبدالله شیرزاد مدیر کل بانک تجارت استان‌های همدان، ایلام، لرستان و سنندج و رئیس هیأت والیبال استان کرمانشاه و عضو هیأت مدیره انجمن پیشکسوتان کرمانشاه و کهن‌پیشکسوت ورزش باستانی و استاد پیشکسوت حسین بیگلری مدیر عامل انجمن پیشکسوتان ورزش باستانی و رئیس اداره تربیت بدنی دانشگاه به مدت ۱۵ سال، مربی بین‌المللی کشتی و مدیرعامل انجمن پیشکسوتان استان و رئیس هیأت ورزش بیماران خاص و پیوند اعضای استان، کیومرث رستگاری از فعالان مدنی و اجتماعی در شهر کرمانشاه و محسن باباجانی از اداره فرهنگ ارشاد اسلامی کرمانشاه و سایر علاقمندان در بستر فضای مجازی در این کرسی شرکت کردند.

مقدمه دبیر کمیته دستگاهی: در ابتدا دکتر روح‌اله بهرامی به عنوان ارائه کننده کرسی ضمن اشاره به ضرورت احیاء مسأله فرهنگ پهلوانی در سطح استان پرداخت.

مقدمه مدیر جلسه: در ابتدا دکتر حسین عیدی مدیر جلسه ضمن خیر مقدم به حضار و شرکت کنندگان ضمن ارائه مطالبی در خصوص احیاء ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی، به سیر تاریخی این ورزش و اهمیت و ضرورت پرداختن به این موضوع پرداخت و سپس از ارائه دهنده کرسی دکتر بهرامی درخواست ارائه مطالب را در مدت زمان تعیین شده داشتند.

شرح ایده ها و نظریات ارائه دهنده: دکتر بهرامی سپس به پیشینه تاریخی و فرهنگی ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی در استان کرمانشاه در ادوار مختلف آن اشاره کرد و جایگاه کرمانشاه به عنوان یکی از کانون‌های بزرگ فرهنگ پهلوانی در تاریخ و فرهنگ ایران شهری و فرهنگ و تمدن اسلامی، نقش و جایگاه معنوی و فرهنگی این ورزش کهن در تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی و کرمانشاه را یادآور شد. دکتر بهرامی همچنین با اشاره به نقش و جایگاه این ورزش در تحولات تاریخی و فرهنگی؛ به بیان ضرورت‌های احیاء قدرت اثربخش ورزش باستانی و پهلوانی و جنبه‌ها وکارکرد‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، معنوی و دینی، فرهنگی، اخلاقی و عمومی آن در جامعه پرداخت و در ۷ محور به شرح ذیل، روند چگونگی احیاء و باز آفرینی کارکرد‌های فرهنگی و اجتماعی ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی را مطرح کرد:

  •  ضرورت‌های احیاء فرهنگ پهلوانی و تقویت ورزش باستانی و زورخانه‌ای
  • پیشینه‌شناسی و بررسی تحولات تاریخی و هویت ورزش باستانی در سطوح ملی و استانی با تأکید بر جایگاه کرمانشاه
  • فرهنگ‌سازی و نمادسازی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای و راهکار‌های آن
  • نوسازی کارکرد‌های دینی، مذهبی، معنوی، اجتماعی، فرهنگی، ملّی و میهنی، حماسی و رزمی این ورزش کهن
  • جستجو و آسیب‌شناسی و چالش‌های ورزش پهلوانی و راهکار‌های تامین منابع و اعتبارات
  •  تقویت ابعاد آموزشی و علمی آن در آموزش و پرورش و در سطح آموزش عالی در استان و تقویت ورزش باستانی برای سطوح مختلف در نظام آموزشی و دانشگاهی
  • فراهم ساختن بستری لازم برای ثبت این میراث فرهنگی و ورزشی به عنوان یک بِرند ملی برای کرمانشاه و فراهم ساختن بستر‌های معطوف به جهانی‌سازی با مساعدت نهاد‌های مدنی و حاکمیتی با همراه ساختن مدیران ادرات و سازمان‌های متولی در این حوزه و...

دکتر بهرامی همچنین سفر استانی ریاست محترم جمهوری به کرمانشاه را بستر مناسبی برای پیگیری و طرح مطالبات لازم به منظور احیاء و ترویج این فرهنگ ملّی و غنی عنوان کرد.

نقد ناقد اول (دکتر شیرین زردشتیان) در ادامه دکتر شیرین زردتشتیان به عنوان ناقد ضمن تأکید بر نکته نظرات مطرح شده از سوی ارائه کننده کرسی، به چالش‌های پیش‌رو و تعارضات موجود در حوزه ورزش از جمله ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی پرداخت. یکی از چالش‌های جدی در عرصه ورزش پهلوانی با وجود ثبت جهانی این ورزش از سوی ایران را چالش‌های جنسیتی دانست و افزود: با وجود اینکه این ورزش پیشینه ایرانی دارد، اما در عمل، نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی ورزشی با نگاه دو جنسیتی بدان می‌نگرند و عدم وجود راهکار‌ها و راه‌حل‌های مساعد برای حضور بانوان، همواره چالشی در مسیر فعالیت‌های ورزشی ما در برخی رشته‌های ورزشی از جمله در ورزش باستانی بوده است. دکتر زردتشتیان یکی دیگر از چالش‌های موجود را عدم هماهنگی و همراهی و دغدغه‌مندی کارگزاران، ادارات، مؤسسات و عدم همراهی آن‌ها با دانشگاه و دانشگاهیان را در توجه به این ظرفیت‌ها دانست و خواستار توجه جدی به بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشگاه و اصحاب علم شد. وی چالش دیگر در این زمینه را فقدان منابع مالی و حمایتی دانست که بایستی برای آن سرمایه‌گذاری کافی صورت بگیرد. ظرفیت این ورزش می‌تواند از انباشت آفت‌های اجتماعی در جامعه جلوگیری کند و شرایط مساعدی را برای تقویت ملّی فراهم سازد. دکتر زردشتیان نقش ادارات فرهنگ و ارشاد، میراث فرهنگی و به ویژه آموزش و پرورش، اداره کل ورزش وجوانان را در این زمینه برجسته دانست که بایستی در این برنامه‌ها مشارکت فعال و مؤثر داشته باشند.

