نشست هم‌اندیشی استادان باعنوان «تعامل صنعت و دانشگاه و بهبود کارآفرینی و اشتغال استان» توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و با سخنرانی دکتر مختار احمدی (مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان)، دکتر بیژن رضایی (عضو هیئت علمی گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه رازی) و دکتر خلیل تنها (عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه) در روز دوشنبه 6 آذر‌ماه در سالن جلسات دانشکده ادبیات و علوم انسانی به‌صورت حضوری-مجازی برگزار شد.

اولین سخنران نشست دکتر رضایی بود که «ارتباط صنعت و دانشگاه» را «حلقه مفقوده در ایجاد اشتغال و کارآفرین‌شدن دانشگاه و جامعه» معرفی کرد. او پس از اشاره‌ای گذرا به نسل‌های مختلف دانشگاه و بر اساس تعریف یونسکو، دانشگاه نوین را دانشگاهی دانست که در آن مهارت‌های کارآفرینی به منظور ایجاد و تسهیل قابلیت‌های دانش‌آموختگان برای تبدیل‌شدن به ایجادکنندگان کسب‌وکار توسعه می‌یابد. در چنین دانشگاهی، آموزش، پژوهش و ارائه خدمات به جامعه در حد زیاد و به یک میزان مورد توجه دانشگاهیان قرار می‌گیرد.
عضو هیئت علمی گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه رازی چگونگی همکاری سه رکن اساسی برای توسعه فرآیند نوآوری و تجاری‌سازی را که عبارتند از دانشگاه، صنعت و دولت، بسیار مهم عنوان کرد و توضیح داد: «در نگرش نوین به این مسئله، نقش‌ها و مأموریت‌هاي سه نهاد دولت، دانشگاه و صنعت داراي تداخل و هم‌پوشانی بسیار است. دانشگاه علاوه بر آموزش و پژوهش به کارآفرینی نیز می‌پردازد، بخش صنعت در کنار تولید کالاها و خدمات به خلق و انتشار دانش اقدام می‌کند و دولت نیز به سرمایه‌گذاري‌هاي داراي ریسک در حوزه‌هاي خلق دانش، نوآوري، فناوري و تولید کالا و خدمات مبادرت می‌ورزد».
دکتر رضایی یکی از دلایل اساسی ضعف تعامل بین صنعت و دانشگاه را کم‌رنگ‌شدن واحدهای واسط و ارتباط‌دهنده این دو دانست. او این واحدها را معرفی و شکل‌های گوناگون ارتباط میان دانشگاه و صنعت را مرور کرد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه رازی تأکید داشت که در موضوع اشتغال، عوامل و بازیگران زیادی نقش دارند از جمله فرهنگی جامعه، فضای کسب‌وکار، مهارت نیروی انسانی، نقش‌آفرینی نهاهای حمایتی و ... . بر این اساس او مسئله اصلی را «ایجاد فرصت شغلی» عنوان کرد و گفت: «پیش‌نیاز اشتغال توسعه کارآفرینی، پیش‌نیاز توسعه کارآفرینی، بهبود فضای کسب‌وکار، پیش‌نیاز فضای کسب‌وکار، ایجاد فرصت‌های کسب‌وکار و پیش‌نیاز افزایش فرصت‌های کسب‌وکار، تعیین استراتژی توسعه است. یکی از بهترین استراتژی‌های توسعه بهبود تعامل دانشگاه و صنعت است».
دومین سخنران نشست دکتر احمدی بود. او معتقد بود یکی از اشکالات اساسی وارد به دانشگاه‌ها تربیت عالمان بدون مهارت و لذا بدون کارآیی است و به برخی دلایل این مسئله اشاره کرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان «تأمین اشتغال کامل» را مهمترین چالش اجتماعی عصر حاضر عنوان کرد. او پس از مرور مهم‌ترین وظایف دانشگاه و صنعت اهم اقدامات لازم را برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی با رویکرد اشتغال‌پذیری دانشجویان توسط دانشگاه‌ها برشمرد.
دکتر تنها به عنوان آخرین سخنران نشست مشکل اصلی اشتغال استان را «ضعف فرهنگ کار» دانست. او گفت: «من در خانواده‌ای که از لحاظ اقتصادی ضعیف بودند متولّد و در محله‌ای که از لحاظ اقتصادی ضعیف بود برزگ شدم. وقتی کودک بودم، برای کمک به اقتصاد خانواده دست‌فروشی می‌کردم».
او گفت: «متأسفانه بیشتر بیکاران و به‌ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار به‌دنبال کار بی‌زحمت و پشت‌میزنشینی هستند.»
در بخش پایانی نشست چندتن از استادان حاضر در جلسه پرسش‌ها و نکاتی را مطرح کردند و گفتگوی مختصری شکل گرفت.
 

آخرین اخبار