آیین اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان استان کرمانشاه با تقدیر از برگزیدگان، در دانشگاه رازی برگزار شد.

همزمان با هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها، آیین اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان استان کرمانشاه دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه ۱۴۰۲ توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در سالن اجتماعات شهید دکتر علیمحمدی دانشکده علوم پایه با تقدیر از برگزیدگان برگزار شد.

در آغاز این مراسم، دکتر تورج زینی‌وند معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن خیرمقدم به میهمانان، در سخنانی اظهار داشت: جشنواره قرآن و عترت از نیمه دوم شهریور تا آبان سالجاری برنامه‌ریزی و اجرا شد و در مجموع ۱۶۰ نفر در ۱۸ رشته و ۸ بخش در این جشنواره شرکت کردند.

دکتر زینی‌وند هدف از این جشنواره را ترویج فرهنگ ناب قرآنی در محیط‌های دانشگاهی در بین خانواده‌های جامعه دانشگاهی و آشنایی نسل جوان با آموزه‌های دینی و قرآنی دانست و افزود: شرکت کننده گان در بخش‌ها و گرایش‌های مختلف قرآنی و در بخش عترت که مربوط به نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است و در بخش‌های مسابقه تلاوت و آوایی به رقابت پرداختند.


 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیان کرد: بیش از ۱۶۰ نفر در این جشنواره حضور داشتند که در پایان ۴۵ برگزیده این دوره معرفی و تجلیل شدند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت ترویج آموزه‌های قرآنی و انس با قرآن به ویژه در محیط‌های دانشگاهی تاکید کرد: امروز جامعه دانشگاهی بیش از گذشته نیاز به قرآن و فرهنگ قرآنی دارد و با توجه به وجود بحران‌ها و چالش‌های مختلف در سطح اجتماع، تنها راه درمان این مشکلات، تمسک به قرآن کریم است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ابراز امیدواری کرد که تک تک دانشجویان، بخشی از برنامه دانشجویی خود را در بهار جوانی به انس با قرآن اختصاص بدهند.

وی همچنین ضمن معرفی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه رازی در معاونت فرهنگی و اجتماعی، از همه دانشگاهیان به ویژه دانشجویان برای عضویت در مدرسه قرآن و عترت و انجام فعالیت‌های قرآنی دعوت به عمل آورد و یادآور شد: حمایت‌های ارزشمند ریاست دانشگاه از فعالیت‌های قرآنی مایه دلگرمی و شایسته قدردانی است.

در ادامه دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به میهمانان و با تشکر از دست اندرکاران این مراسم، با اشاره به وجوه تمایز قرآن کریم با سایر کتب آسمانی اظهار داشت: قرآن کریم بر خلاف کتب آسمانی دیگر، هر لحظه و هر آن، حرف جدیدی دارد که این نکته بسیار مهم است.


 

وی افزود: این اعتقاد قلبی من است که اگر همه کسانی که از دنیا رفته‌اند زنده شوند و تمام کسانی که قرار است به دنیا بیایند و همه کسانی که اکنون هستند روی قرآن تحقیق و پژوهش کنند، کیلومتر‌ها فضا باز می‌شود. کتب آسمانی دیگر برای یک دوره خاص بودند، اما قرآن چنین ویژگی دارد.

دکتر احمدی افزود: خداوند متعال می‌فرماید: «وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ إِلَّا فِی کِتابٍ مُبِینٍ» (۵۹/ انعام)؛ و هیچ‌تر و خشکى وجود ندارد، جز اینکه در کتابى آشکار (در کتاب علم خدا) ثبت است.

رئیس دانشگاه رازی با ادامه توضیحات بیان کرد: مشکلاتی که امروز گریبانگیر مردم جهان شده است به دلیل جای خالی قرآن در فضای زندگی است، خداوند سبحان، معجزات پیامبران را بر همین اساس قرار داده است. در عصری که بحث پزشکی و درمان بیماری‌ها در اوج قرار دارد، معجزه حضرت عیسی (ع) در رابطه با علم پزشکی بود. در عصری که سحر و جادوگری رواج داشت؛ معجزه پیامبر آن زمان؛ حضرت موسی (ع)؛ اعجاز می‌شود. در زمان پیامبر گرامی اسلام (ص)، بلاغت و فصاحت در اوج بود. فلذا معجزه پیامبر مکرم اسلام (ص) قرآن کریم است که کتاب درس زندگی ماست و در عین حال در اوج فصاحت و بلاغت است.


 

دکتر احمدی با اشاره به فعالیت‌های مدرسه قرآن و عترت دانشگاه رازی ابراز امیدواری کرد که با تلاش و مجاهدت برای ترویج آموزه‌های قرآنی و انس دانشجویان با قرآن، مشکلات فضای فرهتگی امروز در جامعه رفع شود و مفاهیم و آموزه‌های قرآن کریم به صورت عملی در فضای دانشگاه نهادینه شود.

در این مراسم از ۴۵ نفر از برگزیدگان در بخش‌های مختلف تقدیر به عمل آمد.

تقدیر از حافظان قرآن دانشگاه رازی، قرعه‌کشی و اهدای جوایز به ۱۰ نفر، اجرای تواشیح از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

آخرین اخبار