25 07 2021
260

برگزاری نشست گرامیداشت عید سعید «غدیر خم» در دانشگاه رازی

نشست گرامیداشت عید سعید غدیر خم روز چهارشنبه ششم مردادماه، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «مصطفی رستمی»؛ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور و با حضور دانشگاهیان استان کرمانشاه توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی به‌صورت مجازی برگزار شد. در این جلسه دکتر «محمدابراهیم اعلمی آل‌آقا» رئیس دانشگاه رازی ضمن تبریک عید سعید غدیر خم و همین‌طور «روز ملی کرمانشاه» که مقارن با سالروز «عملیات مرصاد» در پنجم مردادماه بود؛ به‌عنوان نماینده آموزش عالی بر تمایل خود به «توسعه آموزش عالی در کشور» که یکی از دستاوردهای واقعی و اساسی انقلاب است تأکید کرد. او توسعه آموزش عالی در کشور در ابواب کمّی و کیفی را مایه افتخار مردم ایران و انقلاب اسلامی دانست و از ایران به عنوان دارنده رده پانزدهم یا شانزدهم کشورهای دنیا از نظر تولیدات علمی نام برد. دکتر اعلمی این افتخار را نصیب کشور، دانشمندان و انقلابیون دانست اما از عدم استفاده مناسب از این ظرفیت در توسعه کشور ابراز تأسف کرد. او گفت: «درآخرین گزارش ایرانداک که وزارت‌خانه در ۲۸ تیرماه به دانشگاه‌ها منعکس کرد، از تعداد بیش از ۲۵۰ هزار پایان‌نامه‌ای ذکر شده که در این پنج سال اخیر در دانشگاه‌ها کار شده‌است و تنها قریب یک درصد آن‌ها، پژوهش‌های تقاضامحور بوده است. یعنی با داشتن توسعه آموزش عالی،‌ نفوذ علمی و رتبه پانزدهم و شانزدهم؛ شاید در حد یک‌درصد در داخل کشور بهره‌وری از این ظرفیت صورت‌گرفته است. این مایه تأسف و به‌ نوعی کفران نعمتی است که امروز با آن مواجه هستیم و مردم از این مسئله صدمه می‌بینند».

دکتر اعلمی این مسئله را به معنای انتقاد به افراد یا دستگاه خاصی مطرح نکرد، بلکه هدف از طرح آن را شکل‌گیری یک نگاه و اجماع ملی برای استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های کشور در امر توسعه عنوان کرد و آن را نقدِ ضعف بهره‌برداری از ظرفیت دانشگاه‌ها دانست. او گفت: «فشارهایی را که در ابواب مختلف، مردم ایران تحمل می‌کنند؛ نشان‌ می‌دهد که از این ظرفیت گسترده آموزش عالی در توسعه استفاده نمی‌شود.» دکتر اعلمی در پایان صحبت‌هایش، ضمن تشکر از حجت‌الاسلام والمسلمین «جواد افشار نجفی» رئیس نهاد نمایندگی مقام معظّم رهبری در دانشگاه‌های استان جهت فراهم کردن جو فرهنگی و اسلامی مناسب و مبتنی‌بر مکارم اخلاق و اخلاق‌محوری به‌عنوان یکی از شعارهای راهبردی دانشگاه رازی در مسیر توسعه، ابراز امیدواری کرد که دانشگاه رازی با واکسیناسیون دانشگاهیان، کلاس‌های حضوری فعال‌تری را برگزار خواهد کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی نیز ضمن تبریک دهه ولایت و ابراز خوشنودی از حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رستمی در جمع دانشگاهیان و در روز ملی کرمانشاه، بحث کوتاهی در مورد غدیر که برگرفته از مطالب شهید مطهری و مطالب خودش بود را مطرح کرد و دلیل بهره‌گیری از مطالب شهید مطهری را کلام نافذ، عالمانه، روشنگر و ریزبین این شهید دانست.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «علی مرتضوی‌مهر» مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی با گرامیداشت عید غدیر خم و یاد مرصاد، به رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور طی درخواستی گفت: «دانشگاه‌های غرب کشور و از جمله استان کرمانشاه توفیق جلسات با رهبری را به آن صورت نداشته‌اند. الان فضای مجازی بستری را فراهم کرده که در این بستر اساتید می‌توانند با معظم‌له دیداری داشته باشند. حضرت آقا (دامه ظله) به شنیدن کلام اساتید و دانشجویان اهتمام بسیار دارند و ایشان بیشترین ساعات را برای همین قشر صرف می‌کنند. حال، از حضرتعالی درخواست دارم که در صورت امکان و صلاح‌دید، جلسه‌ای را فراهم کنید که اگر در روز کرمانشاه می‌شد، خیلی خوب بود، ولی اگر هم بشود، ما به‌زودی به‌صورت مجازی خدمت معظم‌له باشیم و ضمن استفاده کامل از بیانات ایشان، انشاءالله با ایشان و آرمان‌های امام تجدید بیعتی داشته‌باشیم».

