09 03 2019
115

گزارش عملکرد انجمن علمی دانشجویی مهندسی نساجی، در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجربا هدف الگوسازی و اهمیت ترویج و تحقق پوشش با سبک زندگی ایرانی اسلامی و همچنین پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه مورخ 26 بهمندر بوستان گفتگوگشایشیافت.انجمن علمی دانشجویی مهندسی نساجی دانشگاه رازی نیز برای اولین بار در این جشنواره شرکت نموده و به ارایه طرحها و دست آوردهای علمی دانشجویان و اساتید این گروه در حوزه پوشاک و نساجی پرداخت.

در این مراسم علاوه بر طراحان و صنوف لباس کشور، حضور محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی رئیس هشتمین جشنواره مد و لباس، جمعی از نمایندگان مجلس از جمله  سیاوشی و احسان قاضی زاده، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور، ملاوردی دستیار ارشد رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، حیدری معاون وزیر، کار اندیش معاون حقوقی مجلس و جمع کثیری از رؤسای اتحادیه‌ها حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم صدیقه پاک بین دبیر جشنواره مد و لباس در سخنانی گفت: جشنواره امسال گام هشتم را بر می‌دارد. شاید هنوز برای قضاوت زود باشد اما انتظارات زیادی وجود دارد و ما هم واقف هستیم.وی گفت: این جشنواره می‌خواهد ویترینی برای مقوله بزرگ فرهنگی، پوشش و لباس باشد چیزی که گردش ۵۰۰۰ میلیارد تومانی دارد. این جشنواره همه تلاشش را انجام می دهد تا با معرفی بهترین طراحان، سکان را در اختیار برترین‌ها قرار دهد. نباید سکان را در اختیار وارداتی‌ها قرار دهیم. باید فرصت‌های بسیاری را برای کارآفرینی ایجاد کنیم و در این مسیر نیازمندیاری تولید کنندگان داخلی هستیم.

وی همچنین از برگزاری زنده طراحی لباس در هشتمین جشنواره مد و لباس فجر خبر داد و در سخنانی گفت: این مسابقات در گروه‌های مختلف رقابت می‌کنند. از طراحی لباس تا طراحی چادر و بخش طراحی پیراهن مردانه در این مسابقات حضور دارند.

این مسئول همچنینیادآور شد در بخش تصویرسازی ۷۰ اثر در بخش مقاله ۳۰ اثر، طراحی پارچه ۵۰ اثر و پایان‌نامه ۹۸ اثر به هشتمین جشنواره مد و لباس راه یافته‌اند.

در ادامه این مراسم حمید قبادی دبیر ساماندهی بنیاد مد و لباس کشور نیز پس از قرائت پیام وزیر به مناسبت افتتاحیه هشتمین جشنواره مد و لباس به سخنرانی پرداخت.وی درباره سیاستگذاری و رویکرد ساماندهی مد و لباس کشور، گفت: یکی از مهمترین سیاستگذاری‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس که از طریق انسجام بین فعالان ما حاصل شده است، تغییر مسیر از محصول محوری به سلیقه محوری است. خانواده‌ها به جای اینکه صرفاً محصولات را خریداری کنند این مسئله به انتخاب و سلیقه و ذائقه آنها سوق پیدا کرده است، در واقع در کشور قدرت انتخاب مردم افزایش پیدا کرده است.

بخشی از مراسم هشتمین جشنواره مد و لباس به سخنرانی معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده اختصاص داشت.معصومه ابتکار گفت: در دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم و پیام رهبر معظم انقلاب را به یاد می‌آوریم که فرمودند برای ورود به گام دوم انقلاب آماده‌ایم. ایران از جمله کشورهایی است که همچنان سرمایه‌های دست نخورده‌ای دارد. همچنین، پیام حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که در چهل‌سالگی انقلاب گفتند، به عنوان رئیس‌جمهور و دولت آمادگی کامل برای ورود به دهه پنجم انقلاب را دارند و ظرفیت‌های عظیم کشور به دست هنرمندان جوانان و متفکران محقق خواهد شد.

