12 05 2019
298

گردهمایی بزرگ انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه رازی

گردهمایی بزرگ انجمن‌های علمی دانشگاه، امروز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، با حضور دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا ریاست دانشگاه، دکتر علی‌اکبر محسنی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، دکتر فرزاد ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، سایر مسئولان و همچنین با حضور پرشور اعضا و دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی در آمفی‌تئاتر شهید علیمحمدی برگزار شد.

 

در این گردهمایی، دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا اظهار داشت: در مسیر فعالیت‌های واقعی انجمن‌های علمی، ما امکانات سخت‌افزاری را در اختیار این انجمن‌ها قرار می‌دهیم اما نه به صورت اختصاصی، در مسیر امکانات نرم افزاری اما هر امکانی را که بخواهند در اختیارشان قرار می‌دهیم.

ایشان در پاسخ به برخی مطالبات فعالان انجمن‌های علمی تأکید کرد: امروز در دانشگاه بایستی مدیریت مبتنی بر عقلانیت و مدیریت عالمانه حاکم باشد، در حال حاضر حدود ۷۰ انجمن علمی در دانشگاه داریم اگر قرار باشد هر کدام از انجمن‌های علمی یک اتاق داشته باشند و درب آن اتاق بسته باشد یا در هفته فقط چند ساعت از آن استفاده شود نه عقلانی است و نه عالمانه، اما از همه مسئولان و رؤسای دانشکده‌ها این خواهش را دارم که هیچ انجمن علمی برای مکان در مضیقه نباشد.

 

دکتر اعلمی‌آل‌آقا با تأکید بر اینکه امروز همه بایستی  نهضت کار علمی را در دانشگاه تقویت کنیم، عنوان داشت: در این ارتباط بایستی تلاش کنیم آمار مشارکت دانشجویان در انجمن‌های علمی بیشتر شود چراکه ماهیت کار دانشگاه، علمی است و مجموعه‌ دانشجویان به عنوان سربازان جبهه علمی یقیناً باید بتوانند کمک کنند و دانشگاه را متحول کنند و یک انقلاب علمی در دانشگاه ایجاد کنند و با رویکردهای جدید فاصله میان جامعه و دانشگاه را تقلیل دهیم.

 

ایشان در ادامه اظهارات خود بیان داشت: امروزما مشخصا به دنبال انعکاس و بازتاب فعالیت‌های دانشگاه هستیم. در بحث فعالیت‌های علمی، محتوای این فعالیت‌ها و انعکاس آن مهم است و جایگاه مرجعیتی دانشگاه باید در جامعه تبیین شود و این مهم وظیفه‌ای است که مدیریت دانشگاه، هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه بایستی در آن نقش آفرینی داشته باشند. جامعه دانشگاهی باید در همه اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد اثرگذارباشد، ما باید نسبت به محیط پیرامونی حساس باشیم و علم ما باید در خدمت جامعه باشد و در این مسیر انجمن‌های علمی در پر کردن خلاها نقش بسیار جدی دارند.

 

رئیس دانشگاه رازی، ضرورت توجه به مهارت آموزی را یادآور شد و افزود: ما ماموریت ایجاد اشتغال برای دانشجو را نداریم اما امروز نمی‌توانیم نسبت به اشتغال فارغ التحصیلان و دانشجویان  بی‌تفاوت باشیم. هرکسی در رشته تخصصی خود باید اول نگاهش به اشتغال باشد و در فضای اشتغال هر الزامات آموزشی لازم که در دوره‌های کلاسیک تخصصی ارائه نکردیم دانشگاه بر خود واجب می‌داند که این آموزش‌ها را به دانشجویان و فارغ التحصیلان خود ارائه دهد. آموزش‌های کلاسیک در دانشگاه بایستی با یک سری آموزش‌های غیرکلاسیک تلفیق شود و در مرکز SCD دانشگاه رازی فرصتی برای ارائه آموزش‌های مهارتی و اخذ مدرک مهارتی فراهم است. دانشجویان، مدیران گروه، رؤسای دانشکده‌ها و معاونت‌های ستادی همه باید نسبت به این قضیه حساس باشند.

 

ایشان بیان داشت: متاسفانه بسیاری از تصمیماتی که مسئولین اتخاذ می‌کنند دانش‌بنیان و علم محور نیست، امروز تبعات و آثار حوادث طبیعی مانند سیل و...  در کشور ناشی از مدیریت غیرعلمی است، یک دانشجوی علوم سیاسی باید مسئولین را به تصمیم‌سازی مبتنی بر دانش مقید کند. متاسفانه در یک فضای سیاسی کاری گرفتارشدیم و همه انرژی مفیدمان در این زمینه صرف و مستهلک می‌شود در حالیکه جریانات سیاسی نباید به درون انجمن‌های علمی کشیده شود و امروز باید نسبت به مرجعیت دانشگاه و مسائلی که در مسیر اشتغال است متعهد باشیم.

