07 11 2020
212

جشن هفتۀ وحدت در دانشگاه رازی برگزار شد.

جشن هفته وحدت و میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام جعفرصادق(ع)، با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین «جواد افشار نجفی» نماینده رهبری در دانشگاه رازی گرامی داشته شد. این مراسم که ویژه دانشجویان، کارمندان و اساتید دانشگاه رازی بود؛ روز ۱۲ آبان ماه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی و نهاد نمایندگی رهبری دانشگاه رازی به صورت مجازی برگزار شد.

حجت‌السلام افشار با بیان آیه‌ای از قرآن مجید به جایگاه والای پیامبر اسلام اشاره کرد و گفت: «به تحقیق خداوند بر مومنان منت گذاشته، چرا که در میان آن‌ها رسولی فرستاده است تا آیات خداوند را بر آن‌ها تلاوت کند و به آن‌ها کتاب و حکمت بیاموزد. اگر چه قبل از ارسال این پیامبر در گمراهی آشکار بودند.» او با تکیه بر همین آیه این سوال را مطرح کرد که چرا خداوند در این آیه بر شما منت گذاشته است؟ و در جهت پاسخ به این سوال گفت: «مگر می‌شود کسی به دیگری خدمت کند و منت آن را بگذارد؟ خداوند در قرآن می‌فرماید؛ من نعمت پیامبر و مبعوث شدن او را برای شما قرار دادم و منت بر شما نهادم. اما چرا خداوند بر مومنان منت می‌گذارد؟ انسان‌ها از وقتی که به دنیا آمدند مختار بودند و خداوند در وجود آن‌ها، میل‌ها و خواست‌هایی را قرار داده است. در کنار این قضیه، راه‌های گوناگونی هم برای رفع این امیال و خواست‌ها در نظر گرفته است. به عنوان مثال؛ یکی از نیازهای بشر، داشتن مونس و خانواده است. خداوند انسان را مختار آفرید. یعنی ای انسان تو اختیار داری خانواده‌ای برای خودت داشته باشی و اگر می‌خوای خانواده‌ای داشته باشی؛ معیارها و ملاک‌هایی را برای خودت تعیین کن. انسان‌ها با این اختیار و با ذوق و سلیقه خودشان، انتخاب‌هایی را رقم می‌زنند. مثلا بسیاری از افراد به عنوان یکی از معیارهای زندگی می‌خواهند با کسی زندگی کنند که کمتر سختی ببینند و در رفاه باشند. اگر فرد پسر باشد؛ سراغ خانواده‌‌ای پولدار می‌رود و اگر دختر باشد؛ پسری که دارایی بیشتری دارد را انتخاب می‌کند. دنیای غرب زودتر از ما به آزادی رسیدند. در دنیای غرب ازدواج با حیوانات صورت می‌گیرد زیرا در غرب، مخصوصا در سده اخیر، انسان به خاطر سختی‌هایی که در زندگی وجود دارد می‌گوید؛ من نمی‌خواهم با کسی ازدواج کنم و یا من با خودم ازدواج می‌کنم. چون با این کار فشار خانواده و اجتماع را از خودش دور می‌کند. این حق انتخاب و اختیار است. پس هرکس در مسیر زندگی، با توجه به نیازهایی که خودش سنجیده‌ و با توجه به آن حالتی که خودش بیشتر پسندیده است، انتخاب‌هایی داشته است. پس چرا خداوند رسولش را فرستاد؟ برای این‌که مسیر سالم زندگی کردن را بیاموزد. به جز مثال ازدواج، مثال‌های دیگری هم وجود دارد. مثلا بچه‌دار شدن،تعداد فرزندان، تربیت فرزندان، معیارهای ازدواج، طلاق و … .»

حجت‌الاسلام مجددا به بحث قبلی بازگشت و دلیل منت‌گذاشتن خداوند بر انسان را این‌گونه بیان کرد: «خداوند منت گذاشت و فردی را فرستاد تا به انسان بگوید که؛ ای انسان تو بخشی از هستی، هستی و تمام آن نیستی. وقتی انسان را در جایگاه عالم نگاه می‌کنید؛ وجودی بسیار ریز به حساب می‌آید و حتی دیده‌ناشدنی. انسان کجاست؟ وقتی با هواپیما از زمین فاصله می‌گیرید دیگر انسان‌ها و خانه‌ها را نمی‌بینید. فقط محدوده شهر را می‌بینید. اگر بیشتر از زمین فاصله بگیرید؛ خود زمین هم دیده نمی‌شود. اما خداوند منت گذاشت و فرمود اگر می‌خواهی به سلامت در دنیا و آخرت زندگی کنی؛ من برایت کسی را می‌فرستم که مسیر سلامت را به تو نشان دهد. این شخصی است که ما به او می‌گوییم پیامبر رحمت، رحمت‌للعالمین.»

