نشست خبری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با حضور جمعی از اصحاب رسانه با محوریت تشریح برنامه‌های جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان برگزار شد.

نشست خبری دکتر تورج زینی وند معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با حضور جمعی از اصحاب رسانه با محوریت تشریح برنامه‌های جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور، ۴ دی ماه ۱۴۰۲ در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

 

در این نشست، دکتر زینی‌وند معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن خیرمقدم به حاضرین و با قدردانی از تلاش‌های ارزشمند خبرنگاران در عرصه اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و انعکاس رویداد‌های فرهنگی دانشگاهیان، در سخنانی، با اشاره به برنامه‌های پیش روی دانشگاه اظهار داشت: تا پیش از پایان سال چهار رویداد مهم را در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در دستورکار قرار داده ایم.

وی یکی از این رویداد‌ها را برگزاری سی و هشتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان (بخش داخلی) در دانشگاه رازی عنوان کرد و افزود: جشنواره قرآن و عترت یکی از قدیمی‌ترین و ریشه دارترین جشنواره‌هایی است که توسط وزارت علوم برگزار می‌شود و ابتدا در مرحله دانشگاهی و سپس در مرحله کشوری بین دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم و پس از آن بین دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی با بیان اینکه ثبت نام از دانشجویان برای شرکت در بخش دانشگاهی این رویداد از ۲۰ آذر شروع شده و تا بهمن ماه ادامه خواهد داشت، افزود: مسابقات بخش دانشگاهی در دانشگاه رازی طی روز‌های ۲۴ و ۲۵ بهمن در سالن اجتماعات شهید دکتر علیمحمدی دانشکده علوم پایه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این مسابقات در ۹ بخش و ۴۰ رشته برگزار خواهد شد، گفت: نفراتی که در بخش دانشگاهی بتوانند حد نصاب امتیاز لازم را کسب کنند، به مسابقات سراسری اعزام خواهند شد که قرار است اردیبهشت ماه برگزار شود و در مرحله بعدی مسابقات بخش ملی بین دانشگاه‌های مختلف برگزار خواهد شد.

دکتر زینی وند تعداد دانشجویان متقاضی شرکت در این رویداد در دانشگاه رازی را بیش از 60 نفر تاکنون اعلام کرد و گفت: سال گذشته پنج نفر از دانشجویان ما از مرحله داخلی به مرحله سراسری راه پیدا کردند و یک نفر هم در مرحله ملی مقام کسب کرد. 

وی هدف از برگزاری این جشنواره را آشنایی بیشتر دانشجویان با قرآن و عترت عنوان کرد و گفت: زمانی که دانشجویان ما با مباحث قرآنی و سیره اهل بیت (ع) انس پیدا کنند، میزان سوق یافتن آن‌ها به سمت آسیب‌های اجتماعی بسیار کمتر خواهد شد و این موضوع به نجات جامعه از چالش‌ها کمک خواهد کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در ادامه، به فعالیت‌های مدرسه قرآن و عترت اشاره داشت و گفت: مدرسه قرآن و عترت از مهر 1400 به عنوان یک کار ماندگار در دانشگاه رازی تأسیس شد، تشکیلاتی برنامه‌ریزی شده برای مدیریت فعالیت‌های قرآنی در این دانشگاه است.

وی به پاره‌ای از فعالیت‌های این مدرسه قرآنی اشاره کرد و افزود: راه اندازی انجمن حافظان قرآن و انجمن قاریان قرآن، تشکیل بانک اطلاعاتی از حافظان و قاریان و صدور کارت‌هایی برای آن‌ها به منظور بهره مندی از امتیازاتی همچون کمک هزینه تحصیلی، خوابگاه و تغذیه رایگان، اردو‌های فرهنگی و... از جمله فعالیت‌هایی است که این مدرسه قرآنی داشته است.

دکتر زینی‌وند در بخش دیگری از سخنانش به در پیش بودن دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و افزود: اولین دستگاهی که پس از استانداری کرمانشاه به موضوع انتخابات ورود کرد، دانشگاه رازی بود.

وی تصریح کرد: در این راستا، سلسله نشست‌های انتخاباتی را با حضور استاندار و معاون سیاسی امنیتی استانداری و با حضور دانشجویان در دانشگاه رازی برگزار کردیم تا بتوانیم به سهم خود بستری برای گرم نگه داشتن تنور انتخابات در استان فراهم کنیم.

دکتر زینی‌وند افزود: هرچند دانشگاه رازی متولی برگزاری انتخابات نیست، اما بنا به رسالت خود، وظیفه آگاهی بخشی و تبیین اهمیت انتخابات را برای قشر دانشجو داریم تا مشارکت حداکثری را در انتخابات داشته باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با بیان اینکه برای تحقق این هدف چند برنامه در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: به این منظور، دعوت از نمایندگان فعلی استان در مجلس شورای اسلامی برای ارائه گزارش عملکرد و حضور در جمع دانشجویان و پاسخگویی به سوالات آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین دیگر کاندیدا‌هایی که تائید صلاحیت آن‌ها نهایی شود و پا به عرصه انتخابات بگذارند را نیز فارغ از جناج سیاسی آن‌ها با همکاری تشکل‌های دانشجویی به دانشگاه دعوت خواهیم کرد تا در جمع دانشجویان حضور پیدا کنند.

دکتر زینی وند برنامه دیگر دانشگاه در بحث انتخابات را برگزاری جلسات نقد و مناظره عنوان کرد و گفت: در دانشگاه رازی تحلیل‌گران و نظریه پردازان خوبی داریم که امیدواریم رسانه‌های استان برای تبیین و دعوت مردم به شرکت در انتخابات با آن‌ها گفتگو‌هایی را داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش یکی دیگر از برنامه‌های دانشگاه را برگزاری اردو‌های راهیان نور برای دانشجویان این دانشگاه عنوان کرد و افزود: کار‌های مربوط به ثبت نام دانشجویان علاقمند برای شرکت در اردو‌های راهیان نور با همکاری بسیج دانشجویی بزودی انجام خواهد شد.

دکتر زینی وند با بیان اینکه هدف از برگزاری این رویداد آشنایی نسل جدید با رشادت و دلاوری‌های رزمندگان است، خاطرنشان کرد: هرساله اردو‌های راهیان نور از اسفند ماه شروع می‌شد، اما امسال از بهمن ماه آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت دانشگاه رازی برای حضور دانشجویان در اردو‌های راهیان نور با دانشجویان جدیدالورود است، گفت: سال گذشته حدود ۴۰۰ دانشجوی این دانشگاه در قالب اردو‌های راهیان نور عازم یادمان‌های دفاع مقدس شدند.

دکتر زینی وند در ادامه با اشاره به در پیش بودن سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: حدود دوسال پیش دانشگاه رازی یک همایش بین المللی را به مناسبت سالگرد شهادت ایشان برگزار کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. امسال هم درتلاش هستیم تا بتوانیم یک همایش خوب را با حضور چهره‌های مطرح عرصه جهاد و مقاومت در دانشگاه برگزار کنیم.

وی به در پیش بودن ایام‌الله دهۀ فجر اشاره کرد و گفت: برای این ایام، تببین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه تعلیم و تربیت را برای دانشجویان در دستور کار قرار داده ایم.

این نشست با پرسش و پاسخ همراه بود.

آخرین اخبار