نشست هم‌اندیشی مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس در دانشگاه رازی - معاونت فرهنگی

205

نشست هم‌اندیشی مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس در دانشگاه رازی

نشست هم‌اندیشی جمعی از مسئولان دانشگاه در راستای برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس، یکم شهریور ماه ۱۳۹۹ در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر طهماسب علیپوریانی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان و تسلیت ایام محرم، با اشاره به در پیش بودن چهلمین سالگرد دفاع مقدس اظهار داشت: از مهم‌ترین برنامه‌های ما در گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس «تجلیل از پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت در دانشگاه» است و با توجه به تاکید وزارت علوم، برگزاری هرچه شایسته‌تر این مراسم در دستور کار ما قرار دارد.

وی با تاکید بر ضرورت زنده نگه‌داشتن قیام امام حسین(ع) و ترویج امر به معروف و نهی از منکر، خواستار آسیب‌شناسی برگزاری مراسم‌های تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس، تشکیل هسته پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت با محوریت بسیج اساتید، تهیه و تالیف گنج‌نامه یادگاران دفاع مقدس با عنوان پیشنهادی «پس از چهل سال» به عنوان منبع عظیمی از رشادت‌ها و تجربیات این عزیزان و برگزاری برنامه «شب خاطرات» با دعوت از یادگاران دفاع مقدس شد.

پیشنهاد لحاظ نمودن امتیاز برای تجلیل شوندگان دفاع مقدس در دانشگاه، انجام مصاحبه و تهیه گزارش‌های سازنده با محوریت خاطرات و تجربیات یادگاران دفاع مقدس و اطلاع‌رسانی در صدا و سیما و مطبوعات، خبرگزاری‌ها و سایر رسانه‌ها توسط اداره روابط عمومی، نصب شمایل پیشکسوتان دفاع مقدس در دانشگاه با تاکید بر اعضای هیات علمی ایثارگر، برگزاری میزگردهای مطبوعاتی با موضوع دفاع مقدس توسط اداره روابط عمومی، واکاوی موانع اقتصادی و اجتماعی در انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان از مهم‌ترین محورهای مطرح شده توسط دکتر علیپوریانی بود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین جواد افشار نجفی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی ضمن تسلیت ایام محرم، بر زنده نگه‌داشتن راه امام حسین(ع) و رزمندگان اسلام تاکید داشت و افزود: تجلیل از ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید به نحو احسن صورت بگیرد و ما با افتخار آماده مشارکت در برگزاری تجلیل از پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت هستیم.

وی با اشاره به اهمیت بحث «یادآوری و تذکر» تصریح کرد: در آیه شریفه «و لقد ارسلنا موسی بآیاتنا ان اخرج قومک من الظلمات الی النور و ذکرهم بایام الله...» و همانا موسی را با آیات و معجزات خود فرستادیم که قومت را از تاریکی به روشنایی و نور هدایت کن و ایام الله را به یاد قوم خود بیاور. در این آیه شریفه به موضوع مهم «تذکر و یادآوری نمودن» اشاره شده و برگزاری مراسم‌های تجلیل نیز نوعی یادآوری حماسه و ایثار شهدا و رزمندگان اسلام برای نسل جوان است.

حجت‌الاسلام و المسلمین افشار نجفی با تاکید بر اینکه رشادت‌های دفاع مقدس باید به نسل جوان یادآوری شود، گفت: ساخت فیلم و یا تدوین و تالیف کتابی با موضوع دفاع مقدس مانند کتاب رنجنامه فرزند حضرت امام (ره)، برای آشنایی هرچه بیشتر با چگونگی شروع و پایان و حتی اتفاقات بزرگ دفاع مقدس در انتقال تجربیات و دستاوردهای آن به نسل آینده اثرگذار است.

در ادامه دکتر نامدار یوسف وند مسئول بسیج اساتید و خانۀ نخبگان استان کرمانشاه ضمن تسلیت ایام محرم، موتور محرکه رزمندگان دفاع مقدس را شعارهای عاشورایی و یاحسین(ع) دانست و اظهار داشت: امیدواریم راه و نهضت پرافتخار حسینی بیش از پیش در جامعه تسری و جریان یابد.