همچنین متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاح هشتمین جشنواره مد و لباس بدین شرح قرایت شد: «در چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، توانمندی هنرمندان طراح ایران زمین را شاهد هستیم. طراحانی که نشان دادند، حفظ سنت‌های نیک در پوشش کهمیراث چند هزار ساله آن باقیاستنمی‌تواند در آراستگی و زیباپوشی خلل ایجاد کند و در تناقض باشد.

هنگامی که به میراث پوششی ایرانیان در طول تاریخ نگاه می‌کنیم، جهانی از بی‌نهایت گزاره، نشانه و نماد می‌بینیم که میان بدن و تن با هستی پیرامونی پیوستاری عمیق به وجود آورده است؛ چه این که پوشش، در بافتی از ساحت نمادین اجتماعی حضور مؤثر دارد و بدن، مکان و کالبدی برای بهره‌گیری از پوشش است. پوششی که افزون بر محافظت، کارکردها و نقش‌های دیگری را همچون فرهنگ، قومیت، پیشه و مناسک، در آن می‌توان بازیابی کرد.

نگاه باورمند ایرانیان خداجو در پیش و پس از اسلام افزون بر عفاف، همواره به دنبال زیبایی و تناسب فرهنگیملی پوشش بوده است و همین نگاه است که طراحان و آفرینندگان لباس در ایران و کشورهای اسلامی را با نگاه غربی آن کهبیشتر بدنمندی و اندام‌گرایی را دنبال می‌کنند متفاوت کرده است.

تعیین موضوع «نقش مکران» به عنوان محور طراحی و آفرینش‌های هنری جشنواره، نشانه توجه برنامه ریزان و فرصت‌های پنهان برای طراحان و تولیدکنندگان است که می‌تواند الگوهای پنهان پوشش نواحی گوناگون فرهنگ ایرانی را به عرصه‌های عمومی و جهانی بازنمود کند.برای فرهیختگان هنرمند، صنعت گران توانمند و تولیدکنندگان گرانقدر که به تعالی هنر و پیشرفت ایران اسلامی می‌اندیشند بهترین‌ها را آرزومند.»

در هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، باتوجه به نقش تعیین‌کننده دانشگاه‌ها در نشر و توسعه دانش و کار آفرینی، بخش علمی و دانشگاهی جشنواره بصورت مجزا فراخوان خود را اعلام کرد.

به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشورهای تونس، سنگاپور، کانادا، چین، قزاقزستان، قرقیزستان، روسیه، ایتالیا، سوریه، عمان، فرانسه، آذربایجان، ارمنستان، عراق، پاکستان، هند، افغانستان، ترکیه، اسپانیا، اندونزی در بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد ولباس فجر حضور دارند.همچنین علاوه بر صنایع و تولید کنندگان داخلریا، دانشگاهها و موسسات نیز در بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس  فجر به ارایه دستاوردهای خود پرداختند.

انجمن علمی مهندسی نساجی دانشگاه رازی کرمانشاه با توجه به گرایشاین رشته یعنی پوشاک اقدام به دعوت از دانشجویانجهت ارایه طرحها و تولید نمونههای پوشاک برای ارایه در این جشنواره نموده و دستاوردهای گروه را در غرفه شماره 6 بخش دانشگاهی به نمایش گذاشت.

در بین طرحها و دستاوردهای علمی ارایه شده در غرفه مهندسی نساجی دانشگاه رازی بسیاری از آنها با استقبال بازدید کنندگان و تعدادی از آنها نیز با درخواست جهت مشارکت برای تجاری سازی روبرو شد.

