31 10 2020
245

نهادینه‌سازی گفتگو، در دستور کار معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی قرار گرفت.

1399/8/3

«دکتر طهماسب علیپوریانی» معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی از هدف‌گذاری برای استفاده بهینه از ظرفیت کرسی‌های آزاداندیشی خبر داد. او در حاشیه جلسه‌ای که ۳ آبان سال جاری در محل معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی به همین منظور تشکیل شده بود گفت: «این معاونت برای رونق دادن به گفتگو و بسط کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه برنامه ویژه‌ای تدوین کرده‌است.»

دکتر علیپوریانی ضمن تأکید بر اهمّیت و ضرورت گفتگو  گفت: «گفتگو کردن متخصصان دانشگاهی می‌تواند فواید زیادی به دنبال داشته و به بهبود تصمیم‌گیری مسئولان شهر و استان کمک شایانی کند».

در برنامه جدید معاونت فرهنگی برای بالفعل کردن ظرفیت کرسی‌های آزاداندیشی، مسائلی مانند ثبت و انتشار هدفمند محتوای گفتگوها برای استفاده عموم علاقه‌مندان، دعوت از مسئولان شهر و استان برای شرکت در گفتگوهای مربوط به حیطه کاری آنها و تشویق دانشگاهیان فعّال در این عرصه، دیده شده‌است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی درباره لزوم آوردن گفتگو از دل دانشگاه به جامعه و انتظارات مردم از دانشگاه در این باره گفت: «البته دانشگاهیان درباره بسیاری مسائل مهم گفتگو می‌کنند امّا مسئله این جاست که این گفتگوها عمدتاً در فضای خصوصی افراد صورت گرفته و محتوای آنها در دسترس سایرین قرار نمی‌گیرد. با وجود اهمّیت گفتگو و فواید بسیاری که می‌تواند برای دانشگاه، شهر و استان به دنبال داشته‌باشد، از ظرفیت‌‌هایی که در این رابطه در دانشگاه وجود دارد به نحو شایسته‌ای استفاده نشده‌است. درست است که کل جامعه ما از «گفتگو» فاصله دارد، امّا انتظار می‌رود محیط دانشگاهی در این عرصه پیشقدم بوده و لااقل نسبت به جامعه وضعیت بهتری داشته‌باشد.»

امید است انتشار گفتگوهای سازمان‌یافته دانشگاهیان در رابطه با مسائل شهر و استان، حساسیت شهروندان نسبت به مسائل تخصصی را افزایش داده و احتمال تکرار اشتباه‌هایی که در پروژه‌هایی مانند منوریل، تقاطع غیر‌هم‌سطح میدان امام حسین و غیره صورت گرفته‌است را به حداقل برساند.

علیپوریانی علاوه بر مورد فوق، فواید بسیار دیگری نیز برای این طرح برشمرد که از میان آنها می‌توان به کاهش سوءتفاهم‌های احتمالی و تقویت همدلی در دانشگاه، افزایش علاقه دانشجویان و عموم شهروندان به علم و دانش، ارتقاء نشاط علمی در دانشگاه، کاستن از فاصله دانشگاه با شهر، به‌رسمیت‌شناختن دیگری، و تمرین پیگیری منافع مشترک در عین وجود اختلاف‌نظر، اشاره کرد.

او در پایان، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به شکل بهینه و تأثیرگذار را منوط به همکاری مطلوب دانشگاهیان، به ویژه اعضای هیأت علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، نهادها و تشکّل‌های دانشجویی دانست و از افراد نامبرده درخواست کرد تا آنجا که برایشان امکان دارد، معاونت فرهنگی دانشگاه را در اجرای مطلوب این برنامه و نهادینه‌سازی گفتگو یاری دهند

آخرین اخبار