149

برگزاری گردهمایی علمی "فرهنگ در بستر محلی دانشگاه رازی"

گردهمایی علمی "فرهنگ در بستر محلی دانشگاه رازی" امروز سه‌شنبه سی‌اُم بهمن ماه ۱۳۹۷ با استقبال چشمگیر دانشجویان، اساتید، مسئولان و اهالی فرهنگ و ادب استان کرمانشاه در دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد.

پنل اول این نشست علمی به ریاست دکتر قدرت احمدیان و با سخنرانی دکتر همایون مرادخانی، دکتر سهراب دل‌انگیزان، دکتر جلیل کریمی و دکتر قدرت احمدیان برگزار شد.

 

دکتر همایون مرادخانی در سخنرانی خود با عنوان "پرسه‌زنی در کرمانشاه: شهر و بوطیقای آن" پیرامون مسائلی نظیر  تنوع قومی، زبانی و مذهبی کرمانشاه توضیحاتی ارائه داد و گفت: غنای فرهنگی در این دیار به اندازه‌ای است که گویی تمام فرهنگ و تاریخ زاگرس در کرمانشاه منجمد شده است.

وی با بیان اینکه کرمانشاه تحقق مادی ایده زیبایی شناختی جماعت آینده است، افزود: باید تلاش شود تا شهر را خوانش‌پذیرتر کنیم.

 

در ادامه دکتر جلیل کریمی به تحلیل فرهنگ پهلوانی در استان کرمانشاه از زاویه جامعه‌شناختی پرداخت و اظهار داشت: پدیده پهلوانی هویت‌ساز است اما بخشی از خصلت‌های پهلوانی در رفتار شهروندان به شکل دیگری خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به معضل نزاع و درگیری در استان کرمانشاه گفت: مردمان این استان سابقه دیرینه‌ای در مدارای اجتماعی داشته‌اند اما به مرور کمرنگ شده است.

در ادامه دکتر سهراب دل‌انگیزان در سخنرانی خود با موضوع فرهنگ اقتصادی در کرمانشاه، فرهنگ را مجموعه‌ای از آداب و رسوم، اساطیر، جشن‌ها، مثل‌ها، زبان، پوشش، سوگ‌ها، معماری و به صورت کلی رفتارهای فردی، خانوادگی و اجتماعی دانست که از نسلی به نسل دیگر یاد داده می‌شود.

وی به مقایسه و توصیف فرهنگ و الگوی پس‌انداز در بین مردم شهرهای یزد و کرمانشاه پرداخت.

 

در ادامه دکتر قدرت احمدیان به تبیین جنبه‌های روشن عصبیت در فرهنگ عامه کرمانشاه پرداخت و اظهار داشت: اختلال ارتباطی میان نخبگان و جامعه کرمانشاه مانعی برای توسعه یافتگی به شمار می‌آید و زیربنای این اختلال ارتباطی در عصبیت بوده است.

وی نفرت افکنی و تشدید مرزهای گروهی و انسجام اجتماعی را دو وجه عصبیت در استان دانست و افزود: عصبیت می‌تواند عامل ثبات سیاسی و انسجام اجتماعی به ویژه در مواقع بحران نیز باشد.

 

پنل دوم اما به ریاست دکتر سهراب دل‌انگیزان و با سخنرانی دکتر عبدالرضا رادفر، دکتر وکیل احمدی، دکتر نادر امیری و دکتر سیاوش قلی‌پور برگزار شد.

دکتر عبدالرضا رادفر در خصوص تاثیرگذاری الیگارشی فرهنگ بومی بر فرهنگ سیاسی به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: فرهنگ قطعا بر روی مفاهیم سیاسی اثرگذار است.

 

وی تاکید کرد: الیگارش عصبیت‌ها باید یه فراموشی سپرده شود.

در ادامه دکتر وکیل احمدی در خصوص فرهنگ کار در استان کرمانشاه سخن گفت و با ارائه مستنداتی تاکید کرد که فرهنگ کار در این استان ضعیف نیست.

در ادامه دکتر نادر امیری در خصوص موضوع "بازنمایی کرمانشاه در ادبیات داستانی" سخن گفت. وی با نقدی بر سه اثر داستانی "شوهر آهوخانم"، "آبشوران" و "این خیابان سرعت‌گیر" ندارد، افزود: گرایش اصلی نویسندگان این آثار به خودباوری مناسبی که باعث گفتمان کرمانشاه برای کرمانشاه شود، نیست. 

 

در ادامه دکتر سیاوش قلی‌پور در سخنرانی خود با عنوان انسان‌شناسی مناسک سوگ در کرمانشاه، به طور مشخص به بررسی رفتار فرهنگ قوم لک از بُعد کارکردهای سوگ در استان پرداخت و اظهار داشت: سوگ در میان اقوام لک نمایش ساختاری و قدرت این قوم است و سوگ شاخصی برای مدنیت به شمار می‌آید.

 

وی بیان کرد: از دلایلی که سوگ در میان قوم لک یکه‌تازی می‌کند این است که آنها زیرساخت لازم برای معرفی خود را ندارند.

 

برگزاری پنل پرسش و پاسخ از دیگر برنامه‌های نشست علمی فرهنگ در بستر محلی دانشگاه رازی بود.

 

شایان ذکر است، این نشست علمی به همت پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات با همکاری پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و دانشگاه رازی برگزار شد.

 

 

شناسه : 1012281

آخرین اخبار