  • پاسخ ارائه دهنده به ناقد اول: دکتر بهرامی مطالبی را در نقد خانم دکتر زردشتیان و لزوم توجه به موارد ایشان ابراز داشتند.
  • نقد ناقد دوم (دکتر سجاد دادفر): دکتر سجاد دادفر از اساتید گروه آموزشی علوم تاریخی دانشگاه به عنوان ناقد بعدی این نشست چند نکته اساسی مطرح نمودند. وی طرح مسأله را بسیار مبارک دانست و بر تداوم و پیگیری موضوع و تأسیس یک دبیرخانه برای این مهم در دانشکده تربیت بدنی و کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره تأکید کرد. دکتر دادفر یکی از چالش‌های این مسأله را فقدان ارائه راهکار‌های لازم، مشخص و قابل اجراء دانست و تأکید کرد: برای تحقق این ایده، راهکار و منابع و اعتبارات کافی نیاز است و بایستی این راهکار‌ها به‌طور مشخص ارائه شود و تا وقتی اینگونه طرح‌ها با پیشنهادات و راهکار‌های عملی همراه نباشد، نتیجه مطلوبی ندارد. وی فقدان اراده معطوف به عمل در مجموعه نظام مدیریتی استان برای پیشبرد اهداف مذکور را از موانع پیشرفت این ایده‌ها و دیدگاه‌ها عنوان کرد و افزود: راه‌های وصول به این ایده و دیدگاه‌ها به‌طور ملموس‌تر بایستی تبیین شود. در نقد و تکمیل این امر توجه کرد.
  • پاسخ ارائه دهنده به ناقد دوم: دکتر بهرامی ضمن تایید نقد دکتر دادفر به اهمیت طرح موضوع و ارائه راهکارها پرداختند.
  • نقد و پرسش حاضران در جلسه: دکتر مجتبی جوهری رئیس اسبق فدراسیون ورزش‌های باستانی در کشور ضمن درود بر روح گرانمایه استاد جواد کریمی بنیانگذار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه رازی و قدردانی از حضور اساتید پیشکسوت ورزش باستانی و زورخانه‌ای استاد شیرزاد و استاد بیگدلی و...، بر گزاری کرسی‌های علمی با دغدغه‌های ورزش باستانی و فرهنگی و طرح دیدگاه‌های دانشگاهی را برای جامعه ورزش استان بسیار ارزنده و مهم دانست. و به بیان مشکلات ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی پرداخت و ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی را بِرند مردم کرمانشاه در ذهن مردم ایران دانست و ابراز تأسف کرد که با وجود ثبت جهانی ورزش پهلوانی در مجامع بین‌المللی، ما در ورزش‌های جهانی سهمی نداریم. در ادامه این کرسی، استاد عبدالله شیرزاد ضمن بیان خاطرات و تجربیات خود در این زمینه، پیشنهاداتی برای بهبود کیفیت ورزش‌های باستانی و فرهنگ پهلوانی مطرح کرد. این پیشکسوت ورزش باستانی، ضمن بیان تجربیات و نکته نظرات خود در حوزه ورزش زورخانه‌ای مباحثی را مطرح کرد و ارزش و احترامات کسوت پهلوانی را از مبانی اجتماعی این ورزش ملّی دانست که برخلاف سایر اجتماعات و ورزش‌های دیگر در محیط زورخانه باقی مانده است و درس‌های اخلاقی و اجتماعی فروانی دارد. در ادامه استاد حسین بیگلری به برخی مباحث در زمینه ورزش پهلوانی پرداخت. محسن باباجانی از علاقه‌مندان ورزش باستانی و والیبال در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه، بر توجه آموزش و پرورش و ارائه آگاهی در باب ورزش پهلوانی و جنبه‌های آموزشی این ورزش باستانی برای دانش آموزان و فعالیت فرهنگی صدا و سیما در ترویج فرهنگ پهلوانی تأکید کرد. کیومرث رستگاری از فعالان مدنی نیز با ذکر نکاتی در مورد جایگاه فرهنگ و میراث پهلوانی در برنامه نقشه راه کرمانشاه ۱۴۱۰ به عنوان یکی از نکات و اهداف برجسته در برنامه توسعه ۱۰ ساله کرمانشاه سخن گفت و ضمن اظهار خرسندی از برگزاری این نشست ابراز امیدواری کرد که با مطالبه از مسئولان بتوان این برنامه را در افق کوتاه مدت از برنامه‌های پیشنهادی نقشه راه تقویت و اجرایی کرد.
  • جمع بندی مدیر جلسه:  در پایان دبیر علمی نشست دکتر حسین عیدی رئیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی به جمع بندی مباحث کرسی علمی- ترویجی فرهنگ پهلوانی و نقطه‌نظرات ارائه کننده و ناقدین این کرسی علمی- ترویجی و طرح دیدگاه‌های اعضای جامعه ورزشی و پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای و باستانی در زمینه باز آفرینی و احیاء ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی در کرمانشاه پرداخت. جلسه در ساعت 1 بعدظهر با گرفتن عکس یادگاری به پایان رسید.

آخرین اخبار