بعد از سخنان اساتید دانشگاه رازی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «مصطفی رستمی» رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور ضمن تبریک عید سعید غدیر و حماسه بزرگ مرصاد، این حماسه را ریشه‌کن‌شدن منافقین در آن مقطع حساس زمانی به دست مردم قهرمان خطه غرب کشور، به‌ویژه کرمانشاهیان دانست و یاد شهید «علی صیاد شیرازی» و همه قهرمانان، شهدا، فداکاران و مجاهدان این عرصه را گرامی داشت. او غدیر را موضوع دائم و مداوم زندگی همه انسان‌ها عنوان کرد و با اشاره به نوع طرح مسئله غدیر توسط قرآن کریم، خداوند متعال در آیات شریفه قرآن، پیامبر اعظم (ص) و ائمه معصوم (ع)؛ بر اهمیت غدیر تأکید کرد. دکتر رستمی، امیرالمؤمنین (ع) را شخصیتی معرفی کرد که در قاصربودن درک بشری برای فهم مقام او ذره‌ای تردید وجود ندارد. او گفت: «هر کسی که با شخصیت او مواجه شده است با اقیانوسی عظیم از فضائل و عظمت‌های وجودی مواجه شده‌است و هر کس به فراخور ظرفیت خودش ممکن است قطره و جرعه‌ای از این اقیانوس را درک کرده‌باشد». دکتر رستمی به گفته‌های‌ پیامبر (ص) در مورد حضرت علی (ع) اشاره کرد و با بیان معجزات انبیای قبل از خودش، حضرت علی (ع) را معجزه و نشانه حقانیت خود دانست. او فضائل حضرت علی (ع) را برشمرد و با اشاره به آیه‌ای از قرآن، برگزیده‌شدن او توسط پیامبر را یک اتفاق و یک امر الهی و عمل‌کردن به آن را با تمام رسالت پیامبر مساوی دانست. دکتر رستمی گفت: «قرآن با چنین اهمیتی از روز غدیر یاد می‌کند، اگر مأموریت معرفی علی (ع) انجام شود؛ دین کامل و نعمت تمام می‌شود و کفار و دشمنان اسلام مأیوس می‌شوند و اگر این مأموریت انجام نشود، رسالت انجام نشده‌است. این تأکید قرآن، خداوند و پیامبر (ص) در روز انجام مأموریت، نشان از مأموریت عظیمی است.»