 

دکتر اعلمی‌آل‌آقا ادامه داد: تمام پیشرفت‌های کشور مدیون دانشگاه‌ها است اما در بحث تقسیم امکانات، ما در سازمان مدیریت در مجموعه خدمات قرار می‌گیریم و این مایه تأسف است، پول‌های کلانی در کشور به مسائلی اختصاص داده می‌شود اما وقتی به دانشگاه و آموزش عالی می‌رسیم با خسّت برخورد می‌شود، به دلیل اینکه ما کارایی و اثرگذاری را خوب اثبات نکردیم و به همین خاطر باید در بازتاب فعالیت‌های اصیل خود واقعا جدّی باشیم. در دانشگاه رازی سالانه حدود ۱۱۰۰ پایان‌نامه ارشد و دکترا دفاع می‌شود و ما هیچ انعکاس بیرونی برای بازتاب این فعالیت اصیل علمی در جامعه خود نمی‌بینیم، چرا رسانه ملی ما نباید نسبت به این اتفاقات دغدغه‌مندی خاص بروز دهد. باید انعکاس خوبی از ظرفیت‌های خوب دانشگاه در جامعه به وجود بیاید، انجمن‌های علمی می‌توانند حامل پیام علمی دانشگاه و فعالیت‌های رشته‌های تخصصی خود به بیرون باشند.

 

رئیس دانشگاه رازی تاکید کرد: در زمینه علمی باید مطالبه گر، ثابت قدم و ید واحده باشیم و اجازه ندهیم برخی اختلاف سلیقه‌ای داخلی باعث هدررفتن انرژی ما شود، مجموعه انجمن‌های علمی در کنار اعضای هیأت علمی و مدیریت دانشگاه عزم جزمی را داشته باشند برای اینکه فعالیت‌های علمی خود را ارتقاء ببخشند و به جامعه منعکس کنند.

 

در ادامه دکتر علی‌اکبر محسنی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی و رئیس شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان کرمانشاه اظهار داشت: امروز وظیفه دانشگاه‌ها صرفاً آموزشی و ترویج آموزش و تربیت دانشجو و متخصص برای نهادها و سازمان‌های دولتی نیست آنچه امروز از دانشگاه انتظار می‌رود خلاقیت، نوآوری، ابتکار و کارهایی است که مشکلات جامعه و مشکلات ملی، منطقه‌ای و محلی را حل و فصل کند.

دکتر محسنی در ادامه تاکید کرد: امروز از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود که دانش و آگاهی و تخصص را با نیازهای جامعه پیوند دهند، در روند رشد دانش و تکامل اندیشه و صنعت و فرهنگ و جهان نقش‌آفرینی کنند، دانشگاه باید مهد آزاداندیشی، خلاقیت، تفکر، نوآوری و ارائه طریق باشد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی بیان کرد: امروز از دانشگاه انتظار می‌رود که به شکاف‌های طبقاتی توجه کند، دغدغه نجات و آرامش مردم را داشته باشد و کانونی برای ترویج تفکر انتقادی باشد.

 

در ادامه دکتر فرزاد ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی با اشاره به فعالیت مراکز SCD، استارتاپ و رشد در دانشگاه، اظهار داشت: در مرکز آموزش‌های آزاد و مهارتی دانشگاه هیچ محدودیتی برای ارائه مهارت‌ها نداریم  و هر دوره‌ای که در اشتغال مؤثر باشد و تعداد قابل قبولی هم متقاضی داشته باشد حتما برگزار خواهیم کرد. در بحث هزینه‌ها اصل ما بر این است که این خدمات برای دانشجو رایگان باشد مگر در جاییکه معذوریت‌های هزینه‌ای داشته باشیم. همچنین تسهیلات ویژه‌ای در حمایت از فعالیت‌های پژوهشی واحدهای اقماری دانشگاه در نظر گرفته‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی به فعالیت دبیرخانه استارتاپ دانشگاه اشاره کرد و گفت: طی دو سال گذشته چندین دوره استارتاپی در این مرکز برگزار شده و فضای خوبی برای دانشجویان در بحث راه اندازی کسب و کار و ایده‌پردازی است.

 

دکتر ویسی با اشاره به فعالیت مرکز رشد دانشگاه رازی گفت: ۴۳ واحد فناور در این مرکز ایجاد شده که عمدتا از فارغ التحصیلان و دانشجویان و بعضا با مشارکت هیأت علمی تشکیل شده و به طور جدی در صدد توسعه مرکز رشد هستیم.

 

در ادامه دکتر جعفر معصوم پور مدیر حمایت و پشتیبانی فرهنگی دانشگاه رازی به بیان ماهیت و اهداف انجمن‌های علمی-دانشجویی پرداخت و گفت: تنظیم اصول و قواعد عمل جمعی یا اخلاق کار، جلب مشارکت‌های جمعی در فرآیند توسعه، اجتماعی کردن دانش و علم، طرح مسائل حوزه تخصصی، تبیین آنها و ارائه راهکارها از اهداف حرفه‌ای انجمن‌های علمی است.