دکتر یوسفوند رابطه امام(ره) و امت در هشت سال دفاع مقدس را سبب وحشت و رعب دشمنان دانست و گفت: این رابطه، امت بسیجی را شکل داد که در مقابل یک جنگ جهانی بایستد و باید این حماسه‌ها برای فرزندانمان گفته شود.

وی خواستار انجام اقدامات ماندگار برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس شد و افزود: دفاع مقدس یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و پهلوانان بسیار بزرگی را در درون خود پرورش داد که هر کدام می‌توانند تابلویی پرافتخار برای بشریت باشند. هر یک از رزمندگان کتاب قطوری از تجربیات دفاع مقدس هستند که باید ثبت و به تصویر کشیده شود تا خاطرات، دستاوردها و تجربیات آنان به نسل آینده منتقل گردد و تنها به برگزاری مراسم تجلیل اکتفا نکنیم. در این راستا بسیج اساتید استان مصمم به برگزاری برنامه تجلیل از ۹۸۰۰ شهید استان و فراخوان مقاله به شکل ویدئو کنفرانس است که پیشتر ناتمام مانده بود.

در ادامه حسین عزیزی مسئول بسیج کارمندی دانشگاه‌های کرمانشاه ضمن تسلیت ایام محرم، خواستار انتقال دستاوردها و ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی شد و گفت: باید از ظرفیت فضای مجازی برای بازخوانی دفاع مقدس استفاده شود. ما در دوران اسارت در دل دشمن ثابت قدم و استوار حرف خودمان را بر کرسی می‌نشاندیم و حیف است که این خاطرات بازگو نشود.

 

 

وی تاکید کرد: اگر امروز دشمن جرأت نگاه چپ به ما را ندارد از دستاوردهای دفاع مقدس استپایداری و جوانمردی جوانان و کسانیکه ولایتمدارانه به تبعیت از امام(ره) در خط مقدم بودند و در مقابل دشمن سر تعظیم فرود نیاوردند باید به نسل جوان انتقال یابد.

در ادامه مجید قیطولی مدیر اداره روابط عمومی دانشگاه رازی ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) اظهار داشت: متاسفانه در بازتاب ابعاد مختلف دفاع مقدس و جبهه و جنگ و انتقال دستاوردهای آن به نسل‌ جوان توجه لازم صورت نگرفته و به برگزاری مراسم‌های تجلیل و... اکتفا می‌شود.

وی ایجاد پژوهشکده مطالعات جنگ در دانشگاه رازی را مورد تاکید قرار داد و گفت: تاسیس این پژوهشکده با انجام کارهای پژوهشی بنیادین در خصوص دفاع مقدس، رزمندگان، ایثارگان، جانبازان و...، بررسی اثرات جنگ بر توسعه اقتصادی، نقش مناطق مرزی در دفاع مقدس و دیگر موضوعات نقش مهمی در انتقال و تبیین دستاوردها و ارزش‌های دفاع مقدس خواهد داشت.

قیطولی همچنین نقش بنیاد حفظ آثار و رسانه ملی در پیشبرد اهداف این پژوهشکده را مورد تاکید قرار داد و گفت: در تولیدات دفاع مقدس توجه به عنصر هنر و جذابیت برای جوانان حائز اهمیت است و متاسفانه جای تولیدات کیفی که دفاع مقدس را در سطح بین‌الملل بشناساند خالی است.

در ادامه دکتر محمدمهدی معینی رئیس بسیج اساتید دانشگاه رازی با تسلیت ایام سوگواری محرم اظهار داشت: در دانشگاه کارهایی با موضوع دفاع مقدس انجام شده و درسی با عنوان دفاع مقدس برای دانشجویان تدریس می‌شود اما در زمینه‌های مختلف مانند تهیه فیلم و فعالیت‌های پژوهشی باید به این موضوع پرداخته شود.