دکتر رستمی همچنین به اهتمام خود امیرالمؤمنین (ع) و اهل بیت (ع) درباره غدیر اشاره می‌کند؛ اینکه امیرالمؤمنین (ع) در روز بیعت‌گیری از ایشان، از مردم برای غدیر اعتراف می‌گیرد و در ایام خلافت خودشان شاهدان غدیر را دعوت می‌کنند تا به وقوع و صحت روایت غدیر شهادت بدهند و علی‌رغم گذشت بیش از ۲۵ سال از دوران اتفاق غدیر و شهادت، فوت، فراموشی و غیبت بعضی از صحابه در کوفه، ده‌ها صحابی در آنجا شهادت می‌دهند. حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی این سؤال را مطرح کرد که دلیل این همه تأکید بر واقعه غدیر چیست؟ و در پاسخ گفت: «اگر ما دین اسلام را یک دین جاودانه و دینی که بناست تا قیامت هدایت‌گر انسان‌ها باشد بدانیم، اگر آن را دینی بدانیم که پاسخ‌گوی همه نیازهای بشری است و انسان را از نیاز به هدایت در همه ابعاد بی‌نیاز می‌کند، اگر دین دارای احکام اجتماعی‌ است و این احکام اجتماعی به‌نوعی در ابعاد مختلف جامعه حضور پیدا می‌کند، اگر هر آیینی بدون محافظ در معرض تهدید زیادت و منقصت قرار می‌گیرد؛ قطعاً بدون معرفی امام و ولی متصل به خدا و پیامبر و منصوب و معرفی‌شده از طرف او که شائبه دخالت اهواء و امیال بشری در قبل و بعد از انتخاب در او دیده نشود، دین کاملی نیست. اگر دین پاسخ‌گوی نیازهای بشری است؛ باتوجه‌به نیارهای بشری، در هر دوره به واکاوی مجدد دین و استخراج حقایق و گوهرهای هدایت از دل قرآن کامل و بی‌نقص نیاز است.»

دکتر رستمی با درنظرگرفتن احکام اجتماعی مانند قضا، جهاد، ابواب ارتباطات بین‌المللی، مباحث اقتصادی و مباحث مربوط به قانون‌گذاری در جامعه و با مقایسه بین احکام فردی و اجتماعی، بخش اعظم آیات قرآن را به احکام اجتماعی مربوط دانست و بر این اساس گفت: «مگر می‌توان گفت که قرآن، احکام اجتماعی را بدون تعیین متولی نازل کرده‌است؟! دین باید متولی، حاکم، ناظر و ولیّ‌ای داشته باشد که برای اجرای احکام دین از بسط ید برخوردار باشد و بشر را با هدایت به سمت آن اهداف بلند آفرینش و مطلوب عالی خداوند از آفریده و خلیفه خودش در زمین برساند.» او همین‌طور به مسئولیت پذیرش ولی و امام اشاره کرد و اضافه کرد: «پذیرش ولی و امام یک نعمت بی‌مسئولیت نیست؛ بلکه مسئولیتی بزرگ است که در صورت ایفای آن اتمام نعمت صورت می‌گیرد. چون نمی‌شود پذیرا و مدعی ولایت امیرالمومنین (ع) باشیم؛ اما از رفتار و سیره ایشان بهره نبرده باشیم.» او به حضور مؤمنانه حضرت علی (ع) در مقام حاکم، شهروند، عالِم، مجاهد، سیاست‌ورز، پدر، همسر، فرزند، برادر و حتی در ارتباط با غیرمسلمانان و شهروندان دیگر در جامعه اشاره کرد و گفت: «تمام جلوه‌های رفتاری امیرالمؤمنین (ع) از امامتی سرچشمه می‌گیرد که نقطه هدف را در رفتار خودش به عینیت و تحقق رسانده‌است و ما را هم به آن مسیر دعوت کرده‌است.»

دکتر رستمی در پایان جلسه و در پاسخ به درخواست دکتر مرتضوی‌مهر گفت: «به دلیل شرایط اجتماعی حاکم بر جامعه به‌واسطه شیوع ویروس کرونا و همچنین شرایط دیگری که در فضاهای مختلف داریم؛ برای اوقات شریف حضرت آقا (دامه ظله) محدودیت‌های زیادی ایجاد شده‌است. قبلاً ایشان غیر از دیدارهای علنی، رسمی و رسانه‌ای، دوشنبه‌ها با عزیزان دانشگاهی دیدارهایی داشتند، به‌هرحال همه این‌ها دچار محدودیت‌هایی شده‌است.» او با امید به برطرف‌شدن موانع و فراهم‌شدن فرصت‌هایی همچون گذشته، وظیفه خود را پیگیری درخواست دانشگاهیان دانست.

آخرین اخبار