شانزدهمین جشنواره حرکت در دانشگاه رازی با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره حرکت (درون دانشگاهی)، ۲۰ آذر ساعت ۱۴۰۲ در آمفی تئاتر شهید دکتر علیمحمدی دانشکده علوم پایه برگزار شد.

در این مراسم، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه ضمن قدردانی از معاونت فرهنگی و اجتماعی و متولیان برگزاری جشنواره حرکت و همچنین با قدردانی از حضور اساتید و دانشجویان حاضر در این جلسه، در سخنانی اظهار داشت: در روزهای آینده دیداری با دبیران انجمن‌های علمی- دانشجویی برای پیگیری مشکلات این انجمن‌ها خواهیم داشت.

دکتر احمدی در ادامه، خطاب به دانشجویان گفت: عزیزان من؛ شما آینده‌سازان این مملکت هستید و سکان مدیریتی این کشور را در دستان پرتوان خود خواهید گرفت؛ کشوری که حاصل خون هزاران شهید است. بنابراین از هم اکنون باید تمرین و ممارست کنید و کار گروهی و مدیریت و برنامه‌ریزی را بیاموزید.


 

وی مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب را حاصل فعالیت در انجمن‌های علمی و دانشجویی دانست و افزود: انجمن‌های علمی می‌توانند نقشه راهی برای ورود دانشجویان عزیز به رسالت اجتماعی شما در آینده باشد چرا که عمده مدیران کشور کسانی هستند که سابقه فعالیت موثر در تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های دانشگاهی را داشته‌اند و در دانشگاه داعیه‌دار کار جمعی بودند.

دکتر احمدی در ادامه تاکید کرد: انجمن‌های علمی دانشجویی می‌توانند نقش بسیار پررنگی در مهارت آموزی و اشتغالزایی داشته باشند و به عنوان نمونه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی برخی از دانشجویان توانسته‌اند با به کار گرفتن دانش فنی و همچنین مهارت و تخصص توفیقات چشمگیری کسب نمایند.

دکتر احمدی با بیان اینکه مهارت آموزی باید در انجمن‌های علمی- دانشجویی ظهور و بروز پیدا کند، افزود: یقیناً فعالین این انجمن‌ها در آینده خوش خواهند درخشید.

رئیس دانشگاه خواستار اهتمام جدی انجمن‌های علمی -دانشجویی نسبت به راه‌اندازی نشریات تخصصی شد و افزود: انجمن‌های علمی - دانشجویی باید فعالیت‌های خود را عیان و آشکار کنند و با راه‌اندازی نشریات تخصصی درجهت اهداف خود، آن را بروز دهند.


 

دکتر احمدی همچنین خواستار فراهم نمودن شرایطی برای بازدید دبیران انجمن‌های علمی - دانشجویی دانشگاه رازی از دانشگاه‌های مطرح کشور با هدف برخورداری از تجربیات ارزشمند در این حوزه شد و افزود: از مسائل مهمی که باید به آن توجه کرد و در دستور کار قرار بگیرد؛ برگزاری جلسات منظم با حضور دبیران انجمن‌های علمی- دانشجویی، معاون و مدیر پژوهشی، مدیر دفتر ارتباط با صنعت و معاونین پژوهشی دانشکده‌ها است که این مهم برای پیشرفت کار انجمن‌های علمی بسیار موثر خواهد بود.

وی همچنین نقش انجمن‌های علمی -دانشجویی در بحث ارتقاء رتبه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی را موثر دانست و افزود: دانشگاه رازی هم اکنون از سرآمدان علمی و آموزشی، پژوهشگران برجسته و دانشمندان پرافتخار جهان برخوردار است و امیدواریم که همچنان شاهد پویایی و بالندگی دانشگاه به ویژه در حوزه انجمن‌های علمی -دانشجویی باشیم

دکتر احمدی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای فعالان انجمن‌های علمی -دانشجویی و عرض تبریک به برگزیدگان جشنواره حرکت، مطالبه‌گری از سوی انجمن‌های علمی -دانشجویی را مورد تاکید قرار داد و این مهم را زمینه‌ساز رشد و بالندگی بیشتر انجمن‌ها دانست.

در ادامه دکتر تورج زینی‌وند معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در سخنانی به بیان فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه رازی پرداخت.


 


وی کمبود منابع مالی و اعتباری را از جدی‌ترین مشکلات انجمن‌های علمی- دانشجویی دانشگاه رازی دانست و ابراز امیدواری کرد که با اهتمام ویژه مسئولان به این بخش، شاهد روزهای خوب و پرنشاط انجمن‌های علمی - دانشجویی باشیم.