 

 

 

در این بین میتوان به ۳ پروژه زیر به صورت مختصر اشاره نمود:

  1. مانتو ضد حشره و آنتی باکتریال

طراحان: محمد جواد امیری و فرشید کله هویی

با توجه به مشکلات ناشی از حشره ها، خصوصاً هنگام مسافرت ما را بر آن داشت تا منسوجات را با علف لیموتکمیل کنیم(منظور از تکمیل انجام فرآیندیبر روی پارچه است که به آن خواص ویژه‌ایمی‌بخشد) زیرا که خواص و عطر این گیاه در ضد حشره بودن به اثبات رسیده است. خواصی نظیر ضدباکتری و قارچ ، ضد التهاب و آلرژِی ، دشمن بی خوابی و اختالالت عصبی در این گیاه موجود می باشد.استفاده از گیاه رزماری با توجه به خواص آنتی اکسیدانی که دارد ویژگی هایی نظیر ضد سرطان، محافظتکننده پوست، درمان درد ها و میگرن و همچنین مقابله با استرس، ضد باکتری و تحریک کنندگی گردشخون را برای ما به ارمغان میآورد.

با توجه به این نکته مهم که هزینهها در تولید بایستی به حداقل برسد نیز به ما کمک کرد تا با حذفمرحله های پیچیده الگو، برش و دوخت های صنعتی ، بتوانیم با داشتن هر میزانمطالعات از هنر خیاطی بهطرح لباس مد نظر برسیم.

تی شرت کولمکس (خنک کننده)

طراحان :ژیلا کرمی و فاطمه سامره

 

 

راحتی پوشاک یکی از ملزومات آن هنگام خرید و کاربرد میباشد. پوشاک ورزشی یکی از مصارف پرکاربرد می باشد که به دلیل فعالیت و تعریق بیش از حد بدن راحتی در آن بسیار مهم میباشد. نخهای پلی استر به دلیل جذب اندک آب و عرق از موارد پرمصرف در پوشاک ورزشی میباشند. الیاف خنک شونده پلی استر که به واسطه کانالهای روی الیاف قابلیت مویینگی و انتقال رطوبت را دارند از موارد نوین کاربردی در پوشاک هستند. لذا تی شرت خنک کننده با الیاف کولمکس و نام برند "توسکا" با همکاری این گروه و شرکت تولید پوشاک درفش ایران برای اولین بار در این جشنواره عرضه شد.

سطح مقطع خاص(چهاریاششکاناله)روی الیاف که رطوبت را ازسطح پوست به سطح خارج منسوج منتقل می‌کنددمای بدنرامتعادلمی‌سازدو باعث راحتی پوشاک میگردد.

مهم ترین ویژگی هایاین محصول عبارتند از انتقال رطوبت بالا،قابلیت خشک شوندگی عالی، متعادل ساختن دمایبدن،قابلیت تنفس بالا، سبکی، نرمیوزیر دست مناسب، سهولت نگهداریوامکانشستشوی ماشینی، ثبات رنگی بالا، قابلیت حفظ شکل ظاهریبالا

 

  1. کت اسپرت مردانه با آپشن پاوربانک

طراح : فاطمه فرخی

در طراحی این کت به سلیقه نسل جوان که بیشتر تمایل به پوشاک اسپرت دارند توجه شده و همچین آپشن پاوربانک به این کت اضافه شده است، برای رفع نیاز روزانه آقایان که به علت مشغله بیشتر ساعات روز را بیرون از منزل و در حال فعالیت سپری می کنند.

 طریقه استفاده از آپشن این کت بسیار ساده است و به این صورت که میتوانند با قرار دادن تلفن همراهدر جیب و اتصال به سیم(که مناسب برای استفاده انواع گوشی های موبایل هوشمند و تبلت های مجهز به درگاه لایتنینگ و دستگاهای دارای درگاه microUSBمیباشد) آن را شارژ نمایند.

علاوه بر طرحهای مذکور حدود ده طرح دیگر نیز از دانشجویان مهندسی نساجی دانشگاه رازی در جشنواره ارایه شد که پوستر دو نمونه از آنها در زیر اورده شده است.

در حاشیه برگزاری مراسم آقای دکتر حمید قبادی (رییس جشنواره و رییس کارگروه مد و لباس کشور)، آقای مهندس حمید نیک طبع (رییس بخش صنعت کارگروه) و خسرکار خانم ابراهیمی (رییس بخش طراحی کارگروه) نیز از غرفه انجمن علمی مهندسی نساجی دانشگاه رازی بازدید نموده و از مشارکت معاونت فرهنگی در این زمینه ابراز خرسندی نمودند.

 

آخرین اخبار