حجت‌الاسلام افشار به تعلیمات پیامبر و روش او برای آموزش این تعلیمات به انسان‌ها اشاره کرد: «پیامبر تعلیماتی برای ما داشت، اما با چه سبکی آن‌ها را به ما آموزش می‌داد و روشش در تدریس چه بود؟ گفتار و رفتار پیامبر به تمامی، درس‌های او را به دنبال داشت. او پیامی را از خدا می‌گرفت و برای انسان می‌آورد. پس رفتار و گفتار پیامبر دقیقا روش تدریس پیامبر برای انسان‌ بود و مسائلی مانند حکومت‌داری، سیاست، مدیریت، معلم‌بودن، اخلاق در خانواده و… را به ما آموزش داد.»

حجت‌الاسلام به دلیل حضور در جمع خانواده‌ها به صورت مجازی؛ بخشی از مسائل خانواده که برگرفته از گفتار پیامبر بود را بازگو کرد و گفت: «من به گزاره‌های کوچکی در مورد آنچه معلم هستی در گفتار و رفتارش در مورد خانواده به ما آموزش داده اشاره می‌کنم. حضرت در مورد خانواده در رفتار این‌گونه بود که در خانه کارهای خودش را خودش انجام می‌داد. این طوری نبود که از همسرش بخواهد کارهایش را انجام دهد. جایی از لباسش که پاره می‌شد؛ خودش آن را می‌دوخت. کفشش را خودش وصله می‌کرد. بز و گوسفندان خانه را خودش می‌دوشید و روزهایی که فرصت می‌کرد؛ شخصا به حیوانات منزلش علوفه می‌داد. گاهی با خدمتکاری که در منزلشان کار می‌کرد؛ گندم آرد می‌کرد و برای تهیه نان به خمیر تبدیل می‌کرد. در این کارها خود پیامبر شخصا سهیم می‌شد. حضرت می‌فرمود؛ کمک به همسر در کارهای منزل، احسان در راه خدا به حساب می‌آید و بهترین شما، بهترینتان نسبت به همسرانش است و من در روش بهترین شما نسبت به همسران خودم هستم.»

او با بیان صحبت‌های پیامبر با حضرت علی (ع)، جایگاه مرد در خانه را ترسیم کرد و گفت: «پیامبر به حضرت علی می‌فرمود؛ کمک به خانواده، کفاره گناهان بزرگ است، خشم خدا را فرو می‌نشاند و حسنه انسان، درجه او را بالا می‌برد. ای علی هیچ‌کس به خانواده‌اش کمک نمی‌کند؛ مگر اینکه در جمله صدیقان به حساب بیاید یا کسی که سرانجامش به شهادت می‌انجامد و یا مردی که خداوند خیر دنیا و آخرت را برایش اراده کرده است. این جایگاهی است که پیامبر برای مرد در خانه ترسیم می‌کند. در روایتی داریم مردی به سراغ حضرت آمد و به ایشان گفت؛ همسری دارم که وقتی وارد خانه می‌شوم به استقبال من می‌آید و وقتی از خانه خارج می‌شوم من را بدرقه می‌کند. وقتی مرا اندوهگین می‌بیند به من می‌گوید اگر برای روزی خدا غصه می‌خوری بدان دیگری او را به گردن گرفته است و اگر برای آخرت غمگین می‌شوی؛ خدا اندوهت را زیاد کند. حضرت می‌گوید؛ خدا در روی زمین کارگزارانی دارد، این زن از کارگزاران خداست و پاداشش همچون نصف اجر یک شهید می‌باشد. زن هدیه لطیف خداست.»

و در ادامه گفت: «پیامبر به مرد می‌گوید حق نداری او را تضعیف کنی و نباید با او کاری کنی که عمرش به فنا برود. هرکس که به همسرش ظلم کند؛ انفاق، عدل، احسان و حسنات او مورد قبول خدا نیست تا زمانی که همسرش از او راضی گردد، اگرچه روزها روزه باشد و شب‌ها را به شب زنده‌داری بگذراند. همچنین پیامبر می‌فرماید؛ مرد مدیر خانواده است. اما مدیری که خداوند زن را به امانت در اختیار او قرار داده است. زن ناموس خداست و مردی که نسبت به همسر خودش بی‌غیرت باشد مورد لعن خدا و دوری از رحمت خداست. وظیفه مرد کار برای آسایش خانواده است و از رحمت خدا دور باد کسی که خانواده خود را ضایع کند و آن‌ها را به حال خود واگذار کند.»

حجت‌السلام افشار سخن خود را با حدیثی از پیامبر این‌گونه به پایان برد: «پیامبر می‌فرماید؛ اگر مردی به همسر خودش بگوید که دوستت دارم؛ این جمله تا ابد از ذهن همسرش پاک نمی‌شود. درس‌های روانشناسی، اخلاق، مدیریت در خانه و این که مرد چگونه می‌تواند حریم خانواده خودش را امن نگه دارد؛ درس‌های پیامبر در خانواده است.»

 

 

در ادامۀ این مراسم برنامه‌های شاد و متنوعی همچون مسابقه، مولودی‌خوانی و استندآپ کمدی اجرا شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین اخبار