دکتر زینی‌وند نبود برنامه مدون و راهبردی کوتاه‌مدت و بلندمدت، عدم آگاهی از یافته‌ها و دستاوردهای مربوط به انجمن‌های علمی دیگر دانشگاه‌های مطرح کشور و عدم مشارکت و همراهی جدی برخی از معاونت‌های پژوهشی در دانشکده‌ها را از دیگر چالش‌های انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه برشمرد و افزود: متاسفانه جز در موارد معدود، بسیاری از معاونت‌های پژوهشی دانشکده‌ها باوری به انجمن‌های علمی-دانشجویی ندارند و همراهی شایسته‌ای در این زمینه نداشته‌اند که امیدواریم از این پس شاهد همکاری و همراهی جدی از سوی این عزیزان باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی  دانشگاه، فلسفه انجمن‌های علمی - دانشجویی را کار گروهی و مشارکت تیمی دانست و افزود: متاسفانه در این زمینه نیز ضعف‌هایی داریم.

وی عنوان کرد: از دیگر چالش‌ها، ضعف در برخورداری همه انجمن‌های علمی -دانشجویی از نشریات علمی- تخصصی است که امیدواریم هر یک از انجمن‌های علمی- دانشجویی تا پایان سال صاحب نشریه علمی -تخصصی شوند.

دکتر زینی‌وند دهه فعلی را دهه فعالیت‌های میان رشته‌ای دانست و تاکید کرد: فعالیت‌های جزیره‌ای و مستقل ما را به نتیجه مطلوب نخواهد رساند، براین اساس باید فعالیت‌های میان رشته‌ای را توسعه دهیم.

وی رتبه‌بندی انجمن‌های علمی- دانشجویی را مورد تاکید قرار داد و افزود: متاسفانه از دیگر چالش‌های موجود عدم نظارت، رصد و ارزیابی دقیق فعالیت انجمن‌ها توسط گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها است که در این زمینه رتبه‌بندی انجمن‌های علمی می‌تواند تا حد زیادی این چالش را برطرف کند. 

دکتر زینی‌وند فقدان ماموریت و رسالت مشخص انجمن‌ها متناسب با توانایی هر انجمن و نیازهای رشته و جامعه هدف را از دیگر چالش‌ها دانست و عنوان کرد: انجمن‌های علمی باید ماموریت‌گرا باشند و از تجربیات موفق دانشگاه‌های دیگر استفاده کنند.

در ادامه دکتر مهدی عزتی مدیر پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اظهار کرد: جشنواره حرکت هر ساله برای ارزیابی و رصد فعالیت‌های یک ساله انجمن‌های علمی - دانشجویی در سطوح دانشگاهی، ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود.


 

وی با بیان اینکه اواخر آذر ماه جشنواره حرکت در سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود، افزود: خوشبختانه طی دو سال اخیر شاهد تحولات ارزشمندی در حوزه فعالیت‌های انجمن‌های علمی- دانشجویی دانشگاه بوده‌ایم.

این مسئول با اشاره به افزایش تعداد انجمن‌های علمی- دانشجویی دانشگاه رازی گفت: سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۱ انجمن علمی- دانشجویی فعال داشتیم که امسال به یاری خداوند متعال و تلاش‌های صورت گرفته این تعداد به ۶۰ مورد رسید.

وی با اشاره به رشد قابل ملاحظه تعداد انجمن‌های علمی- دانشجویی در برخی از دانشکده‌های دانشگاه رازی از جمله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه و علوم اجتماعی، یادآور شد: سال گذشته ۳۵۰ فعالیت در ابعاد مختلف توسط انجمن‌های علمی -دانشجویی صورت گرفت که امسال نیز رشد چشمگیری در این حوزه داشتیم و بیش از ۵۰۰ فعالیت صورت گرفته است.

دکتر عزتی برگزاری تورهای علمی، کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی، مسابقه و تولید محتوا را از جمله فعالیت‌های صورت گرفته توسط انجمن‌های علمی- دانشجویی دانست و ابراز امیدواری کرد که بیش از پیش شاهد رشد و بالندگی انجمن‌های علمی -دانشجویی در دانشگاه باشیم. 

از آرمین امیریان دبیر اتحادیه علوم ورزشی ایران به پاس 8 سال فعالیت در انجمن های علمی-دانشجویی دانشگاه رازی تجلیل شد. در پایان این مراسم، از برگزیدگان شانزدهمین جشنواره حرکت (درون دانشگاهی)، تجلیل به عمل آمد. 


 

آخرین اخبار