وی توانایی حل مساله، توانایی جمع آوری، سازماندهی، تجزیه و تحلیل اطلاعات، قابلیت انجام کار گروهی، داشتن تعهد و اخلاق کار را از کارکرد انجمن‌های علمی-دانشجویی در زمینه تقویت شایستگی‌های کانونی برشمرد و افزود: درونی کردن خلقیات علم، فراهم کردن مقدمات آشنایی دانشجویان با سازمان اجتماع علمی در هر رشته، پرکردن اوقاغت فراغت دانشجویان و هویت یابی به عنوان دانشجو، پیامدهای اصلی این انجمن‌ها می‌باشد.

 

این مسئول به ارائه توضیحاتی در خصوص "جشنواره ملی حرکت" به عنوان بزرگ‌ترین رویداد علمی-دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداخت.

 

در ادامه دکتر رضا بختیاری سرپرست مرکز آموزش‌های آزاد و مهارتی دانشگاه رازی به تشریح فعالیت‌های مرکز ارتقاء شایستگی‌های حرفه‌ای دانشگاه و بحث هدفمندسازی دوره‌های کارآموزی در این مرکز پرداخت و گفت: مرکز SCD تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه دارد، همچنین یک تفاهم‌نامه همکاری میان انجمن‌های علمی-دانشجویی و مرکز آموزش‌های آزاد و مهارتی دانشگاه رازی منعقد شده است.

در ادامه دکتر علیرضا مرادی مدیر اداره روابط عمومی دانشگاه رازی به ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت اطلاع‌رسانی و بازتاب فعالیت‌های دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: انجمن‌های علمی در همه حوزه‌ها و رشته‌ها فعالیت‌های خیلی خوب و قابل توجهی دارند اما این فعالیت‌ها هیچوقت به نحو شایسته‌ای درون جامعه بازتاب داده نمی‌شود و به تعبیری رسانه خیلی مناسبی برای اینکه بتوانیم فعالیت‌های این انجمن‌ها را بازتاب دهیم وجود نداشته است.

وی بیان کرد: به صورت کلان نیز در استان کرمانشاه برای بازتاب فعالیت‌ها در تمام حوزه‌ها، این مشکل وجود دارد به این معنا که در داخل استان رسانه موفقی که بتواند فعالیت‌های آن حوزه را پوشش بدهد وجود ندارد. روابط عمومی بسیاری از ادارات تقریباً دچار بحران هستند که دلایل متعددی دارد اما یکی از مهم‌ترین دلایل این است که متاسفانه ما در داخل استان هیچگاه خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی که به صورت حرفه‌ای آموزش خبرنگاری و روزنامه نگاری دیده باشند، نداریم.

 

دکتر مرادی از راه‌اندازی پورتال جدید دانشگاه رازی با قابلیت‌های بروز طی آینده‌ای نزدیک خبر داد و بیان کرد: در پورتال جدید بستری برای انعکاس هرچه بیشتر فعالیت‌های انجمن‌های علمی- دانشجویی فراهم شده است.

 

وی از برگزاری دوره‌های آموزش حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و خبرنویسی در دانشگاه برای دانشجویان و فعالان انجمن‌های علمی و همچنین در سایر بخش‌های استان خبر داد و گفت: دانشگاه رازی برای اولین بار در کشور توانست دوره مهارت آموزی خبرنویسی و خبرنگاری را تدوین و تصویب نماید و طی یکی دو هفته آینده با همکاری معاونت فرهنگی، این دوره‌ها برای انجمن‌های علمی برگزار می‌شود.

 

در پایان، یاسین نوروزی دبیر شورای دبیران انجمن های علمی-دانشجویی دانشگاه و عضو دانشجویی کمیته حمایت و نظارت بر انجمن‌های علمی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام گرفته در سال گذشته، اظهار داشت:  یکی از مطالبات ما حمایت از میزبانی اتحادیه‌های علمی-دانشجویی است و دانشگاه جهت فعالیت بیشتر اعضای انجمن‌های علمی، حمایت‌های تشویقی از جمله اردوهای تفریحی و فرهنگی ویژه انجمن‌های علمی برگزار نماید و معاونت پژوهشی نیز امکانات لازم جهت فعالیت انجمن‌ها را فراهم نماید. همچنین نمایندگان و دبیران انجمن‌های علمی دانشگاه رازی  به بیان مطالبات، دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند. مسئولان دانشگاه پس از استماع نقطه نظرات و مطالبات فعالان انجمن‌های علمی-دانشجویی، قول مساعد برای رفع مشکلات و تسریع در فعالیت‌های اثرگذار این انجمن‌ها دادند.

 

 

آخرین اخبار