وی با تاکید بر مقابله با ضد ارزش‌ها و پرهیز از دنیاطلبی افزود: نباید اجازه داد که مشکلات اقتصادی ارزش‌های دفاع مقدس را زیر سوال ببرد، امروز عمدتا مشکل جوانان ما فقط نداشتن اطلاعات از دستاوردها و ارزش‌های دفاع مقدس نیست بلکه سوال می‌پرسند که آن مردان بی‌ادعا امروز کجا هستند؟ چرا از آن الگوی شایسته و امثال شهید سلیمانی‌ها کم داریم؟ آن ارزش‌ها کجا هستند؟ لذا در بحث دفاع مقدس نباید به برگزاری مراسم تجلیل اکتفا شود بلکه خاطرات، گفتنی‌ها، رشادت‌ها و حماسه‌های پیکسوتان عرصه جهاد و شهادت باید اطلاع‌رسانی شود.

در ادامه خشایار شیخی مدیر امور اداری دانشگاه رازی ضمن تسلیت ایام سوگواری محرم و گرامیداشت هفته دولت اظهار داشت: در دوران هشت سال دفاع مقدس ما با دشمن مستقیم روبرو بودیم اما امروز شیوه‌های جنگ مختلف است و فرهنگ ایثار باید در جان و بطن جامعه تزریق شود. همانگونه که در شرایط فعلی برای مبارزه با کرونا، همان و فکر و اندیشه ایثارگرانه دفاع مقدس در ذهن کادر درمانی رسوخ کرده است.

وی در خصوص موضوع این جلسه و برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم تجلیل از پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت در دانشگاه گفت: باید به سمت اتخاذ راهکار برویم، پیشنهاد می‌شود برای این مهم کمیته‌هایی با شرح وظایف مشخص مانند اطلاع‌رسانی، پژوهشی و پشتیبانی تشکیل شود.

در ادامه دکتر امجد ملکی رئیس امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه رازی ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای دو موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و برنامه تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس تاکید کرد: شناساندن پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت و معرفی این عزیزان به نسل جوان موضوعی بسیار حائز اهمیت است که باید بدان پرداخته شود.

لزوم تبیین برنامه‌های مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس، زمان و نحوه برگزاری این برنامه به صورت حضوری یا غیرحضوری از دیگر محورهای سخنان دکتر ملکی بود.

در پایان دکتر یاسر شهبازی مدیر حوزه ریاست دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به اعضای حاضر و تسلیت ایام سوگواری محرم، با اشاره به اهمیت تبیین ارزش‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس اظهار داشت: ما نسل دوم و سوم انقلاب به نوع دیگری درگیر جنگ بودیم و از همان کودکی در قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب بمباران و جنگ زدگی و آوارگی را با پوست و گوشت خود درک کردیم، این مملکت با مشقت‌ و خون دل‌های بسیار به اینجا رسیده و باید برای حفظ آرمان‌ها و دستاوردهای آن بکوشیم.

مدیر حوزه ریاست دانشگاه رازی حفظ ارزش‌هایی همچون ایثار و از خودگذشتگی را برای تعالی کشور ضروری دانست و افزود: «دفاع مقدس» و «بسیج» متعلق به همه آحاد جامعه است و هیچکس نباید دفاع مقدس و بسیج را به اسم خود مصادره کند.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا ویروس گفت: در شرایط امروز در سطح دیگری دفاع مقدس صورت گرفته است، باید به این موضوع توجه شود که اعضای هیات علمی ما در تولید اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم و توجه به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا چه نقشی دارند؟ الان این تفکر آسیب دیده و جزیره‌ای شده و افراد فقط خودشان و خانواده خودشان را می‌بینند!، باید فرهنگ تجمل گرایی را از بین ببریم و در این راستا به عنوان مثال برای مقابله با کرونا مطالبات را از هیات علمی شروع کنیم و فرهنگ ایثار باید در بطن جامعه تزریق شود.

اهمیت تبلیغات برای شناساندن ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان، حمایت از راه‌اندازی مجله علمی-پژوهشی داخلی با محوریت استان کرمانشاه و حمایت از پیشنهاد تهیه گنج‌نامه در قالب طرح پژوهشی، ضرورت تبیین جزئیات و نیازهای مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس دانشگاه از دیگر محورهای سخنان دکتر شهبازی بود.

 

شناسه : 1014075

آخرین اخبار